/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vidersende mails ?
Fra : taliskoko
Vist : 476 gange
60 point
Dato : 06-07-04 14:36

Jeg har hørt det skulle være ulovligt at vidersende mails man har modtaget fra en person til en anden.

1: Eks: Hvis man er medlem af et forum om f.eks. racehunde, er det så lovligt at vidersende mails man modtager i dette forum til mennesker der f.eks. ikke er medlem af forummet.

2: Må jeg vidersende en privat mail jeg modtager som privat person fra person A til person B.!

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-07-04 14:41

Så snart du har modtaget en mail er den din og du kan gøre med den hvad du vil

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-07-04 14:57

Det er også det jeg mener, men kan det findes på skrift.?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-07-04 15:01

Det er jo svært at finde noget på skrift om hvad du må, oftest er der jo kun beskrevet hvad du ikke må

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 15:12

Du har da lov til at vise dine snailmail breve og give dem væk, men hvis du offentliggør så bliver det noget helt andet.
Vi har jo ikke gensidig tavshedspligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 15:14

Hvis en sender en følelsesmæssig erklæring og modtageren er en ufølsom persom vil det jo ikke være ulovligt at delagtiggøre andre i indholdet, men rent etisk, fy.
Mon ikke det hele er et spørgsmål om etik og hvad man ellers anvender mailen til.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 06-07-04 18:18

Lidt til spørgsmålet.
http://www.prosa.dk/apr/apr_posten/documents/9905.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-07-04 19:01

Det er lovligt at vidersende mails, så længe man ikke oplyser evt. mailadresser til andre. Man skal altså sende som BCC, hvis det er til flere modtagere i samme mail. Man kunne tænke sig en fælles mail til en samling jobansøgere, der således kunne se andres mailadresse, men også se hvem de andre ansøgere var. Det var et eks. fra real life, fortalte Datatilsynet.

Og ellers alm. omtanke hvis man sende eks. en vits i en mail der indeholder andre ting, som man måske i løbet af mailen har snakket om, eks. forretningshemligheder. Men ellers er det ikke ulovligt.

Dette er fra Datatilsynet som er kontaktet pr. telefon.

Videnskabsministeriet kunne IKKE hjælpe.

mvh
Taliskoko

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 19-08-04 11:41

Tak for svaret jakjoe. Det var vist på tide spørgsmålet blev lukket.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-08-04 18:02

Siger mange tak

mvh
jakjoe