/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny Harddisk
Fra : Denpete
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 19-06-02 17:09

Hej gruppe !!

Lige et per spørgsmål fra en ikke-PC-nørd:

1) Jeg ville gerne opgradere min harddisk fra nuv. 17 GB til noget mere. Tilbud på Seagate 80 GB/7200RPM til kr 1.499,-. Er det et godt køb? (Ganskevist ALDI-vare).

2) Hvad er kravene til min PC i øvrigt, hvis ovenstående er brugbar. Jeg har en Pentium III 800 MHz med 512 Mb RAM. Og er der een der kunne være behjælpelig med den videre installation via mail/denne gruppe?

På forhånd tak
Denpete

Accepteret svar
Fra : Donny

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-02 17:24

Et kig på www.ebpriser.dk kan anbefales.
Der kan du finde Maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB Fluid til ca. 1100,-

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 19-06-02 17:24

...og det var www.edbpriser.dk ;)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 17:28

Nej det er det ikke for hvis du køber igennem f.eks. er samme harddisk :

DiamondMax Plus D740X 80GB

set til 1.032 kr. hos http://www.bjtrading.dk

og du kan have den på 2 dage. Deres service er i top og du får faguddannet personale, hvilket man IKKE kan sige om ALDI.

Hvad mener du med kravene for den videre installation ?? Det er ganske udmærket, men det kommer an på hvad du skal bruge maskinen til.

Snakker vi om spil ville jeg nok anbefale et grafikkort med minimum 4x AGP og minimum 64 MB RAM, det koster fra ca. 1000 kroner og opefter afhængig af fabrikat.

Jeg ville nok satse på geforce 3 eller lignende, ATI laver også goe grafikkort. Du kan finde mere info her :

http://www.edbpriser.dk/hardware/grafikkort-show.asp

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 19-06-02 17:29

Tak for svaret Donny.
Jeg vil da kigge på siden. Dog er det vel også lidt afhængigt af andre PC-'indvolde' hvilken harddisk jeg kan anvende eller hvad??

Men tak alligevel...

Denpete

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 19-06-02 17:33

Efter hvad jeg kan se på beskrivelsen af din maskine, vil jeg ikke kunne se nogen problemer i at købe den.
Det er jo et forholdsvis nyt system du har.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 17:36

Caine har du hørt om cable select ??

Så vil du vide at det er unødvendigt at rode med jumpere når man sætter harddisken op.

Og kære Caine Seagate har intet med Maxtor at gøre, det er to selvstændige firmaer.

Og Caine en ny computer idag er på ca. 1.5 Ghz, så at påstå at en maskien som har 1 år på bagen er ny er vist at tage for meget "mel i munden" ?

Kære DenPete, det er forøvrigt en fornuftig konfiguration du har valgt til din maskine. Du bør nok kigge på hvor meget dit nuværende bundkort kan klare, jeg mener hvis du har planer om en senere udvidelse er det surt og skal til at skille hele maskineriet en gang til.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 17:38

DenPete det var d aspild af dine gode tjente point, for svaret er jo halvt....men du bestemmer da du sætter spørgsmålet....

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 17:40

ikke umiddelbart DenPete... men læg et yt spørgsmål og du vil få et kvalificeret svar.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 17:40

ikke umiddelbart DenPete... men læg et nyt spørgsmål og du vil få et kvalificeret svar.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 19-06-02 17:46

Hej zonker...

Tak for svaret.

Igen - ikke særlig velbevandret udi al denne teknik - dog er det da lige lykkedes mig at installere et DVD-drev helt selv *SS*... - og det virker...

Bundkort - hvordan i h..... ser jeg hvad det kan klare?

Jeg har for ikke længe siden udvidet fra 128 MB-Ram til 512 MB... og det er jeg rimeligt tilfreds med. Så ligefrem større udvidelser - det ved jeg nu ikke. Jeg arbejder en del med musikfiler, som jeg har fået vejldning om andetsteds, nok ville kunne bruge en større hardisk til at håndtere bedre (?).

Spil er nu ikke den største del af mit PC brug (men jeg leger/pøver da ind imellem...), men en del Publishing, tekstbehandling, WebCam-conferencing o.lign.

Så da jeg nu lige fik dette 'tilbud' ind ad døren, så ville jeg da ikke undgå at spørge her...

Hilsen
DenPete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 19-06-02 17:52

Ak ja,- zonker...
Der ka' du selv se - ikke engang læse indenad går særligt godt....
Jeg mener m.h.t. mit pointforbrug, men det er nu heller ikke specielt derfor jeg bruger denne site - for pointenes skyld, men fordi jeg ofte finder gode spørgsmål og svar - selv til gavn for mig 'ubehjælpelige' PC-bruger...

Så selv din sidste kommentar gav mig lidt viden om pointforbrug... ha,ha...

Hilsen
DenPete - 'den ubehjælpelige'

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 23:23

Det var ikke derfor jeg sagde det om et nyt spørgsmål, men nogle spørgsmål har desværre den tendens at de udvikler sig til en længere roman... Og andre gange er der andre som ikke vil bruge deres point på det de er beregnet til og kommet ind og spørger i samme spørgsmål med en kommentar selvom de ikke ejer spørgsmålet.

Dette er da irriterende både for den som stiller det og dem som forsøger at hjælpe med et svar.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 20-06-02 00:12

Ok - jeg forstår, men se allerede nu har mit spørgsmål udviklet sig til en form for diskussion. Det var ikke meningen. Men som tidligere nævnt, syntes jeg, at jeg får oplysninger/svar på relevante ting. Samt en hel del hjælp, som jeg har brug for.

Men i øvrigt har jeg kigget på din henvisning til den alternative harddisk:
DiamondMax Plus D740X 80GB.
1) Jeg ser der er to forskellige slags af samme harddisk - den ene er benævnt 'fluid' - hvad er det? Har det at gøre med, at dens 'ophæng' er en flydende vædske eller sådan noget??? (Jeg læste lidt på en PDF-udgave af installationsvejledningen...
Ikke fordi de par kroner gør nogen forskel, men blot af interesse.
2) Jeg har yderligere læst om disken, at den siger noget om '133' (interface ?),er det det samme som PC 133, og hvor jeg pt. har 2 stk. 256 MB Ram PC 100. Ville jeg kunne installere denne disk alligevel?
3) Kan/skal jeg erstatte den med min nuværende harddisk, - kan/skal de kobles sammen, - og hvordan finder jeg ud af, om mit bundkort,som du nævnte tidligere, kan 'klare' ??

(Jeg håber du stadig har lyst og energi til at vejlede mig lidt videre i dette..., da det nok ikke bliverde sidste spørgsmål herom.)

Hilsen
Denpete