/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
ædedolk
Fra : aasenissum
Vist : 772 gange
120 point
Dato : 05-07-04 15:35

vores dejlige 3-årige hankat har i ca. 3 uger ædt som en tærsker (mest tørkost) og samtidig drikker den uanede mængder af vand. den er slank som et siv og har mget tynd afføring. synlige blinkhinder når den åbner øjnene. for en måned siden fik den ormekur, så vi synes, at det er lidt hurtigt med en sådan igen.
er der nogen der ved, hvordan den får sit huld tilbage og normal "mave". den er i øvrigt glad.
venlig hilsen
...aase

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 15:42

måske den kan have fået orm

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 15:45

er det en inde kat i har ?? for hvis det er en ude kat så kan den jo komme til at spise lidt af hvert og så kan den god have fået orm igen

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 15:47

Når man har anskaffet sig en ny killing, tidligst når den er 12 uger gammel, er det en god idé straks at vænne killingen til at være "i hænder". Jo mere man kæler med killingen, og jo mere man undersøger den alle steder, desto lettere er det senere at få killingen vænnet til disse daglige "sysler".
Det vil derfor være meget lettere senere i kattens liv at få den friseret/børstet og undersøgt hos dyrlæge.

I den daglige pasning er det helt nødvendigt at sørge for, at katten fodres optimalt. Videre er det nødvendigt, at katten straks vænnes til at få soigneret sin pels. Regelmæssig pelspleje med børst, kam, strigle og lignende, kan være medvirkende til at forebygge hudsygdomme, så der ikke sker det, som er vist på billedet.

Er der tegn på sygdom, f.eks. hvis katten har ophørt ædelyst eller virker unormal, kan man måle kattens temperatur med et termometer. Termometeret indføres i kattens endetarmsåbning. Kattens normale temperatur ligger mellem 38,5 - 39,0 grader.

Når katten fodres, bør den overlades til sig selv, fordi den kun tænker på een ting i dette øjeblik, - "at få noget mad". Den er derfor ikke i stand til på dette tidspunkt at koncentrere sig om andre ting.

Det er ikke ualmindeligt, at katte i løbet af et døgn kan sove 12 - 16 timer.

For så vidt angår fodring er det en god idé at fodre killingen med et foder, bestemt for killinger, ligesom man kan fodre katten med et fuldfoder, når den er udvokset.

Når katten bliver ældre, bør den også fodres med et foder, som er tilegnet den ældre kat. Endvidere må man ikke overfodre katten, fordi den derved bliver overvægtig.

Husk:
Katten er et skumrings og nat-aktivt dyr, hvorfor det ikke er ualmindeligt, at katten er mest aktiv på disse tidspunkter.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 15:49
Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 15:54

prøv med kun tørkost og frisk vand ikke noget med mælk eller anden form for kost så burde den få normal mave
igen i løbet af et døgn hvis ikke burde i nok kigge forbi dyrlægen forsat god dag

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 15:56

Prøv med en ormekur, få evt. din dyrlæge til at dyrke en afføringsprøve, så I rammer den rigtige orm med behandlingen.

Brug derefter også Zoolac til sarte maver. Når du kan lugte eller se i kattebakken det er nødvendigt.

Husk at indekatte også kan få orm. Det rammer ikke kun udekatte.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 130 point
Dato : 05-07-04 15:56

Det kan evt. skyldes det foder den får. Jeg ville, hvis jeg var dig, tage min kat til dyrlægen. Det kan være sukkersyge, din kat har, men det kræver en undersøgelse.

Citat
De første tegn på, at en kat har sukkersyge er, at den er mere sulten, og at den samtidig taber sig. Endvidere ses øget drikkelyst og katten tisser mere.

fra dene side http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=569/sprog=1/grp=2/menu=9/

Håber på det bedste for dig og din kat.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 05-07-04 17:34

Jeg tror du kan være sikker på at den har fået sukkersyge det er ikke noget slæmt men den skal ha noget bestemt mad så ring til dyrelægen og hør hvad han mener

Kommentar
Fra : calista

Dato : 05-07-04 18:11

Hvis katten har haft diarre i mere end 2 dage (her taler vi om tynd afføring mere end 2 gange dagligt) bør i gå til dyrlægen med katten hurtigst muligt! Også selv om den spiser/ drikker!!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-07-04 18:59

vi har selv tænkt på, om det måske kunne være sukkersyge. det er en udekat, som bliver lukket ud om aftenen. den møder så op om morgenen, bliver affodret i bryggerset, helst i selskab med os (den har mange gange narret os til at tro, at den skulle ud, men nej - kig lige på mig, mens jeg spiser. den er fin og velplejet. og sikkert snotforkælet
det er dog muligt at vi skal skifte foder (den får aldrig mælk), da det er nogenlunde samtidig med "uføret". vi prøver i hvert fald.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 19:17

Sukkersyge

Sukkersyge er en stofskiftesygdom, som bevirker, at blodsukkerkoncentrationen øges. Sukkersyge hos katte ikke er almindelig. Den kan dog opstå hos ældre overvægtige katte, og nogle racer er disponerede for at få sygdommen.

De første tegn på, at en kat har sukkersyge er, at den er mere sulten, og at den samtidig taber sig. Endvidere ses øget drikkelyst og katten tisser mere.

Hvad kan jeg gøre?
Hvis man har mistanke om, at katten har sukkersyge, vil det være nødvendigt at konsultere dyrlæge. Her vil det være nødvendigt at få foretaget en blodprøveundersøgelse for at måle kattens blodsukkerkoncentration. Endvidere kan man undersøge kattens urin med en stix (som kan købes på apotek eller hos dyrlægen). Man må dog bemærke, at urinundersøgelsen ikke kan stå alene.

Har man fået konstateret sukkersyge hos sin kat, er der mulighed for behandling med insulin.

Behandlingen foretages i samråd med dyrlægen, som giver en instruktion i, hvordan man indsprøjter og doserer insulin. Man bør dog bemærke, at det ofte kan være vanskeligt at behandle katte med indsprøjtning, fordi de ikke kan lide det.

Endvidere er der ca. 20% af kattene, som kan behandles med tabletter. Det er dog ikke alle katte, som kan tåle denne tabletbehandling, fordi det kan føre til beskadigelse af leveren.

Hvis man vælger tabletbehandling, må man være indstillet på en jævnlig blodprøvekontrol hos dyrlægen. Det er på denne måde muligt at kontrollere sygdommen, og det vil samtidig være særdeles vigtigt at få katten indstillet på et diætfoder, således at den kan holde "den slanke linie".

Kan ejeren og katten samarbejde om behandlingen, er der god mulighed for at dyret kan leve en lang periode.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 19:19

Sukkersyge - fodring

Sukkersyge er en sygdom, hvor katten ikke kan optage tilstrækkelig eller slet ikke optage blodsukker. Det medfører, at sukkerkoncentrationen i blodet stiger, og sukker udskilles evt. gennem urinen.

Man kan måle blodsukkeret i en blodprøve, ligesom man kan påvise sukker i en urinprøve.

Årsagen til sukkersyge kan skyldes en manglende produktion af insulin i bugspytkirtlen eller i sjældne tilfælde, at katten ikke er i stand til at udnytte sin egen produktion af insulin.

Sygdommen optræder som regel hos katte, som er over 7 år gammel. Overvægt er disponerende for sygdommen, ligesom det ikke kan udelukkes, der kan være en arvelig disposition.

Sukkersyge er kronisk, hvilket betyder, katten vil have sygdommen resten af livet.

Hvad kan jeg gøre?
Man kan tilføre katten insulin for at nedsætte sukkerkoncentrationen i blodet. Dette kan gøres ved injektion en eller flere gange dagligt i forbindelse med fodringen efter anvisning og i samarbejde med dyrlægen. Herudover kan en diæt hjælpe på problemet.

Ved at tilføre katten et diætfoder mod sukkersyge, opnår man, at katten indtager sine kalorier langsomt, hvilket medfører, at blodsukkeret ikke svinger ret meget. Disse fodertyper har samtidig et højt fiberindhold, hvilket kan medvirke til en større mæthedsfornemmelse. Katten spiser mindre og resultatet er vægttab, som kan være ønskeligt, hvis katten er overvægtig.

Sukkersyge katte bør fodres med et foder med lavt fedt og kulhydratindhold (under 1%)og et højt proteinindhold (over 45%). Herved bidrager man til, at udsvinget i blodsukkeret mindskes. Ved at fodre med rigelig protein, sikrer man sig, at katten ikke selv skal nedbryde proteiner fra sine egne depoter, f.eks.muskulatur. Herved bevares muskulatur. Når fedtindholdet er lavt i foderet, vil katten i stedet nedbryde sine egne fedtdepoter, hvilket som regel medfører vægttab.

I samarbejde med dyrlægen kan man udvælge en diæt. Der findes flere sukkersygediæter på markedet, som kan mindske behovet eller ophæve behandling med insulin (se evt. butikken Specific FRD).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 19:21

Der er ingen tvivl om at katten er kraftigt angrebet af orm når blinkhinderne i øjet er synlig. Diarreen er ligeledes symptom på det. Ikke alle ormekure slår alle slags orm ihjel, og nogen gange er det ikke nok med en kur, men skal gentages ca 1 uge efter. Og en kat kan ligeledes blive angrebet efter 1 måned, især hvis det er en udekat der æder mus m.m.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 19:21

det skrevne er fundet her : http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1030/sprog=1/grp=2/menu=9/ håber i finder ud af hvad der er galt med jeres kat så den kan få det godt igen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 19:38

Ring til dyrlægen og få en tid til undersøgelse. Hvis det var min kat, der havde haft det, som du beskriver, ville jeg ikke vente yderligere på at en dyrlæge undersøgte den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 19:40

Hvis du søger på nettet under rubrik "Spørg dyrlægen" kan du læse, at det sikreste symptom på indvoldsorm er blinkhindefremfald. Det kan også i sjældne tilfælde skyldes eftervirkninger af en mavevirus. Jeg tror roligt du kan udelukke sukkersyge som en mulighed, og det nemmeste er at få en ormekur der slår alle slags orm ihjel. Der skal 1 pille til en kat på 4 kg.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 19:50

Naturligvis kan katte få diabetes, men det er sjældent. Og en kat med IDDM der er udekat vil være meget svært at kontrollere.

Jeg tror dog sagt tidligere ikke din kat har diabetes, men orm. Få det tjekket hos dyrlæge.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-07-04 20:22

Din kat lyder til at være alvorlig syg, kunne være orm eller kattesyge eller ?, ingen af os her er eksperter og kan ikke gøre noget konkret alligevel og du har ansvaret for at den har det godt, -kommer i behandling, jeg kan kun se en løsning: Dyrlæge, hurtigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 21:16

Jeg synes nu ikke det lyder som om katten er alvorligt syg, og aase skriver jo også at den virker glad nok. Men derfor er det selvfølgelig alligevel en god ide at spørge dyrlægen. Det er det altid når der er noget unormalt. Og det skal hun jo også selv om den måske bare skal have en ormekur.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-07-04 21:21

En gang imellem kan det være nødvendigt at behandlre flere gang mod orm, men det er vigtigt at få bestemt ormen, da der findes flere slags og det er ikke sikkert det ormemiddel du har købt, er til lige den type orm katten har.

Sørg for at have en frisk afførings prøve med til dyrlægen. Fra katten, altså.!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 21:48

aasenissum

I første omgang ringer du til dyrlægen og forklarer problemet med din kat. Det koster kun opkaldet. Måske dyrlægen kan give dig et godt råd, så din kat får det bedre.
Det kan også være at dyrlægen er nødt til at undersøge din kat før en diagnose kan stilles. Ja, det koster penge.
Du har fået mange og meget velmende råd fra andre brugere, der er kun den forskel, at det ikke har været din kat, der er blevet undersøgt.
Sygdomsforløb er meget forskelligt fra den ene til den anden. Mit bedste råd er, at du ringer til dyrlægen.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 05-07-04 23:29

Tak for svaret ans.
vi havde ikke selv tænkt på det med at skifte foder, så det prøver vi samtidig med at vi tager en omgang ormekur mere. så ser vi lige et par dage før dyrlægen bliver involveret.

tak til alle for jeres venlige deltagelse og interesse. jeg ville gerne have fordelt pointene, men det er vist ikke muligt, så derfor blev det ans alene.
herligt forum.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-07-04 23:39

http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema/
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/artikel/
Her er et par link om den test der sammenligner kvalitet af kattemad.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 23:44

Held og lykke med din kat. Når du alligevel skal ringe til dyrlægen for at få en recept på en ny ormekur, kan det jo være at du også får et par gode råd.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-07-04 23:56

Kommentar til dovas indlæg "jeg synes ikke den lyder alvorlig syg...."bare orm"
Hej Dova prøv at spørge en dyrlæge præcis, hvad orm er, hvad de gør i katten, og kom tilbage og sig : "Ikke alvorlig" og "bare", prøv også at spørge om en kat kan virke glad og ligefrem spinde når den er syg og du vil måske undres.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 13:34

Til mulberry. Nu bliver et ormeangreb ikke anset for at være alvorlig sygdom, hverken hos katte, hunde eller mennesker for den sags skyld. Men jeg vil godt give dig ret i, at et længerevarende ubehandlet ormeangreb kan medføre FØLGESKADER på dyr ell. mennesker. Det gælder bare lige om at kunne se fakta. Men ud fra svaret der blev givet, kunne noget tyde på at det er konstateret at denne kat havde sukkersyge. Og der er bestemt ikke noget med katte der kan undre mig, da jeg har beskæftiget mig meget med katte gennem de sidste 40 år.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-07-04 23:00

vi er nu på rette spor ved at ændre kosten gradvist og ormekur.
tak for jeres interesse.
...aasenisum

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 00:41

Dejligt at høre det går bedre med "missebassen"