/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
3. harddiske på bundkort P4C800 deluxe
Fra : jeanette18
Vist : 419 gange
50 point
Dato : 10-07-04 17:57

Er der nogen som kan fortælle mig om der på asus bundkortet kan kobles en 3. harddisk på? Jeg har koblet 2 diske på i forvejen og ønsker en 3. blot til brug til overførsel/kopiering af vigtige dataer. På manualen synes jeg at kan se at der er en såkaldt PRI RAID connector i "overskud"? Mon den kan bruges? Får ikke meget ud af manualen da jeg ikke er god til det tekniske engelske sprog.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-07-04 18:04

Jo det skulle da nok kunne lade sig gøre. Hvis du kun har et CD rom drev tilsluttet på den sekundære ide kanal, kan du ihvertfald tilslutte en tredje harddisk der.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-07-04 18:13

Som tedd skriver ja, men en god ide er ikke at have noget styresstem på slaven til 1. master. Hvis du har styresystem på 2 af hardiskene så sæt hellere 1. marster og 1 slave med den til kopiering, og 2. systemhardisk til 2. ide som marster.

ellebye

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 10-07-04 18:19

Hej Ted. På den ene IDE kanal har jeg koblet de 2 harddiske på. På den anden har jeg koblet mit DVD-drev samt CD-brænderdrev, så begge kanaler er opbrugt. Så var det jeg tænkte på omtalte som jo ikke benyttes. Er vi enig i at den evt. kunne bruges, og skal der ændres i BIOS-opsætningen hvor jeg skal køre den som 3. master eller??

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 10-07-04 18:22

Hej Ellebye. Jeg har min XP`er liggende på 1. master. Jeg er ikke helt klar over hvad du egentlig mener, blev faktisk lidt forvirret:)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-07-04 18:32

Du kan kun sætte 2 hardware til hver ide, så hvis du har 2 harddiske på den ene og cd + dvd på den anden har du ikke flere muligheder.
Så skal du over til at bruge en extern harddisk.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 10-07-04 18:32

Der kan kun side 2 enheder (HDD, CD-Rom m.m.) på et IDE-stik. Så som standart kan du kun sætte 4 enheder til et bundkort. Men hvis du vil have flere end 4 enheder tilsluttet, kan du købe et PCI-indstiks kort med 2 IDE-stik på. Med sådan et får du så to nye IDE-stik, og kan dermed sætte 8 enheder i computeren. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=71822

Men jeg ved at der engang nogen der lavet nogen bundkort med 4 IDE-stik på, men om de stadig laves, ved jeg ikke.

Hvis du vælger at PCI-indstiks kort, er det stadig en god idé at den HDD som dit styresystem ligger på, bliver sadt på IDE-1 på bundkortet, og at den køre som master.

Mvh.
dbl

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 10-07-04 18:41

ellebye>dbi. Så er jeg helt med. Tak for linket. Hvordan fordeler jeg points mellem jer?

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 10-07-04 18:46

Ogger gokker gummi klokker

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 10-07-04 19:09

Jeg købte for nylig en ekstern USB2.0-Harddisk-case.
(De kan fås for omkring 2-300kr.)
Det var måske også en mulighed, hvis du alligevel vil flytte rundt med data?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-07-04 19:22

jeanette18
For mit vedkommende er tak helt fint.
Vi hjælper alle så godt vi kan, og til tider er det et teamwork, men afgørelsen er din.

Andre gange "giver" vi så den anden halvdelen af pointene ved at oprette et spørgsmål til i dette tilfælde dbl, eller omvendt.

Hilsen
Ellebye

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-04 20:38

Den der "PRI RAID connector" lyder som en primær Raid controler og kan måske volde lidt besvær hvis du bruger den efter indstallation af styresystem.
Jeg bruger en ekstern USB2 HD til at lægge filer på, og den kan jo bæres hen til en anden comp ved nedbrud af dit styresystem.
Den tændes kun når der er brug for backup.
Eyvind.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 11-07-04 00:14

Jamen en extern harddisk lyder da til at være det nemmeste og letteste, så hvorfor ikke den mulighed. Jeg takker jer alle for gode råd. >dbl: okker...... hvad mener du egentlig?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-07-04 01:06

Du skriver:

Citat
ellebye>dbi. Så er jeg helt med. Tak for linket. Hvordan fordeler jeg points mellem jer?

Derfor okker gokker gummiklokker ovs.

Du kan også gøre en sidste ting, nemlig sætte en scis-kort i, og tilslutte en hardiske til sådan et kort.

Begge løsninger, med den externe harddisk og en hardisk tilsluttet et kort en noget dyrere end en alm. harddisk.

Som den allersidste, kunne du investere i en større harddisk til afløsning af den du i forvejen har, (her kan du godt lægge flere forskellige udgaver af windows ind, hvis du partisionere hardisken, og brugen den "gamle" som backup af dine egne filer.

Den sidste mulighed er i hvert fald den absolut billigste.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-04 01:11

Og lige den aller aller sidste mulighed, skifte dine drev ud med en dvd med cd-brænder, så får du frigjort en ide.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 11-07-04 10:26

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 11-07-04 10:31

>dbl: du har points tilgode hos mig. Ligger du et svar:)
>Eyvind >CarstenGP, I fortjener også points.
I har allesammen givet mig nogle fornuftige svar:)

PS: Kan det passe at I alle skal lægge et svar for at få points, eller kan jeg fordele dem jeg vil give på èn gang?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-07-04 10:38

Desværre levner kandu ikke mulighed for at splitte point op. Det er blevet lovet, samtidig med et "nyt" kandu, men indtil har det nye kandu måtte vente på sig.
Det skulle have været trådt i kraft i slutningen af 2003, så i jan, så til påske, men der sker tilsyneladende ikke spor.
Bladrer du lidt tilbage i kandu-spørgsmål kan du se hvor mange gange det er blevet lovet.

mvh
ellebye