/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Filmklip på 2:06:16 På 1 4.7GB DVD
Fra : steno
Vist : 520 gange
140 point
Dato : 06-07-04 00:10

Jeg har 2 filmklip som jeg vil ligge over på een DVD. Jeg har en Lite On DVD Brænder LDW-451S. Er der nogen brænderprogrammer der tillader overbrænding på i dette tilfælde 6min,16 sek. I Nero Audio kan man stille overburn, men det har jeg ikke set, i nogen af de brænderprogrammer jeg har leget med. Det er jo irriterende at sætte en DVD encoding igang, og så først efter flere timer at få besked på, at der ikke er nok plads på DVD'en.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig med et brugbart svar hurtigst muligt!

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 06-07-04 01:08

Hejsa
Jeg ved ikke om du kan overburne en dvd, men hvis du har filmene som vobfiler kan du bruge dvd2one til at kunne få det til at fylde en skive. Programmet kan du hente her
http://www.dvd2one.com/download.php

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-07-04 01:35

Hej grausen

Jeg har ikke filmene i vobformat men som avi, så dvd2one løser ikke problemet. Med hensyn til en 4.7GB DVD har jeg hørt forskellige bud på kapaciteten. Lige fra 2 timer til 2:15, men jeg ved ikke om der er hold i det, eller det bare er løs sludder.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 06-07-04 03:59

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men programmet Cucusoft AVI to VCD DVD kan du lave dine AVI-filer om til enten VCD, SVCD eller DVD. Så kan du da få filmen over i vob-format, hvis det hjælper dig på vej.
http://www.avi-vcd.com/avi-to-dvd.asp

Mvh.
dbl

Kommentar
Fra : phatlasse

Dato : 06-07-04 10:48

Her er en guide der viser hvordan du laver AVI om til mpa (audio) og mpv (video)
For at encode til DVD skal du bruge en MPEG2 encoder. De er desværre ikke gratis.
I guiden er der vist hvordan CCE (Cinema Craft Encoder) og TMPGenc bruges.
TMPGenc kan encode MPEG2 gratis i 30 dage, så det er nok den du ønsker at bruge, med mindre du har lyst at ofre penge - har du det, kan CCE klart anbefales.

Når du er færdig med at lave dine filer om til mpa/mpv skal de gøres klar til DVD (laves om til .vob, ifo, og .bup filer)
Til dette kan du bruge IfoEdit som er gratis. Her er en dansk guide:
http://www.digitalempire.dk/convert/mpg2vob.shtml

//PhatLasse

Kommentar
Fra : phatlasse

Dato : 06-07-04 10:51

sorry - glemte lige linket til den første guide:
http://www.videohelp.com/forum/viewtopic.php?t=222898

Og til sidst skal dine .vob filer selvfølgelig brændes med f.eks. Nero:
http://www.digitalempire.dk/edit/dvdnero.shtml

Kommentar
Fra : phatlasse

Dato : 06-07-04 10:52

NB:
Som du vil opdage i den første guide, så er det som bestemmer størrelsen på din endelig film, bitraten på video og lyd.
Så det er vigtigt at du fælger guiden nøje, og bruger den bitrate calculator der er linket til.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 06-07-04 11:30

Hej Steno
Kom til at tænke på at hvis du konverterer i roxio og så gemmer filerne i stedet for at brænde dem, er det da muligt de kommer ud som vobfiler du så kan smide i dvd2one, men jeg har godt nok ikke selv prøvet det. Men ellers er der jo cucusoft som en anden også foreslå, det tager bare længere tid at konvertere der, men så er jeg sikker på dine klip kan ligge på en dvd.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-07-04 17:46

Hej alle sammen !

Tak for de mange svar. Jeg vil forsøge mig frem med jeres foreslag. Med hensyn til mit oprindelige spørgsmål om de to filmklip kunne være på een 4.7GB DVD skulle jeg måske fra start af have oplyst jeg de konkrete data for de to klip. Så kunne en af jer måske klart fortælle mig om det kunne være på een DVD eller ikke. Data kommer her. (fra Egenskaber):

Klip 1 Størrelse : 707 MB ----------------------------Klip 2 : 691 MB
Billede : Bredde : 608 pixel Bredde : 608 pixel
Højde : 448 pixel Højde : 448 pixel
Lydenheder : Varighed : 01:08:04 Varighed : 00:58:12
Bithastighed : 119 Kbps Bithastighed : 119 Kbps
Lydformat : Lame MP3 Lydformat : Lame MP3
Video : Billedhastighed : 25 billeder/sekund Billedhastighed : 25 billeder/sekund
Datahastighed : 177 Kbps Datahastighed : 202 Kbps
Størrelse på videosampling : 24 bit Størrelse på videosampling : 24 bit
Videokomprimering : DivX Codec Videokomprimering : DivX Codec

Jeg undskylder at jeg ikke fra start har givet disse oplysninger. Det er først da phatlasse, henvise til forskellige gode sider, at jeg bliver opmærksom på det. Jeg håber omvendt på at det vil gøre det muligt for en af jer, at komme med det konkrete svar jeg håber på at få.

Accepteret svar
Fra : phatlasse

Modtaget 140 point
Dato : 08-07-04 09:37

Det vil aldrig blive et problem at få de 2 film ned på 1 DVD.
Det der kommer til at afgøre om det kan lade sig gøre eller ej, er hvor højt du sætter bitraten på billede og lyd.
Når din film skal re-encodes til MPEG2, skal du bruge en bitrate calculator.
Prøv denne: http://www.videohelp.com/calc.htm

Indtast videons længde....
I DVD's vælger du 'custom'. I 'Custom size' vælger du så hvor mange MB din film skal fylde. I dit tilfælde vil det være en ½ DVD (ca. 2000 Mb)
'Audio bitrate' kan f.eks. sætte til 224 kbit/s

I 'Calculated Bitrate' vil du nu se et tal (ca. 6500 for 1½ times film). Det er dette tal som du skal bruge når din film skal encodes i f.eks. CCE eller TMPGenc. Det står beskrevet i de guides jeg har lagt.
Håber det lykkedes, eller vender du bare tilbage...,

//PhatLasse
http://www.digitalempire.dk

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 10-07-04 01:34

Tak for svaret phatlasse.