/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp!!! Min kat tisser i sofaen...
Fra : vaegten
Vist : 1571 gange
100 point
Dato : 11-07-04 22:28

Håber virkelig der er nogen der har et godt råd!!
Jeg har to indendørs hunkatte, begge steriliserede, på et år.
De har altid begge to været ekstremt renlige, men nu har den ene fundet ud af det er fedt at tisse i min sofa!!! "Heldigvis" kan man sige, er det en gammel lædersofa, men ulækkert er det altså..
Så nu efterlyser jeg virkelig nogle gode råd (o;
Det skal lige siges, at deres kattebakke ALTID er ren, men nu har jeg stillet bakke nr. to frem og knytter mig til håbet om at det hjælper inden jeg går ud af mit gode skind...

Mange hilsner
Pernille

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-04 22:34

Katten er højest sandsynligt utilfreds med noget.
Er der sket nogle ændringer i hjemmet, nyt job, flyttet rundt, nyt dyr, ny mad, nye lyde den ikke er vant til eller andet i den senere tid.??

Find kilden og jeg vil tro problemet er løst.

Den kan naturligvis også være syg, så hold også øje med det...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 22:38

Hvis du opdager når den gør det, er det bedste at give den et strint med en vandpistol samtidig med, at du siger NEJ i et bestemt tonefald. Hvorfor den gør det,kan være svært at svare på, men hvis det er samme sted hvergang, kan det tænkes, at en eller anden har efterladt en speciel lugt, som provokerer katten . Steriliserede hunkatte afmærker også deres territorium enten ved at tisse eller kradse og efter lade sine duftmærker.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-07-04 22:38

Stjålet fra http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svkatd1.html&2

Citat
Spørgsmål:
Hej
Min hunkat på lidt over 1½ år blev steriliseret her for et par mdr. siden, men er herefter begyndt at tisse forskellige steder, specielt hvis vi ikke lige har fået et håndklæde el. noget tøj samlet op, så tisser hun på det. Vi har måttet fjerne en bademåtte, der lå foran hendes kattebakke, den er ødelagt af tis. Kan det have noget med sterilisationen at gøre?
På forhånd tak.
Heidi Svane, Viby J.

Svar:
Nej, det har intet med sterilisationen at gøre. Få den undersøgt af en dyrlæge for at checke det ikke er et fysisk problem som urinvejsinfektion eller en blærebetændelse. Nogen katte er meget sippede med grus/kattebakke, sørg for den er ren, brug evt. klumpende grus. Er der sket forandringer i hjemmet, er den stresset? Der kan være mange psykiske grunde til at den tisser. Sørg for at opsøge en dyrlæge der har forstand på katteadfærd. Vi anbefaler Husum dyreklinik, som vi også benytter. Tlf.38287712.
Med venlig hilsen
Lena T. Markussen, Inges kattehjem

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : vaegten

Dato : 11-07-04 22:40

Tak for svaret taliskoko.
Jeg har fornylig skiftet job, og dermed også arbejdstider...
Og jeg har skiftet foder, har været meget slem til bare at give dem vådfoder (billig kvalitet) og samtidig tørfoder, men har nu ændret kostvaner for dem... Så de nu får tørfoder (fra Brogaarden) om morgenen, og så lidt ekstra kræs om aftenen, torskerogn, tun el andet..
Hun var ikke helt tilfreds med det i starten, men lader til at have accepteret det nu...