/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Angående tip om øremærkning
Fra : dova
Vist : 592 gange
1 point
Dato : 07-07-04 00:30

Nunhar jeg lidt på fornemmelsen, at det var mig du skød på med dit tip,Jernlady, er det ikke rigtigt ?. Jeg burde så måske have skrevet killing, og mine andre 4 katte er skam øremærket. Men derudover køber jeg nu alligevel ikke den med allemandseje.

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 07-07-04 00:36

heii dova
min veninde fik engang en killing ganske sød og flot. men den blev ved med at rende ud i den anden ende af byen til en famillie med 2 børn.. de tog katten til sig, som ikke var mærket eller chippet. og de fik den mærket da vi senere mødte katten på familliens grund og hun ville have den var der intet at gøre fordi hun ikke kunne dokumentere at det var hendes. så der var ikke andet at gøre end at glæde sig over katten havde det godt.. men om man lige kaan kalde en kat for allemands eje fordi den ikke er mærket hved jeg ikke. Men i dennne her situaton var der ihvertfald intet at stille op...
m v h Lene

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-07-04 00:47

Kan man i det hele taget EJE et andet levende væsen?

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 07-07-04 00:49

eje og eje.. nej det kan man vel ikke.. men vi mennesker har jo let ved at få ejer fornemmelfer over ting.... gG

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 07-07-04 00:51

og hvem er det der bytter om på mine taster hele tiden???

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-07-04 00:52

Hmm, VI mennesker??

VI mennesker er vist forskellige

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 07-07-04 00:55

ja ved det godt men mange er!!! det var ikke for at sætte nogen i bås... mere en tale fejl.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-04 01:01

Hej lene. Jamen i det tilfælde tror jeg da heller ikke det havde hjulpet at katten kom tilbage, den havde jo selv valgt hvor den ville være, og var nok bare løbet derhen igen. Nogen siger jo, at katte vælger selv, Så på den måde kan B_P vel have ret i, at man ikke kan eje en kat. Men selvfølgelig er det da klart at i tilfælde af en bortløben kat, kan det være umuligt, at finde ejeren, såfremt dyret ikke er øremærket. Chip er ikke godt til katte fordi mange ikke tænker på den mulighed og kun ser efter øremærke.

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 07-07-04 01:11

nej man kan ikke eje en kat på den måde at man skal bestemme hvor den skal være og hvordan den skal være. men man ejer jo katten hvis man har købt den... det er et tricky spørgsmål.. chip mærkning er jeg heller ikke så glad for.. har fået det på min hund og første gang forsvandt chippen, kroppen kan åbenbart udstøde den da det er et fremmedlegeme... hvad ved jeg. jeg kunne forøvrigt godt tænke mig en kat, men min mand siger hele tiden at det vil være synd for katten når vi f.eks skal på ferie el.lign den kan jo ikke bare komme hjem til familien som en hund kan. vil det ikke være synd for så kan den vel ikke komme udenfor -stedsans og sådan noget... hvad gør du når du skal på ferie?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-04 01:25

Nu er jeg så heldig at bo på landet hvor mine katte kan komme og gå som det passer dem, men hvis jeg ikke er hjemme et par dage har jeg nogen tilat komme hver dag og gerne et par gange om dagen, til at se efter dem og fodre.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 11 point
Dato : 07-07-04 01:39

Hej Dova.
Nej, det var nu ikke lige dig, jeg skød på, men katteejere i al almindelighed. Det var bare dit tip, der satte det igang. Man farer jo ikke op og får en killing/kat øremærket i det øjeblik, man får den ind af døren. Men mange vil af den ene eller anden grund ikke lade deres kat øremærke. (vores ex-nabo ville fx. ikke ofre en krone på dyrlæge, uanset hvad, næsten. De fik fx. konstateret, at deres hund havde kræft i næsen. De gjorde ikke noget ved det. Deres katte blev aldrig vacc. heller.)
Jeg har hørt om mange, der mistede deres kat på samme måde, som leneogbo beskrev. Og uanset om det er en racekat eller en huskat, så kommer man jo lynhurtigt til at holde af den lille slambert. Derfor mener jeg, det altid er en god idé at få den øremærket hurtigst muligt. Hvis nogen tager den (til sig), har man ikke en chance for at bevise, at det er ens kat, hvis den ikke er mærket.
Ang. ejerskab af en kat, så kan man nok ikke eje et levende væsen i den forstand. Alle - både dyr og mennesker - er sin egen. (det er vist der, mange par går "galt i byen"). Men i princippet ejer man jo et dyr, når man har overtaget/betalt for det. Men hvis det har bestemt, at det ikke vil bo hos en, så går det også sin vej. Uanset om det er en kat eller en hund. (og leneogbo - en chip kan vandre rundt i kroppen). Til gengæld kan de også finde en, næsten uanset hvor langt man er rendt væk, hvis det er det de vil. Dyr er simpelthen nogle forunderlige skabninger.
Go'natlige hilsner Jette

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 07-07-04 01:53

Tak for svaret Jernladyen. Der er kun en ting jeg er uenig i, og det er at de kan finde hjem hvis de vil. Det lille fjols af mit, kunne i hvert fald ikke og ligned noget der næsten var løgn så forhutlet han var blevet. Og han er meget glad for at jeg fandt ham, (og han er blevet øremærket) . Hilsen Dova

Kommentar
Fra : 25

Dato : 07-07-04 10:18

En kat kan godt blive frustreret og komme for langt væk fra den normale domæne og ikke finde hjem igen,fordi den er kommet ud af sin kurs, derfor er der mange katte der efterlyses af deres ejer når de løber væk.

Men ellers giver jeg Jernladyen ret, sørg altid for at øremærke din kat, almindeige mennesker kan altså ikke se den er chipèt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-07-04 00:23

Ja, det har i nok ret i. Jeg tænkte på de katte/hunde, man har hørt har fundet deres ejere igen, selv om de var kommet langt væk. Men det er jo nok kun de helt usædvanlige tilfælde, man hører om. Ellers ville man jo nok slet ikke høre om dem.
Hilsen Jette