/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af HD mwed WIN 98
Fra : marcussen1
Vist : 282 gange
50 point
Dato : 06-07-04 15:43

Jeg har en HD, hvor der er installeret WIN 98 SE. Den vil jeg gerne have formateret (jeg har gjort det mange gange uden problemer). Jeg putter WIN 98 startdisketten i a-drevet, og hele proceduren forløbet i begyndelsen helt normalt.Men så står der pludselig "Windows har fundet ud af, at drev C ikke indeholder en gyldig FAT- eller FAT 32-partition. Det kan skyldes forskellige årsager.
2. Det kan blive nødvendigt at anvende trediepartsprogrammer til diskpartitionering..................
3. Nogle viraer kan også forårsage, at C-drevet ikke kan findes............................................
Hvad kan jeg gøre? Forklar evt på en måde, så en ikkeforstandig kan forstå det.
M v h
Niels

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 06-07-04 15:53

Brug fdisk til at slette den gamle partion, og lav herefter en ny.

/Bofh

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 06-07-04 15:54

Prøv med det har: start i dos skriv formatc: og derefter start fra dit a drev

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-07-04 15:59

Tak til både Bofh og Henrik7500. Vil I have ulejligheden med at forklare Jeres svar, da jeg unægtelig er på helt bar bund med alt det tekniske. Hvordan bruger jeg Fdisk og hvordan kommer jeg ind i dos
Niels

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 06-07-04 16:01

når du starter din comp trykker du på f8 og vælger start i dos

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 06-07-04 16:05

Når du booter på din startdiskette og får prompten a:> skriver du fdisk

/Bofh

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-07-04 16:06

Hejsa

de fejl meddelser du får er helt almindelige, fordi du endu ikke har formateret din harddisk !!
når du har bootet fra din diskette og du har a:>
skriver du sådan her
tryk enter ved hver linie
a:>fdisk /mbr
a:>fdisk
sig ja til store diske hvis din harddisk er på mere end 500mb
så trykker du bare enter hele vejen igennem indtil du kun kan trykke ESC og genstarter din computer
med disketten i, og vælger menu punktet "installerer win98........"
win98 formater så selv din disk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-07-04 16:09

eller når du har a:\> igen hvis du vil formatere først kan du skrive
a:\>format c:

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-07-04 17:00

Hvis dit c drev ikke kan ses så kan du ikke bruge hverken fdisk eller format
du kan så prøve fabrikkens hjemmeside, og er du heldig har de noget support
til redning af deres egne harddiskmærker
har selv prøvet det en gang uden held.
harddisken blev til sidst ordnet med en motorsav.
og indholdet af magneter gavner nu som køleskabsmagneter.
Sørgeligt, håber at du finder en anden løsning.

Natmaden

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 06-07-04 17:16

marcussen1 >
Hvis du stadig ikke kan formatere din HD efter den anvisning som du har fået af DK.
Så hent denne diskette som er lavet af en Kandu-bruger "technet"
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten, og lad den rulle ind af sig selv.
Fortæl hvad den viser.
Eyvind.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-07-04 17:38

Hej Eyvind,
jeg gjorde, som du sagde, med det resultat, at hvor før WIN 98 var blokeret, jeg kunne ikke åbne den, så åbnede den nu som normalt. Ellers skete dei ike noget. Skal jeg forsøge igen med formatering ved hjælp af win 98 startdiskette. Eller måske noget helt andet.
Niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-04 18:25

Hvis win 98 åbner normalt, kan du nu med din startdiskette gøre 3 ting:
1. Indstallere 98 oven i den gamle.
2. Med fdisk slette og oprette ny partition
genstarte og formatere >indstallere
3. A:\>format C.
genstarte og indstallere
Eyvind.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-07-04 21:21

Hej igen...
jeg har brugt Eyvinds www. knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe og den klarede det hele. Efter at have gjort som Du sagde, formaterede jeg HD uden problemer. Du skal have tak. Og tak til alle de andre for deres hjælp. Hvis der skal uddeles point, jeg ved faktisk ikke hvordan det foregår. oplys mig venligst om fremgangsmetoden. Hvordan kan man iøvrigt skaffe sig flere points til evt senere spørgsmål?
M v h og tak
Niels

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-07-04 21:34

Siden ingen læser
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

Held og lykke
Natmaden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-04 21:38

Du kan acceptere den kommentar som hjalp dig.
Og hver dag du logger ind på Kandu.dk optjener du 20 point.
Jeg kan ikke bruge disse point - så vælg en af de andre.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 22-07-04 22:29

Tak for svaret Eyvind.