/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
PAS
Fra : pvlar
Vist : 4669 gange
100 point
Dato : 19-06-02 20:26

Jeg og min mand er lige blevet inviteret til bryllup i Tyskland. Vores pas udløb i år 2000. Vi rejser ikke så meget, så har derfor ikke fornyet vores pas. Hvad sker der hvis vi bliver taget med vores gamle pas ?? To nye pas kommer til at koste tror jeg 1400-1600 kr. Hvad er bøden hvis vi bliver taget i Tyskland ?? Og hvilke konsekvenser vil der komme til os. Vi skal til bryllup om 14 dage, og kan ikke engan nå at få lavet nye pas.

Accepteret svar
Fra : Sonofsun

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-02 20:45

hey

pas kan laves på en ½ time, har jeg fået gjort engang(tidligere export chauffør) en evt bøde, vil ligge på 500-1000 kr. HVIS i bliver stoppet, så sørg for at have jeres pas med aligevel, det gør det noget nemmere, for der vil blive en del ballade, med dem, da der er masser af papirarbejde, og en del ringen rundt, hvilket bliver gjort en del lettetre hvis de har de gamle pas.

held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Johnny Hagstrøm
sonofsun@grov.dk

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 20:54

Kære sonofsun

Det er IKKE korrekt det du skrive rom at pas kan laves på ½ time, vi er fkatisk inde i den sæson hvor det tager ca. 14 dage at få lavet.

Der eksisterede engang det der hed endags pas, men det er afskaffet.

Hvor stor er sandsynligheden forøvrigt i at de checker pas, den er nok ikke så stor, da man jo mer eller mindre har afskaffet det der hedder paskontorer ved grænseovergangene ??

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 19-06-02 21:02

"min arbejdsgiver har sendt mig til tyskland imorgen, og jeg har netop opdaget at mit pas er udløbet, jeg skal køre iaften, hvad gør jeg?"
den virkede på paskontoret i Horsens, i 2001 :)

/johnny

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 20:10

"pvlar" <pvlar.news@kandu.dk> wrote in message
news:gY3Q8.66011$N46.2114474@news010.worldonline.dk...
> Jeg og min mand er lige blevet inviteret til bryllup i Tyskland. Vores
> pas udløb i år 2000. Vi rejser ikke så meget, så har derfor ikke fornyet
> vores pas. Hvad sker der hvis vi bliver taget med vores gamle pas ?? To
> nye pas kommer til at koste tror jeg 1400-1600 kr. Hvad er bøden hvis vi
> bliver taget i Tyskland ?? Og hvilke konsekvenser vil der komme til os.
> Vi skal til bryllup om 14 dage, og kan ikke engan nå at få lavet nye
> pas.de er under
> 600cc og så ligner de jo alligevel de store maskiner!

Sig undskyld osv, bor selv i sønderjylland og freser og grænser hver
weekend, har ingen pas, men har ikke skulle vise det til nogen lige siden de
ændrede loven, så fuck det pas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 20:24

henrik skrev:

>weekend, har ingen pas, men har ikke skulle vise det til nogen lige siden de
>ændrede loven, så fuck det pas

Vil det sige at du er klar til at betale en evt. bøde som pvlar
(?) måtte pådrage sig?

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 20:27

Du kan godt nå at få lavet pas på 14 dage hvis du klager din nød på en flink
måde. Prisen er 600 pr mand. Dvs 1200 - ikke 1600.

Konsekvens - tilbageholdelse og udvisning.

/morgan

>derfor ikke fornyet
> vores pas. Hvad sker der hvis vi bliver taget med vores >gamle pas ?? To
> nye pas kommer til at koste tror jeg 1400-1600 kr.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 20:33

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:aim1hu0p4v1r8pj6l7nsjbhrnqohp6cfud@news.telia.dk...
> henrik skrev:
>
> >weekend, har ingen pas, men har ikke skulle vise det til nogen lige siden
de
> >ændrede loven, så fuck det pas
>
> Vil det sige at du er klar til at betale en evt. bøde som pvlar
> (?) måtte pådrage sig?

pvlar hvem? Er sku ligeglad, ej helt ærligt, nu har jeg lige siden den lov
kom om åben grænsen, ved nede i tyskland stort set hver weekend, og har
aldrig blevet stoppet eller skulle vise pas.

Såehhh... Altså VI er jo selv skyld idet, hvorfor skal jeg betale pas når de
har gjort det så nemt??
Jeg kan forstå på dig du "smugler" heller ikke noget over eller hva? Hvis du
har for mange cigaretter med så lægger du såehn en skide seddel i
postkassen? LOOOL, hvorfor når chancen er at man kan blive taget ,og man kan
ikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 20:35

henrik <henrik@hotmail.com> skrev:

[klip]

> pvlar hvem?

Det er spørgeren.

>Er sku ligeglad, ej helt ærligt, nu har jeg lige siden den lov
> kom om åben grænsen, ved nede i tyskland stort set hver weekend, og har
> aldrig blevet stoppet eller skulle vise pas.

Løse betragtninger, gæt og gisninger om dette og hint kan vi ikke rigtig
bruge til noget. Gættekonkurrencer er der nok af på tv.

Kort sagt: Vi diskuterer jura.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 22:44

Kære Peter G C

Indlægger er skrevet på www.kandu.dk og det er dem som videresender dette til en nyhedsgruppe og ikke dem som skriver indlægget i nyhedsgruppen, så hvis du vil beklage dig er der kun et sted at klage din nød :

service@kandu.dk

ps.: forvent op til 14 dages tid før de besvarer din email.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 21:28

"pvlar" <pvlar.news@kandu.dk> writes:

> Jeg og min mand er lige blevet inviteret til bryllup i Tyskland. Vores
> pas udløb i år 2000. Vi rejser ikke så meget, så har derfor ikke fornyet
> vores pas. Hvad sker der hvis vi bliver taget med vores gamle pas ?? To
> nye pas kommer til at koste tror jeg 1400-1600 kr.

I har ikke helt undersøgt det. Et pas koster, for voksen mennesker,
600 kroner pr. styk. Det vil sige 1200 kroner i alt.

> Hvad er bøden hvis vi bliver taget i Tyskland ?? Og hvilke
> konsekvenser vil der komme til os.

Jeg mener at det eneste gyldige certifikation vi dansker har er vores
pas. Derfor vil jeg gætte på at I kan risikerer at blive tilbageholdt
indtil jeres identitet er opklaret. Jeg kan godt forestille mig at det
kunne blive både besværligt og dyrt.

> Vi skal til bryllup om 14 dage, og kan ikke engan nå at få lavet nye
> pas.

Har I prøvet? Jeg vil mene at det er muligt at få lavet nye pas på
14 dage.

Hvem finder i øvrigt på at invitere til bryllup med 14 dages varsel?

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 21:37

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Jeg mener at det eneste gyldige certifikation vi dansker har er vores
> pas. Derfor vil jeg gætte på at I kan risikerer at blive tilbageholdt
> indtil jeres identitet er opklaret. Jeg kan godt forestille mig at det
> kunne blive både besværligt og dyrt.

De vil da om ikke andet være pæne i
tøjet imens de venter på at politiet
opklarer deres identitet.....altså hvis
ikke de kommer til at skifte til fængselsstribet:)

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/
http://www.usenet.dk/grupper.pl
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 22:01

On 19.06.2002 21:32, in article
3d10dc50$0$669$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "henrik" <henrik@hotmail.com>
wrote:

> Såehhh... Altså VI er jo selv skyld idet, hvorfor skal jeg betale pas når de
> har gjort det så nemt??
> Jeg kan forstå på dig du "smugler" heller ikke noget over eller hva? Hvis du
> har for mange cigaretter med så lægger du såehn en skide seddel i
> postkassen? LOOOL, hvorfor når chancen er at man kan blive taget ,og man kan
> ikke

Det er også langt de færreste indbrud der bliver opklaret - må man så også
bryde ind hos folk fordi det er nemt ?

/kristian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 22:47

"pvlar" <pvlar.news@kandu.dk> wrote in message
news:gY3Q8.66011$N46.2114474@news010.worldonline.dk...
> Jeg og min mand er lige blevet inviteret til bryllup i Tyskland. Vores
> pas udløb i år 2000. Vi rejser ikke så meget, så har derfor ikke fornyet
> vores pas. Hvad sker der hvis vi bliver taget med vores gamle pas ?? To
> nye pas kommer til at koste tror jeg 1400-1600 kr. Hvad er bøden hvis vi
> bliver taget i Tyskland ?? Og hvilke konsekvenser vil der komme til os.
> Vi skal til bryllup om 14 dage, og kan ikke engan nå at få lavet nye
> pas.de er under
> 600cc og så ligner de jo alligevel de store maskiner!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Var engang til en fodboldkamp i köln, Tyskland. Jeg havde glemt mit pas, og
på det tidspunkt vi krydsede grænsen til tyskland sov vi alle tungt, og så
vidt jeg ved var der ingen paskontrol. Da vi skulle hjem igen, var der
paskontrol. Jeg forklarede at jeg havde glemt passet, og kontrolløren
grinede bare, og "lod mig gå for denne gang".

Danke danke ;)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 23:12

henrik skrev:

>pvlar hvem? Er sku ligeglad ...

Åbenbart. Men det er ikke smart at give et råd som kan koste
andre penge selv om det er deres eget ansvar om de følger det.

Eftersom gruppen her hedder dk.videnskab.jura, så har spørgerne
forventninger om at det rent faktisk er brugbare og pålidelige
oplysninger de får som svar.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 23:54

Prisen er som andre også påpeger 600 kr.

Hvis i er i tvivl om i kan nå at få passet inden i skal til bryllup, så kan
i på alle paskontorer i DK få lavet et provisorisk pas, som er et
midlertidigt pas og gyldig i hele EU og mange lande uden for EU. (har selv
været i Polen med et) - Husk et ekstra billede pr. pas. Det provisoriske pas
er ganske gratis, men bliver kun lavet i forbindelse med bestilling og
betaling for et dansk pas!

Det er aldrig smart at rejse uden for danmarks grænser uden et dansk pas ved
hånden.. :)

Håber i får et godt bryllup!

/the razz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 23:39

In <aim1hu0p4v1r8pj6l7nsjbhrnqohp6cfud@news.telia.dk> Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

>henrik skrev:

>>weekend, har ingen pas, men har ikke skulle vise det til nogen lige siden de
>>ændrede loven, så fuck det pas

>Vil det sige at du er klar til at betale en evt. bøde som pvlar
>(?) måtte pådrage sig?

Eller i forbindelse med oeget graense-kontrol pga. EU-topmoeder evt.
at de bliver naegtet indrejse i Danmark og skal til en dansk ambassade for at
faa et nyt pas ?

/Martin

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 20-06-02 10:48

Hej,

Helt korrekt hvad Razz skriver.
Men foriøvrigt er både Tyskland og Danmark jo medlem af scheng-samarbejdet, hvilket er lig med åbne grænser. På forelangene skal man kunne legitimere sigselv, men det kan man jo i realiteten ligeså fint gøre med f.eks et kørekort som jo også er gyldig i resten af EU.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-06-02 13:27

I 1986 (så vidt jeg husker) var jeg på en 1-dags tur til Tyskland med
bus og havde glemt passet. Det kom til at koste mig en bøde på 300-400
kr, da jeg skulle tilbage til DK igen. Økonomien i den tur var så som så

"pvlar" <pvlar.news@kandu.dk> wrote in message
news:gY3Q8.66011$N46.2114474@news010.worldonline.dk...
> Jeg og min mand er lige blevet inviteret til bryllup i Tyskland. Vores
> pas udløb i år 2000. Vi rejser ikke så meget, så har derfor ikke
fornyet
> vores pas. Hvad sker der hvis vi bliver taget med vores gamle pas ??
To
> nye pas kommer til at koste tror jeg 1400-1600 kr. Hvad er bøden hvis
vi
> bliver taget i Tyskland ?? Og hvilke konsekvenser vil der komme til
os.
> Vi skal til bryllup om 14 dage, og kan ikke engan nå at få lavet nye
> pas.de er under
> 600cc og så ligner de jo alligevel de store maskiner!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 12:37

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
news:3d11ca07$0$78798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> I 1986 (så vidt jeg husker) var jeg på en 1-dags tur til Tyskland med
> bus og havde glemt passet. Det kom til at koste mig en bøde på 300-400
> kr, da jeg skulle tilbage til DK igen. Økonomien i den tur var så som så

Sådan var det bare. Hvis en dansker ankom til Danmarks grænse uden pas, fik han en bøde.
Hvis en person fra Muhamedanistan ankom til Danmarks grænse uden pas, fik han livslang
forsørgelse på de danske skatteyderes regning. Samt ikke at forglemme, bolig og andre
goder for næsen af danskere der evt. heller ikke havde noget sted at bo.

NoTrabajo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 15:01

NoTrabajo skrev:

>Sådan var det bare.

Nemlig. Det kaldes jura.

Resten af dit indlæg kaldes "politik" og hører hjemme et andet
sted.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 15:57

"pvlar" <pvlar.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:gY3Q8.66011$N46.2114474@news010.worldonline.dk...
> Jeg og min mand er lige blevet inviteret til bryllup i Tyskland. Vores
> pas udløb i år 2000. Vi rejser ikke så meget, så har derfor ikke fornyet
> vores pas. Hvad sker der hvis vi bliver taget med vores gamle pas ?? To
> nye pas kommer til at koste tror jeg 1400-1600 kr. Hvad er bøden hvis vi
> bliver taget i Tyskland ?? Og hvilke konsekvenser vil der komme til os.
> Vi skal til bryllup om 14 dage, og kan ikke engan nå at få lavet nye
> pas.de er under
> 600cc og så ligner de jo alligevel de store maskiner!

For 5 år siden kunne man få lavet et en-dags-pas, som navnet antyder kun var
gyldigt den påstemplede dag. Er dette ikke længere muligt? Det var i
forbindelse med at vi skulle sejle en båd fra Flensborg til Aalborg, og en
af min faders "matroser" ikke havde sit pas med (om det stadig var gyldigt,
eller om det var udløbet aner jeg ikke). Han fik da lavet et midlertidigt
ved grænsen, som, så vidt jeg husker det kun kunne bruges den pågældende
dag. Hvis brylluppet kun skal "besøges" den ene dag forelægger muligheden
der måske stadigt...

ps: hvorfor står der "de er under 600cc og så ligner de jo alligevel de
store maskiner!"?
Er det noget www.kandu.dk smider ind i tråden? Jeg har nemligt set det sket
flere gange, alle post sendt fra kandu.dk.

Kommentar
Fra : pvlar

Dato : 12-07-02 21:49

Til alle der har besvaret eller kommenteret mit spørgsmål.

Vi har haft et pragtfuldt bryllup i Tyskland. OG helt uden pas. Vi kunne ikke finde vej til den lille by vi skulle være i, hvad gør man ??? Spørger politiet. De ville ikke se noget pas. Vi kørte meget rundt i Tyskland denne weekend, og der var intet.
Da vi kom til den danske grænse, på vej hjem, kunne vi måske have et problem, da vi har fået EU- formandsskabet, med ekstra sikkerhed osv. Der var ikke en eneste tolder/politi ved hverken den Danske eller Tyske grænse.
Bare så, at i ved det !!!!

mvh pvlar

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 12-07-02 22:00

hey.
lyder herligt :)

/johnny