/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Everton Motor
Fra : Ravensoren
Vist : 4307 gange
50 point
Dato : 30-06-04 18:31

Hejsa Alle!
Jeg vil lige høre om der er nogen der kender til den 5 gearede Everton motor, aner ikke hvad den hedder. Men jeg har hørt at den skulle passe godt ind på min Benelli Dynamo Trail. Det kunne jo være sjovt at få den bette knallert til at rende over de 100 km/t ;)

Mvh
Søren!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-04 19:39

Jeg tror de kørte med sachs-motor:
http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?RubrikId=55700&Fritekst=sachs&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&kortsogNavn=0&radX=0&radY=0&RegionId=0&Forhandler=0&FavoritNavn=&SoegningId=0&SektionId=0&PrisTil=9999999&PrisFra=0
Men det ville da være synd at ødelægge en så sjælden knallert med at prøve at bygge den om med en anden motor, og det skulle være mærkelig at den lige skulle passe på, ligeledes kabler kobling, mm.
Og godt nok gik de godt de 5 gearede Everton, men ikke i nærheden af 100, nærmere 70 når de var tunede. Jeg har kørt fra en del førhen, men nu ser man dem ikke mere?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ravensoren

Dato : 30-06-04 21:43

Okay... Men altså, den motor der sidder på min Benelli er virkelig noget lort, den er ganskevist original, men min far har godt nok været hård ved den dengang, den er både boret og hakket og tunet.. Så det kunne være fedt at få fat i en ny motor.
Jeg kan se den motor du har linket til der, er du nogenlunde sikker på at den ville passe på en Benelli?

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : smut

Dato : 30-06-04 22:16

det er en minarelli motor jeg har haft en fantic og det er en everton motor der sidder på sådan en og den hedder minarelli

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-04 00:59

smut: Hvis du siger at everton, kørte med minarelli motor, så tror vi da på dig, spørgsmålet er så om Benelli Dynamo Trail, bruger den samme motor?
Men i alle tilfælde, så syntes jeg den skal laves i stand, med så vidt det kan lade sig gøre, med orginale stumper, og det er vel kun cylinder og stempel der bør skiftes?
Hvis der skal køres stærkt, så køb en Jog eller lign. og pas på den gamle knallert, den bliver penge værd.
Prøv at ringe til "mærkekendere": http://vkka.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-04 08:53

Everton kørte IKKE med Sachs (har selv haft en for mange mange år siden). Jeg kan ikke rigtig huske det, men synes også at kunne huske der sad Italienske Mineralli motorer på. Som standard havde den 4 gear, men der var vist plads til to mere.

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 01-07-04 11:44

Hej
Der fandtes også en minarelli motor med 6 gear ( topfart 135km i timen)
En kammarat havde sådan en, der jo skulle løbes i gang, da der ikke var anden start anordning på.
Den var egentlig beregnet til bane løb.
Motoren sad på en Everton først i 70,erne.
Ved ikke om det er sådan en du har.
Normalt var de første everton med 3 gear , senere med 4 gear.
Har selv kørt på alle disse modeller da de jo er fra min ungdomstid

Kommentar
Fra : Ravensoren

Dato : 01-07-04 11:47

Ok, jeg har lige prøvet at skrive til Benelli fabrikkerne om det kan lade sig gøre at få en helt ny Dynamo Trail motor til min. Er næsten ligeglad med prisen, min far vil hellere end gerne få den i stand igen.

Mvh
Søren!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-07-04 12:13

der blev rent faktisk lavet en seksgears version af Everton motoren i 70'erne. Tomos kørte også med en både fem og sekstrins gearkasse (3 som standard). Fantic Chopperen var ganske rigtigt udstyret med en Everton(minneralli)motor. Den var ikke kendt for sine gode køreegenskaber (måske pga. den "lange" forgaffel og det BREDE bagdæk) men var vældig sjov og behagelig at køre... og så vækkede den jo en del opsigt da den kom frem. Godt nok kunne man "vride" noget power ud af både minneralli-,Tomos og Gilera-motorerne, men jeg blev ALDRIG overhalet af disse på min Suki K-50'er...kun Yamahaerne en enkelt Kreidler samt et par 4-takt Hondaer gav "kamp til stregen" på toppen....når den rette gearing var monteret.

God fornøjelse med dit projekt.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-07-04 17:25

En skam du ikke mødte mig på min kammerats 5 gears Tomos (Ja blev solgt sådan orginal i 1966), jeg havde tunet den for ham, og sat TT-styr på. Der havde du fået kamp til stregen.
He he, jeg husker den havde fået en ridse i cylinderen, og jeg mødte op ved en knallertforhandler for at få den udboret til en størrer diameter. Han kiggede på cylinderen, rystede på hovedet, og sagde der er sku da ikke gods til at udbore, for så kommer vi ud til skyllekanalerne.( Skyllekanalerne var slebet dobbelt så store, og var selvfølgelig blankpolerede)
Ja ja det var håndværk den gang, man ikke kunne få færdige tun, kun fra Sverige og det var noget lort.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-07-04 17:57

Hej kære navnebroder
"ÅHHH, disse minder..." Jeg/vi havde også slebet skyllekanalerne ned så væggene var papirstynde på vores Suki'er. Fordelen ved disse (som du jo selvfølgelig ved) er/var at den havde indsugning igennem krumtaphuset og derfor var tre skyllekanaler. I sidestykket hvor karb'en var monteret tilpassede vi et stykke alm. vandrør som studs og kunne få en herlig Dell'orto karb monteret som faktisk gav en hel til 1½ hk mere frem for den "originale" japserkarb. Det kunne mærkes på toppen især(som nævnt) med den rette gearing. Det kunne være sjovt at have sin gamle K-50'er igen og "lege" lidt med de andre fra dengang i '70erne....den blev desværre taget af "sognefogeden" da min kammarat blev knaldet for tredje gang på den den. Du er vist lige 100 gram ældre end undertegnede men det skal ikke skille os ad.
Ja Ravensoren det var et lille sidespring midt i dit indlæg men jeg håber du tilgiver mig/os for lidt nostalgisk "snik-snak" fra en "svunden tid".

God sommer...anyway!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Ravensoren

Dato : 06-07-04 15:19

Hehe... Det' helt i orden Palle og Palle :D

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 16-07-04 16:01

Hej i to Palle r hi hi
Nu blot for at nævne det, så skal skylle kanalerne ikke blank poleres, men glas blæses, da benzinen skal bremses før den går ind i cylinderen, ellers ryger halvdelen blot ud gennem udstødningkanalen.
Man har altid troet at man skal blank polere, husk dog kun ved indsugningskanalen.
kc