/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
er der nogle der har erfaringer??
Fra : Duckieboy
Vist : 1796 gange
90 point
Dato : 14-06-02 22:58

Hejsa alle!!

jeg er nu næsten helt sikker på hvad tun der skal på min Honda Melody Mini når jeg lige får sparet sammen!

Følgende er jeg kommet frem til, med hjælp fra b.la JER, Gundersen og Rpr:

Tundele

Karburator med studs 24 Ø24MM Hos www.stc-tuning.dk 548,-
Cylinder/stempel + topstykke Ø46MM Hos www.west-import.dk 625,-+295,-
Udstødning "prestigio" Hos www.protuna.dk 495,-

Ialt   1963,-
-alle dele er Honda Vision dele som Burde passe(med forbehold for nødvendige justeringer)

-det skal også siges at jeg får den lokale cykelsmed/knallertmand til at udskifte så mange lejer som muligt og sætte nye membranplader i hvis det kan lade sig gøre og hvis det kan skaffes!

MINE SPØRGSMÅL:
Jeg ville dog høre om der er nogle der har gode/dårlige erfaringer med nogle af disse dele??????????

- og hvad tror i min melody kommer til at rende- Lige nu har den INTET bundtræk og en topfart på ca 27 km/t????

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 14-06-02 23:12

til nrgguy: 60-70!!!...tror du helt seriøst det?...også når man tænker på at det er en gammel Honda Melody der nu kører rent ud sagt dårligt!!!!!??????????????????

?

for det ville da være vildt!!!....og hvad så med optrækket????

jeg tillader mig at afvise dit svar for at få nogle flere bud......for ellers så ved jeg jo ikke om der er enigehed...håber ikke du tager det ilde op

Kommentar
Fra : NRGGuy

Dato : 14-06-02 23:13

Nej nej OK!!!

Hilsen NRGGuy

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 15-06-02 00:18

Hvad med om du fik den op at køre ok, inden du tuner svinet. Jeg tænker mere på, at det er noget gammelt lort (Lyder det til) og kr. 2000 er en del at bruge på den..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-06-02 00:31

Hej Duckieboy

Vi har også en melody, som render 50km/t
det eneste der er lavet ved den, er skiven ved svinghjulet er fjernet,
og i membranen er der boret et hul i samme størrelse som det orginale (vigtigt)
hjemkøbt en ny membran for 298,- og klippet metallet så det passer over
det borede hul, klippet metallet på den gl. så de passer 100% sammen.
det med membranen giver trækkraft.
en orginal cylinder koster ca 1700,-
jeg mener topfart er max 60km/t

Mvh
Dk

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 15-06-02 01:06

til icecap: jeg har også tænkt mig at få den lokale cykelsmed til at få den til at køre ok-han har haft op til flere melodyer stående udenfor sin butik så han må vide noget om dem......og selvom jeg bruger de 2000 så ville det da være fedt hvis jeg kunne få det til at virke på den....lidt respect at kome på en voldsom Melody!

til dk: hvad siger du at du har gjor?..købt en ny membran eller hvad??..det har jeg også tænkt mig at få cykelsmeden til at gøre...og den skal bare være som den originale eller hvad?? og ka jeg selv se om den skive er fjernet og vt. fjerne den nemt...eller tager det et kompliceret indgreb??

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 15-06-02 01:19

Ok, jeg kender ikke modellen men hvor gammel er den egentlig?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-06-02 10:13

Hej Duckieboy

for at fjerne skiven, skal du tage det yderste dæksel af (det store ovale)
så er du inde, der sidder et svinghjul ved kromtappen og ved baghjulet
tag skruen væk ved det foreste svinghjul, tag skiven væk, som ligger i mellem.
sæt svinghjulet på igen.
når du har taget membranen ud, (sidder under kaburator studsen)
kan du se der er kun hul i den ene side, lav et hul i den anden side i samme størelse.
fra den nye membran tager du kun metallet.
1_2_3_4 |_| |_|

hvis du forestiller dig 1-2-3-4 er metalpunkterne.........
så har du orginalt et metalstykke ved punkt 1&2
klip det tynde metal over mellem punkt 2&3 på den gl. og nye membran
metallet fra den nye membran skal så passe over det hul punkt 3&4 som du har boret i plastic aktige.
jeg ved pt. ikke om der kan købes en tun membran.

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 15-06-02 11:12

til icecap: melodyen er ca fra omkring ´90.....så det er lidt af en gammel sag, men der findes jo også f.eks puch maxier o andre knallerter der er ældre som stadig kører!!

til dk: det med skiven lyder ikke så svært, hvorimod det med membranen lyder lidt mere kompliceret......Er det sådan at jeg kan få dig til at tegne det i paint og så sende det til min e-mail "duckie@boy.as"????????? det ville være helt vildt godt hvis du gad!

og det du så tegner er hvordan den originale membran ser ud først og hvordan den ser ud bagefter.....og på samme måde med den nye membran!....ved du forresten hvor jeg kan få en ny en henne der passer???

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 15-06-02 11:33

til icecap: hvis jeg kan finde et mebranblad i f.eks carbon, ville det så ikke bedre svare sig at købe det hvis det kun er pladen jeg skal bruge????? og skal jeg jeg forresten lave det du skriver om(og forhåbentlig gider at tegne udførligt) på begge sider??

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 15-06-02 11:40

hov...det til icecap jeg skrev sidst var faktisk til dk!!..sorry!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-06-02 12:35

klik dig ind til west-import

under honda > visio > klik på MEMBRAN CARBON - 1991
så får du et forstørret billed af membranen.
som den første til venstre skal det se ud når du sætter det sammen.(2 blade)
orginalt er der kun eet blad.
hvis du nu går ud og tager membranen af kan du bedre se hvad jeg mener.
men selvfølgelig hvis du kan finde en tun membran, ville det være det optimale.
det er jo muligt enten en tysk eller svensk forhandeler har den, eftersom de må køre hurtigere der.

Kommentar
Fra : NRGGuy

Dato : 15-06-02 12:50

Det med skiven på en Melody, virker ikke fordi der er INGEN skive!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen NRGGuy
Piaggio NRG @ 90 km/t (Kun afdroslet)

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 15-06-02 13:25

til dk: hvis den på west-import's side er som den skal være/se ud-kan jeg så ikke bare købe den??

Og har du selv prøvet det på en melody??? giver det noget på en melody???

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-06-02 15:31

det er hvad jeg har gjordt på vores melody
som sagt hvis du kan finde den færdig et eller andet sted, ville det være det nemmeste.
som sagt ved jeg ikke om den kan købes nogen steder her i danmark.
orginalt sidder der en skive imellem !!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-06-02 14:24

> - og hvad tror i min melody kommer til at rende- Lige nu har den INTET
> bundtræk og en topfart på ca 27 km/t????
En fra Nordjylland tilpassede et Puch Maxi Tun sæt fra Protuna og fik den
til at rende 55... Jeg tror ikke der er så meget fart i sådan en fætter ....
Men held og lykke

Mvh.
Hans-Jacob

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 15-06-02 22:43

til dk: ok!!!...jeg vil prøve.......men hvis den der er på west-imports side under vision passer kan jeg så bare tage og smide den på uden at gøre andet???...så skal jeg ikke til at klippe slibe og andet eller hvad??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-06-02 09:49

jo det kan du, men som sagt ved jeg ikke om den passer,
afstanden. længden m.m.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-02 17:05

"Duckieboy" <Duckieboy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:KIsO8.45975$N46.1677100@news010.worldonline.dk...

> -alle dele er Honda Vision dele som Burde passe(med forbehold for
> nødvendige justeringer)

Er du sikker på det? jeg ville nok lige undersøge det lidt nærmere før jeg
investerede...

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 16-06-02 18:55

til michael: Jeg fik af vide af en fra vistnok west-import at cylinderen passer hvis man filer lidt af køleripperne,

og så sagde RPR vistnok at så burde udstødningen også passe-det kan så godt være at jeg skal ha lavet et andet ophæng, men det kan jeg vel få en smed til at gøre....

og så vil jeg prøve at se om jeg kan få den Honda Vision 24 mm karburator+studs til at passe så den får et ok optræk...

og så har jeg tænkt mig at købe en Honda Vision carbon membran fra www.west-import.dk og prøve at få den til at passe.......ellers vil jeg bruge nogle dele fra den til at gøre den der sidder på nu bedre....det har jeg fået af vide dk hvordan man kan gøre!..

så hvad siger du til det??...tror du det bliver en Melodyder kan køre lidt mere end 27 km/t og Intet bundtræk??????????????????????????+

Kommentar
Fra : mcsonic

Dato : 18-06-02 20:25

hej Duckieboy!!!! jeg har også lige fået en melody! og så har jeg spurt ved en knallert forhandler om han kunne få fat i tun til den, for jeg har prøvet alle steder og jeg kan ikke finde noget!!! men han sagde jeg bare skulle finde noget på nettet!!!! og det gar jeg prøvet men kunne ikke finde noget!!! men jeg fik at vide af ham at man ikke kan få en melody til at køre en dag over 70 km/t.... og jeg har også hørt at honda version tun passer over på, men er ikke sikker!!!!!

mvh. mcsonic
e-mail nemlig1@sol.dk

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 19-06-02 00:09

til mcsonic: COOL at du har fået en melody.....er din i god stand og kører den ellers godt???

så kan vi jo hjælpes ad med at finde ud af noget tun.......min melody kører som sagt ca 20-30 på toppen(svinger lidt)..og har Intet bundtræk......

jeg har dog aftalt med den lokale knallertforhandler om der er noget han kan gøre ved den, og han sagde at jeg skulle komme med den og så ville han finde ud af om det var noget der kunne betale sig at få ordnet......

Men hvis jeg kan få min op over de 50 og med bundtræk på med det tun som jeg har tænkt mig at prøve at få til at passe, så ville det være lykken!!!..og så ville jeg style den for hårdt!!!..

hvad farve er din og hvor hurtigt kører den? og hvad med bundtræk og optrækket på den???

Kommentar
Fra : mcsonic

Dato : 19-06-02 14:24

til Duckieboy: ja den er i rimlig stand, og køre rimligt godt! den kan sku heller ikke køre mere en de 20-30 km/t og har heller ingen bundtræk jeg har også en sonic den er sku snart 100 gange mere hidsig (tunnet).
min melody er metallic lilla, og sorte fælge, jeg har selv malt den, den er faktisk blevet rimlig fed.
ja det ville da være en god idag at hjælpes ad med noget tun!!
du kan altid skrive en mail til mig: nemlig1@sol.dk

Kommentar
Fra : mcsonic

Dato : 19-06-02 14:24

til Duckieboy: ja den er i rimlig stand, og køre rimligt godt! den kan sku heller ikke køre mere en de 20-30 km/t og har heller ingen bundtræk jeg har også en sonic den er sku snart 100 gange mere hidsig (tunnet).
min melody er metallic lilla, og sorte fælge, jeg har selv malt den, den er faktisk blevet rimlig fed.
ja det ville da være en god idag at hjælpes ad med noget tun!!
du kan altid skrive en mail til mig: nemlig1@sol.dk

Kommentar
Fra : Jacobbc

Dato : 19-06-02 18:39

Hej jeg har også en melody den kan køre 40km/t og kan gå på baghjul hvis man hjælper den. Jeg har gjort det ved den at jeg har taget plumpen i indsugningen og ikke andet, det med at tage ringen i den forreste remskive kan man kun gøre hvis den er tunet ellers kan den ikke trække og der er stor chance for at spinge kileremmen.

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 19-06-02 22:09

til jacobbc: hvordan fjerner jeg plomben i indsugningen???....er det den der lille plastic dims der sidder i det ene hul som man kan se hvis man åbner indsugninskassen bagved???

for det prøvede jeg og så kunne den næsten ikke noget.......men skal man så også indstille på karb for at få det til at virke????????????? og giver det egentlig noget??

Kommentar
Fra : Jacobbc

Dato : 24-06-02 18:01

Jeg mener den plump der mellem kaburatoren og membranen. Det du skal gøre for at få den ud er at bore et lille hul langs med siden af plumpen for at smadre låseringen og derefter er det bare at banke den ud. Vil du ikke skrive til mig hvis du køber cylenderen om den passer for jeg overvejer også at købe et cylenderkit til min melody? Hvis du skriver til mig så skriv til Poptorsk@ofir.dk på forhånd tak og held og lykke med din melody.

Kommentar
Fra : Jacobbc

Dato : 25-06-02 14:19

undskyld jeg sagde at jeg kun har taget plumpen jeg har også et figaro tunudstødning med originalt forrør på det giver ikke topfart men det giver optræk og lyden styrer. Du kan tro at folk kigger når man kommer på en lille melody der lyder som en voldtunet jog, det er bare en skam at den kører 40km/t.

Kommentar
Fra : jayman

Dato : 05-08-02 17:34

lol mand jeg har sq også en melody! :D min er metallic grå/blå og rimelig meget godt optræk! hvis jeg giver bundgas og giver et lille skub kan jeg sagtens tag en alm. jog! vi prøvede selv mig og en ven på vej til mc d! lol det var fed! min køre så 35 ligeud og nok 50 ned af bakke.. målt i bil! regner også med at købe en 46 mm cylinder, kabu og topstykke.. min ven svejser meget så han svjeser større forrør på også et technigas udstødning på! :D den har også farstriber! jeg elsker den lille satan :D hehe.. nogen her tæt på horsens omegnen?? for så kunne vi vel lave noget sammen men med de små svin! skriv til mig på jayman@mail1.stofanet.dk

Kommentar
Fra : matten

Dato : 02-09-02 11:29

hej alle melody ejerer!! tak fo'r de tips i har givet mig jeg har selv en melody den har et dårligt optræk og topfarten er 27-30 km/t den er hvid med blåt lys,
Tak!!!! nu vil jeg forsøge mig med jeres ideer

v.h Thomas

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 02-09-02 14:02

hejsa matten!

husk endelig at skrive når du får sat noget af tunet på!!!...jeg vil MEGET gerne høre hvordan det går!

MVH Duckieboy

Kommentar
Fra : matten

Dato : 09-09-02 11:27

hej alle sammen er der en der kan fortælle mig om et figaro tunudstødning passer til melody??? hvad med ophænget og sådan noget jeg ved at jacobbc har et figaro? vil du ikke skrive om det passer

på forhånd tak!

h. Matten

Kommentar
Fra : Jacobbc

Dato : 13-09-02 14:38

Hej Matten
Jeg har et figaro udstødning på min melody. Det er købt til en piaggio zip og så har jeg savet forrøret af med en nedstryger og fået svejset et på der passer, Derefter har jeg bøjet beslaget på udstødningen så man kan skrue en skrue i det nederste hul.
Som du nok kan høre er det en lidt vanskelig opgave, men det er muligt hvis man gider bruge lidt tid på det.
Håber du kan bruge det hilsen Jacobbc

Kommentar
Fra : matten

Dato : 16-09-02 10:39

TAK jacobbc jeg gør mig forsøget!

H. Matten

Kommentar
Fra : aats

Dato : 29-07-03 16:44

En ting jeg har opdaget ved min ny erhvervede Melody MINI, er at hvis du sætter et tændrør i fra en bil (lidt længere spids på) så giver det næsten 5km/t mere! -Min kører lige godt 39 med alm tændrør og ny udstødning (ved ik om der er gjort noget ved den skive men det lyder som noget jeg selv kan gøre og vil prøve) jeg skal have sat nye lejer i ved krumtappen og håber det giver lidt også! Men umiddelbart er der intet gjort ved min melody, og så er den foresten pæn rød, mindre afbleget af solen ;)

Kommentar
Fra : Tosle

Dato : 08-08-03 17:53

Prøv at sætte en jog motor på... det har jeg gjort.. den køre 105....

Kommentar
Fra : aats

Dato : 09-08-03 13:33

Jeg har tænkt på at sætte en anden motor på,men er bange for at det vil vise sig at være for besværligt... Til gengæld har jeg erfaret at lejerne, kan det ene købes i T. Hansen mens det andet (størrer) skal hentes fra Honda fabrikken... Venter på at få et sådan leje hjem, og så vil jeg prøve at se hvad nye lejer kan gøre for hastigheden... Vil samtidig prøve at pille ved den foreste ring...

Kommentar
Fra : passola

Dato : 09-08-03 22:00

Babbe bob

Kommentar
Fra : mortenkk

Dato : 08-10-03 23:34

Har også lige købt en brugt honda melody mini! Den kører faktisk glimrende (ca. 30 km/t), men når jeg kører ned af bakke føles det som om den har begrænsninger???? Har ellers hørt at der ikke fandtes begrænsninger da den blev lavet???

Forresten skal jeg på lørdag have sat et tun-udstødning til en ciao på (DET RYKKER) og have boret hullet i indsugningen større....
Nogle andre forslag til tun?

Ses!

Kommentar
Fra : aats

Dato : 09-10-03 20:04

Det gjorde min også i starten men nu er det somom at ned af bakken får motoren en anden lyd og så tager f*nden bare ved den!! Har tænkt på om det kan være at den takter over... Men det er så vidt jeg kan gætte kommet af at jeg, hvor jeg bor har en abnorm stejl bakke som jeg kører ned af hver morgen når den er kold, og det har nok fået den til at gøre sådan...

Kommentar
Fra : passola

Dato : 10-10-03 13:38

det er fandme svagt at have en melody, køb en jog fine selection., den er total fed, og kan kører max stærkt... det er ikke unormalt at man ser en jog flyvende med i hvert fald 110 km/t her i helsingør!!! prøv en jog, det RYKKER!!!

Kommentar
Fra : passola

Dato : 10-10-03 13:38

det er fandme svagt at have en melody, køb en jog fine selection., den er total fed, og kan kører max stærkt... det er ikke unormalt at man ser en jog flyvende med i hvert fald 110 km/t her i helsingør!!! prøv en jog, det RYKKER!!!

Kommentar
Fra : aats

Dato : 10-10-03 18:23

hæhæ min er sku sej, og skal have lavet sorte pletter på den så det ligner en mariehøne! :P

Kommentar
Fra : fantomet_dk

Dato : 20-10-03 20:03

Hej. Jeg har en Honda Melody den kører squ lækkert hel ny motor i .. :) ... men den kører kun 30 km/t.. jeg har læst på det hele og har os tænkt mig at bore den plumb ud.. Hvad kan jeg ellers gøre som er SIMPELT og EASY ?... Power luftfilter ??? ... Hjælp .. Mvh FanTomet

Kommentar
Fra : fantomet_dk

Dato : 20-10-03 20:05

Hej. Jeg har en Honda Melody den kører squ lækkert hel ny motor i .. :) ... men den kører kun 30 km/t.. jeg har læst på det hele og har os tænkt mig at bore den plumb ud.. Hvad kan jeg ellers gøre som er SIMPELT og EASY ?... Power luftfilter ??? ... Hjælp .. Mvh FanTomet

Kommentar
Fra : sisu172

Dato : 02-11-03 06:36

Jeg har også en Honda Melody Mini. Har boret blumben ud og sat ekstra indsugnings membran på og power filter og fjernet skiven ved varioen.
Den køre 55 km/t. Så ka´ de sgu´ stikke deres nye moderne scooter skråt op.