/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
HWAM/ABC brændeovne
Fra : LARS.ANDERSEN
Vist : 6866 gange
100 point
Dato : 08-07-04 10:51

Hej

Jeg skal have købt en ny brændeovn og har i den forbindelse set på en HWAM Vivaldi. Den passer fint til vores behov både hvad angår effekt og design - den er rund bagtil og skal placeres i et hjørne.

Mit spørgsmål er om der er nogen, som har dårlige erfaringer med HWAM brændeovne (eller ABC ovne - HWAM hed tidligere ABC)? Ham der købte min gamle brændeovn sagde, at han ikke kunne anbefale HWAM/ABC ovne.

Venlig hilsen
Lars

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-04 11:00

Vi kan kun anbefale en ADC ovn.
En konvektionsovn lavet af tykke plader med gode
muligheder for at regulere primær- og sekundærluft.
Vores ovn er 15 år gammel, den er let at rense.
Kun én sten er skiftet ud i de 15 år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-04 11:00

Undskyld skrivefejl ABC ovn skal der stå.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-07-04 11:04

Jeg ved i hvert fald at du ikke "går galt i byen" med en MORSØ eller en VARDEOVN. Jeg har ikke haft nogen problemmer OVERHOVEDET med disse mærker. Faktisk er mit gamle MORSØ brændekomfur (støbejern) fra ´40erne stadig fuldt funktionsdygtigt selvom jeg har repareret og tætnet det lidt hist og pist (især bageovnen har slået sig lidt gennem tiden).
Jeg havde tidl. en BJØRNØ brændeovn som jeg på INGEN måder vil anbefale.
Hvad er dit behov mere præcist?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : LARS.ANDERSEN

Dato : 08-07-04 11:10

Mit behov er en brændeovn til et stue og køkken på ca. 30 m2. Ovnen skal stå i et hjørne og den skal ikke fylde for meget i rummet. Derfor vil vi gerne have en ovn, som ikke er alt for høj og ikke alt for bred.

Lars

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-07-04 11:21

Med kun 30m2 der skal opvarmes skal der IKKE bruges en SÆRLIG stor ovn; max 5Kw og endda mindre ville jeg anbefale. En MORSØ 1440 ville måske være en (god) mulighed/alternativ. Vi har et lille skur på 29 m2 som vi har brugt (og stadig bruger) ifm et sommerhusbyggeri i det forløbne årstid, og her har vi netop haft ovennævnte ovn.

Mvh
palle

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-04 12:20

Jeg tror ikke ABC har så små ovne.
En normalstor ABC varmer let 80 m2
Så palles råd med en Morsø er bedre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-04 12:22
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-04 12:26

ABC Hvam´s side, hvis ikke du har den.
http://www.hwam.com/Profil.asp

Kommentar
Fra : LARS.ANDERSEN

Dato : 08-07-04 12:32

Tak for jeres input - vi har også set på ovne fra Morsø, men vi syntes ikke, at de passer til vores behov. Bl.a. fordi de små ovne ikke har særlig stort brændkammer og skal derfor bruge relativt små stykker brænde. En HWAM Vivaldi omvarmer fra 20 - 120 m2 og er på 4,5 kW.

Lars

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-07-04 12:53
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-07-04 13:50

ABC ovne er og har i mange år være kvalitetsovne, som du ikke går galt af. Men valg af ovn er må baseres på behovet. En for lille ovn er lige så galt, som en for stor. Forhold dig til dit varmebehov i m2 og ovnens mulige opvarmningskapasitet.

Om det skal være en pladejerneovn eller en støbejernsovn er i dag et temperamentsspørgsmål, idet pladejernsovne med konvektion er lige så holdbare som støbejern. Dagens pladejernsovne må ikke forveksles med tidligere tiders kvaliteter, som eksempelvis de meget ringe Bjørnøovne.

Kommentar
Fra : skibonitten

Dato : 08-07-04 15:18

Halløjsa...

Selvom det måske er den kedeligste ovn på markedet, så kan jeg varmt og uden forbehold anbefale Bekassin Ovnen
Billig i drift
Sviner ikke så meget som den Morsoe 1410 vi havde før
Og den skal kun tømmes 2-4 gange pr. år....
Så prøv det
se oplysninger på ovnen på : http://www.bekkasinen.dk/bekkasin1.html

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-07-04 19:12

Hej Lars Andersen.
Du skal passe meget på ikke at få en ovn, der varmer for meget. Vi har en af de små Morsø'er (den står også i et hjørne), men selv den er lige i overkanten til vores stue. Vi bliver simpelthen stegt ud, hvis vi ikke passer MEGET på, når vi fyrer op.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 14-08-04 02:00

hej har købt en abc ovn sidte år )10.000 på tilbud) den er utrolig super ovn ,lille ,som vi varme stuen 26kvm o.s.v nem at tænde,super økonomisk at brænde med,og styres let med deres automatisk luftning system,ville gerne anbefale den for din bruge

Accepteret svar
Fra : zakdk

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-04 02:04

eneste ville jeg ikke anbefale er at købe de billige hvam som silvan ,bauhaus o.s.v sælger ,som også har hørt er i god kun til sommer hus, men de dyre model vivaldi o.s.v er super

Godkendelse af svar
Fra : LARS.ANDERSEN

Dato : 26-08-04 14:32

Tak for svaret zakdk.