/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
uheld på trægulv
Fra : kohaii
Vist : 1443 gange
120 point
Dato : 25-06-04 22:51

jeg har et trægulv det er vel sådan noget fyrtræsgulv ulakeret
og jeg har spildt noget olie dvs motor olie derpå hvordan får jeg det væk igen????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-04 22:53

du fjerner træet og lægger nyt i

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 22:54

Jae først skal du jo have det væk feks. med rensebenzin og så må du måske også slibe lidt bagefter og så skulle du give det engang sæbespåner bagefter
Mvh Sune

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 25-06-04 22:58

teil
tager du pis på mig eller

Kommentar
Fra : Gudme

Dato : 25-06-04 22:59

Der er en hjemmeside som trae.dk, hvor du kan henvende dig med spørgsmål, måske de kan være behjælpelige med svar der. Ellers er der jo forbrugerrådet, som oss' har vejledning omkring disse problematikker.
mvh GUdme

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-04 23:09

Ubehandlet træ suger olien til sig, det går dybt ned i fyrretræ.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 23:15

Er det trukket dybt i træet kan du jo overveje at give hele gulvet olie
men øhh måske du skulle vælge en lindolie i stedet for motorolie ..det lugter også bedre

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 25-06-04 23:16

findes der ikke noget der kan suge det op eller noget

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 25-06-04 23:17

det er en udlejnings lejlighed jeg er ved at fra flytte
og jeg vil da gøre alt for ikke at skulle betale for at de skal ligge nyt gulv

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 23:20

Prøv med rensebens som jeg skriver det bliver det ikke værre af da
Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-06-04 23:22

kartoffelmel til at suge, men det er nok for sent nu.
Vask gentagne gange gange med sæbespåner i varmt vand, der er let ludende. Man kan få de fleste fedtpletter væk på den måde spørgsmålet er om du kan nå det.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-06-04 23:25
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-06-04 07:55

I din situation ville jeg kombinere nogle af de råd du har fået . Renset benzin og suge (køkkenrulle el. lign.) gentag indtil der ikke kommer mere sort. Ikke for meget benzin af gangen. Derefter et par gange med renset benzin og kartoffelmel. Til sidst lysner du det med oxalsyre, men pas på kun at lysne på pletten. Får du det for lyst er det om at ramme tonen igen men det er dog nemmere at mørkne end at lysne. Evt linolie.
Rådene har du fået brug dem i nævnte rækkefølge. Skal du endelig slie skal det være meget let.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-06-04 07:56

slie er lig med slibe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-04 10:58

Fint forslag stig54, men undervurder ikke effekten af sæbelud (sæbespåner), der virker som en meget mild gang kaustisk soda.
Jeg har på et tidspunkt afrenset et arbejdsbord (massiv bøg og fyr) fra min fars autoværksted ved hjælp af en tyk grød af sæbespåner og bortset fra diverse ar fra arbejdet blev bordet rigtigt pænt og lyst igen.