/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Motorstørrelse vs. Bådstørrelse
Fra : PLyd
Vist : 3620 gange
50 point
Dato : 28-06-04 17:02

Hejsa Alle,

Jeg står overfor at skal anskaffe mig ny påhængsmotor, og er lidt i tvivl om hvor meget min båd kan bære.

Min båd er en 14 fods Mayland Kabinebåd, som pt. er bestykket med en 7.5 hestes.

Jeg overvejer at anskaffe mig en 25 hestes motor, idet jeg sejler i lillebælt, hvor en anelse mere motorkraft vil være nyttigt. En 25 hestes er måske et stort spring, og der findes da også motorer imellem 7,5 og 25, men årsagen er den at jeg har fået tilbudt en, synes jeg selv, go´pris for min gamle motor.

Nogen der sidder inde med den gyldne formel ?

/Morten

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-06-04 17:21

Hvis det bliver en speedbåd, så skal der kørekort til.

http://www.kandu.dk/dk/spg/38956
http://www.ftlf.dk/links.htm
http://www.ulnits.dk/baade/frame229.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-06-04 17:30

Båden kan godt sejle med den motor du beskriver.

PAS PÅ når du tager farten af, at ikke hækbølgen kommer ind over båden.....så går det galt.
http://www.smaabaadsklub.dk/Artikler/artikel_ny_baade.htm#Motorer

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : PLyd

Dato : 28-06-04 17:34

Hej igen,

Skal måske lige sige at jeg ikke agter at gi´fuld "øre" når jeg sejler, da det ikke har min store interesse at sejle stærkt, men mere nyde turen, så jeg kan godt se havd du mener jakjoe, men jeg tror næppe det bliver et problem

Tak for det....
Andre interessant betragtninger ?
MP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 18:03

Dukan sagtens bruge en 25 hk til din mayland, den bliver ikke for overdimensioneret hvis det er det du tænker på.

Kommentar
Fra : PLyd

Dato : 28-06-04 18:13

Overdimensioneret - ja det var nok lidt det jeg tænkte på.

Men

Det skal måske lige siges at jeg ikke er verdens letteste mand (øv! ;-( ), og jeg er måske derfor lidt nervøs for min båds bliver for tung på hækken...

Get my drift ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 18:27

Rolig nu, der skal alligevel noget til at sænke sådan en Mayland.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 19-07-04 19:42

Hej Plyd

Min nabo har lige solgt hans Mayland. Godt nok en 16 fod, men med en 40 hk mercury.
Jeg ville nok være mere bange for at sejle med 7,5 hk istedet for 25 hk. Heller 10 for meget end 10 for lidt.

Hvis du får problemer med at den gerne vil trykke hækken ned når du sejler.
Så skal du bare vippe motoren lidt længere ind og sætte en vinge på motoren.
De kan købes i alle maritime forretninger. Kan også laves selv af et stykke alu eller lignende.

Mvh PjK

Accepteret svar
Fra : kilsgaard

Modtaget 50 point
Dato : 20-07-04 12:42

hej....

jeg har været i praktik på Randers marine service... og jeg kender den gyldne formel

længden af din båd i meter, gange, længden af din båd i meter = motor kraft i KW
og hvis du vil have det i HK skal du gange det med 1,36...

det her er formlen der viser max størelse på motoren HVIS du ikke vil have Speedbåds kort...

i dit tilfælde vil du så i have brug for det...

Speedbåds kort kan anskaffes hos Randers marine service... (www.rms.dk) for mere information.

MVH
K....

Godkendelse af svar
Fra : PLyd

Dato : 20-07-04 23:32

Tak for svaret kilsgaard.