/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattemad - Hvad kan jeg gøre?
Fra : Luna0000
Vist : 795 gange
31 point
Dato : 05-07-04 22:23

Min killing vil ikke spise kattemad.
Jeg stiller det frem til den, men den røre det ikke selv om den er død sulten!
Hvad kan jeg give den i stedet så den stadig får de vitaminer den har brug for?
Jeg synes jo også det er synd hvis den er vildt sulten og så får den pølser eller tun.

Venligst Luna.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 22:30

Hvor gammel er katten.?

Er det dåsemad eller tørfoder.?

Hvordan er dens afføring.?

Drikker den vand.?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 22:31

Hvem opdrager hvem?
Du skal lade den sulte, men måske skulle du forsøge med en anden type kattemad.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 22:32

jeg tvivler på, at den er syg når den klarer pølser eller tun

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 22:37

tun er ikke godt for en kat men kylling er godt

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 05-07-04 22:38

den afføring er normalt og den drikker vand.

Jeg tror nu heller ikke den er syg.
Jeg undre mig bare over den ikke spiser kattemad.
Har allerede prøvet med forskellige mærker osv. uden held.

Den spiser værken tørfoder eller dåsemad.

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 05-07-04 22:38

Hvorfor er tun ikke godt?

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 22:40

Når man har anskaffet sig en ny killing, tidligst når den er 12 uger gammel, er det en god idé straks at vænne killingen til at være "i hænder". Jo mere man kæler med killingen, og jo mere man undersøger den alle steder, desto lettere er det senere at få killingen vænnet til disse daglige "sysler".
Det vil derfor være meget lettere senere i kattens liv at få den friseret/børstet og undersøgt hos dyrlæge.

I den daglige pasning er det helt nødvendigt at sørge for, at katten fodres optimalt. Videre er det nødvendigt, at katten straks vænnes til at få soigneret sin pels. Regelmæssig pelspleje med børst, kam, strigle og lignende, kan være medvirkende til at forebygge hudsygdomme, så der ikke sker det, som er vist på billedet.

Er der tegn på sygdom, f.eks. hvis katten har ophørt ædelyst eller virker unormal, kan man måle kattens temperatur med et termometer. Termometeret indføres i kattens endetarmsåbning. Kattens normale temperatur ligger mellem 38,5 - 39,0 grader.

Når katten fodres, bør den overlades til sig selv, fordi den kun tænker på een ting i dette øjeblik, - "at få noget mad". Den er derfor ikke i stand til på dette tidspunkt at koncentrere sig om andre ting.

Det er ikke ualmindeligt, at katte i løbet af et døgn kan sove 12 - 16 timer.

For så vidt angår fodring er det en god idé at fodre killingen med et foder, bestemt for killinger, ligesom man kan fodre katten med et fuldfoder, når den er udvokset.

Når katten bliver ældre, bør den også fodres med et foder, som er tilegnet den ældre kat. Endvidere må man ikke overfodre katten, fordi den derved bliver overvægtig.

Husk:
Katten er et skumrings og nat-aktivt dyr, hvorfor det ikke er ualmindeligt, at katten er mest aktiv på disse tidspunkter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 22:40

Jeg ka lide tun og det kan de fleste katte også, men der er for meget kviksølv i.
Prøv nu at være lidt hård (tag ikke fejl jeg holder meget af katte)

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 22:41

situationer også være rigtigt. De er i hvert fald påpasselige med, hvad de sætter tænderne i. Det gælder både udseende, smag, lugt, konsistens, form og temperatur af maden. Nogle katte vil kun have én bestemt slags foder hele tiden, mens andre bliver trætte af deres foder efter et stykke tid. Det er ikke ualmindeligt, at det kan være vanskeligt at finde et foder, som katten vil æde. Man ved ikke præcis, hvorfor katte har det sådan, men ude i naturen skal de naturligvis undgå at spise noget, som de kan blive syge af. Lugtesansen er med til at sortere farlige eller fordærvede ting fra.

Nogle katte opfatter "jeg vil ikke æde" som en leg, hvor den prøver at lege med sin ejer. Ofte bliver der stillet "noget bedre" frem i madskålen, hvis katten ikke vil spise det første, og hvis katten først får en fornemmelse af dette, så kan "legen" drives endog langt ud. Det bedst er at holde sig til ordentlig kattemad.
Bemærk: Katte må ikke sulte i flere døgn, p.g.a. deres stofskifte, som ødelægges under manglende foderoptagelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 22:42

..og skal vi så ikke alle sammen huske, at man krænker ophavsretten ved at gengive indholdet af en hjemmeside uden kildeangivelse. Det er ikke fair over for dem der laver arbejdet.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 22:43
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 22:43

Prøv evt. et andet mærke i dåsefoderet, det har jeg erfaret kan hjælpe eller prøv at lade tørfodret stå og suge lidt vand, så det bliver dejligt jamset...

Prøv evt. lidt dåsefoder P/D eller S/D fra dyrlægen mener jeg. Det er ihvertfald appetit fremmende.

Husk det kan også være ORM.

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 05-07-04 22:45

Det vil sige jeg skal tilbyde den kattemad og ikke andet men kun i op til 1-2 døgn?
Hvis den stadig ikke har spist så skal den have noget andet.

Der har stået dåsemad fremme hele dagen i dag kl. 09.00 til 20.00 uden der blev spist en eneste bid
og så tiggede hun da vi andre skulle spise fordi hun var sulten!

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 22:45

fordi der er noget i tun som katten organer ikke kan udskille kan ikke lige huske det helt præcist men det var min dyrlæge der fortalte mig det og at det ikke var i kylling

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 22:46
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 22:51

Vores ene kat har lige haft en periode hvor hun var meget stille og holdt sig for sig selv og spiste meget lidt.

Hun fik en ormekur og vupti, nu er hun frisk igen, det hele tog kun 4 dage, med bedring hverdag.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 05-07-04 23:59

Jeg tror nu ikke den er "sulten", men måske "lækker sulten".
Hvor gammel er misser??

Hvordan ser den's madskål ud om morgenen, er der spist
af det i løbet af natten??
Hvad med at spørge dem du har købt/fået den af, så kunne
du jo give den det samme som den fik tidligere.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 00:00

Return, den "stil" du lirer af, er da vist en standard du bruger i de fleste af de kattespørgsmål der kommer på siderne her. Og til Luna, så tror jeg, at hvis du sparer lidt på godbidderne, skal din kat nok vænne sig til kattemaden, og det er bedst du vænner den til det, for det er ikke nemt selv at sammensætte foder så katten får hvad den har behov for. Nu skriver du vist ikke hvor gammel katten er, men har du prøvet specielt foder til killinger?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 00:04

Der er mange der anbefaler at "bløde" tørfoder op i vand, men det er ikke godt. Tørfoder er beregnet som sådant, og ellers er det bedst med dåsemad hvis ikke katten bryder sig om tørkost.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-07-04 00:10

Problemet er bare hvis du bruger dåsemad fra kvickly er det faktisk det rene vand, uden næring i.
Og hvis det betyder at katten vil spise fordi tørfodret er vådet op, betyder det intet. Hvorfor er det lige det ikke er godt.?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 00:25

Blandt andet som du skriver, at vand er der ingen næring i, og fordi tørfoderet hurtigt bliver dårligt og fuld af bakterier når det bliver opløst, og hvis ikke katten spiser det med det samme, kan den redde sig en god gang maveinfektion.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 06-07-04 07:55

har du prøvet partions poser fra wiskas? d er faktisk ret gode.

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 06-07-04 10:50

Har prøvet både mad specielt til killinger osv.
Hende jeg købte den af sagde godt nok til mig at den ikke var så vildt med dåsemad!
Jeg vil bare gerne finde ud af hvad jeg kan give den hvis den ikke spiser dåsemad hvor den stadig får de nødvendige vitaminer osv. Min kat er 15 uger. og ja jeg har prøvet Whiskas Portionsposer uden held.
Jeg fik noget tørfodder med da jeg købte den, men det spiser den heller ikke.

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 06-07-04 10:59

Her til morgen er der serveret tørfodder (1-12måneder) fra Iams og dåsemad med vildt.
Jeg vender tilbage i aften så må vi se hvor meget af det der er blevet spist.

Venligst Luna og tak for svarene.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-07-04 11:08

Til Dova:

Der dannes bakterier i alle levnedsmidler. Også i dåsemad der står fremme.!!!

JA, det er selvfølgelig op til ejeren at være opmærksom, det siger da sig selv. Men der er ikke noget i vejen for det, og så kan man jo koge vandet inden brug eller bruge kildevdand. Så kommer det dårlige i hvert fald ikke fra vandet.

Kommentar
Fra : til

Dato : 19-07-04 14:37

min killing spiste hellere ikke da jeg fik den der gik et langt stykke tid inden den gjorde det det var fordi den barer skulle vende sig til det nye sted

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 27-07-04 20:11

INGEN GRUND TIL PANIK, din misser dør ikke af sult, jeg har hørt om katte der har levet uden mad i op til 3-4 uger, så inden da, skal den nok spise sin kattemad.
Det er klart at den ikke spiser sin kattemad hvis den er blevet vendet til at spise almindelig mad, som pølser og tun.
Har du prøvet med Pussy i gele, det elsker mine katte.