/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi k
Fra : sir_kaj
Vist : 3903 gange
150 point
Dato : 24-06-04 16:26

Hej.
Har netop læst noget angående olie i kumtap huset på PUCH Maxi
Har selv det samme problem. ER selv mekaniker og har haft motoren total adskilt.
Skiftet begge simmeringe , rengjort alle dele planet begge alublokke, poleret krumtappen ved
koblingssiden, sørget for at begge fjedre på pakdåsen sidder rigtigt, special pakmiddel til Amerikaner
biler mellem begge alublokke.
Alligevel kommer der olie ind et sted fra.
Har tjekket for revner, kan dog ikke se noget.
Motoren bliver dog adskilt igen efter at jeg har haft motoren vend rundt for at se hvor olien evt kan komme fra

kc

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-06-04 17:59

Knallerten kan udemærke køre uden olie på koblingshuset, men det bør man ikke gøre i længere tid, da centrifugalkoblingen jo er af våd typen, dog er der exempler på Maxier der har kørt i årtier uden olie, og uden tilsyneladende at havde taget skade?
Men den bør selvfølgelig have automatic-olie op til påfyldningshusets underkant.
K-model tager 0,22 l og P-model 0,17 l
Men hvorfor der er olie i krumtaphuset, tjaa, der er jo kun 2 muligheder hvis krumtaphuset er tæt.
1. Simmerringen på koblingssiden er utæt, jeg plejer at give flydende pakning udvendig på simmerringen, så er man da sikker på den er tæt der.
2. Olien kommer fra benzinen, og er måske ikke 2-taktsolie. Prøv at skift olie.
Eller svømmeren svømmer over, og blandingen løber ind og ned, derefter fordamper benzinen, og søen står tilbage. Kontrolleres ved at se ind i karburatoren med åben benzinhane.
At der er en let klistert overflade i krumtaphuset er jo ikke en fejl, men der skal jo ikke stå en sø dernede.

Vi kommer det jo nok ikke tættere, for hvis alt er i orden, kan det jo ikke ske?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 24-06-04 19:17

Så sandt som det er sagt.
Det er olie fra koblingssiden.
Maxien kan jo køre fint 3 min ,når den har stået nogle dage, men så ryger den ud
af udstødningen, og det er ikke benzin røg. ( udstødning er ikke tæt )
Karburatoren er renoveret, har dog prøvet med en anden en ,jeg ved virker på anden
maxi.
Hvorfor er lejet lukket på den ene side i koblings siden ?
Det er vel ikke fordi at reducere presset på simmeringen ?? har fået fat i nogle nye
Har lavet knallert siden 12 års alderen, men har aldrig bøvlet så meget med en knallert
som maxien, har jo kun haft knallerter fra 60,er tiden det var kram der altid kunne køre
ordentligt, kvalitet dengang.
Tænding er ok , også justering ( har prøvet med andet tændingsanlæg)
Stempel er nyt, har prøvet med anden cylinder.
En ting er sikkert den kommer til at køre , jeg giver ikke op.
kc

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-06-04 20:21

Har også haft Puch og Tomos mm fra 60.
Maxi er faktisk også gammel, og er tysk kvalitet, så det er ikke her hunden ligger begravet.
Maxi skal kun køre med 2% kvalitets 2-taktsolie, og her er der mange der lige hælder noget mere i, det er specielt et problem for Maxi udstødningerne, da det er langt og med huller og pibe, hvor olien udfælder, og derfor er der mange der får stoppede udstødninger, der oser af røg, når de bliver varme.
Du kunne jo prøve at tappe olien af koblingshuset, og så se om den stadig oser, det tror jeg den gør. Og så er der intet forbrug af gearolie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 25-06-04 08:57

Hej igen
Puch er da vidst fra Østrig så vidt jeg husker.
Nå men udstødning har været total adskilt og alt er ok.
Benzinen har jeg selv blandet 2% så det er også ok.
Maxi lyden mgl også ( den kendte) er dog der de første minutter.
Har set at der er ren motor olie i krumtaphuset, da det jo er ny olie kan man se farven.
kc

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-06-04 14:52

Som sagt er det et fandens problem da der ikke er muligt for olien at komme der ind?
Østrig Tyskland du har ret, men husker du krigen, 2. Verdenskrig selvfølgelig, da var de på samme side, Hitler osv.
Nok samme finesse, ikke?
Stadig mulighed for at tømme olien, og så se om den ....
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 01-07-04 12:09

Hej pallehansen
Har nu afmonteret maxi motoren og derefter cylinderen.
Stemplet er kul sort ud for skyllekanalerne og på toppen.
Karburatoren ( nr 2) er ok , og der er en 54 hoveddyse i , nål er i hak 2 , så alt burde være ok
Da jeg kørte med maxien firtaktede den kun lidt, så blandingen er ikke for fed.
Motoren står nu på hovedet og der kommer godt nok ikke olie ind i krumtaphuset
Spørgmålet er så om det gør det ,når motoren kører ????
Jeg spurgte før om det med lejet i koblingssiden.
Det leje der sidder der ,er ikke lukket ud mod oliesiden.
?? er om lejet når det kører rundt evt presser olien gennem lejet og inden om den nye simmering.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-04 13:09

Når du står på højre side og kan se gennem motoren, vil du kun se de lukkede ender af simmerringene, som det også fremgår af THansens tegning i kataloget. Hvis man ikke på billedet kan se den åbne side af simmerringen, så er det den lukkede side du ser (altså du kan stole på billederne)
Simmerringene vender altså atypisk, og altså i samme retning, med deres åbne side(Hvor fjederen sidder)mod koblingssiden. Derfor smøres kun det leje mod svinghjulssiden af 2-taktsolie (Da simmerringen sidder udenfor), og lejet i koblingssiden smøres af koblingsolie.
Sagt på en anden måde vil overtryk i krumtappen ikke kunne komme ud i svinghjulssiden, men vil kunne komme ud i koblingen.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 02-07-04 10:06

Hej
Ved godt at simmeringen i koblings siden ,sidder omvendt monteret.
Simmeringen har jo fjeder på begge sider, både den åbne og lukkede side
Jeg tænkte mere på overtryk i koblingshuset , om olien derved kan blive presset ind via
krumtap akslen.
Nogen må da haft lignende problem med en Maxi før.
Jeg har kørt et par ture på maxien og den kørte sådan set fint indtil jeg skulle starte igen.
Det ville den ikke.
Tog så tændrøret ud og alt er kulsort, ikke druknet af benzin, så det kan kun være olie der kommer med ind
et sted fra
Tanken har været tømt for benzin og jeg prøvede med ca 1% olie i benzin først , samme resultat
tilsodet stempel på side og top.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-04 11:52

Ja jeg kan ikke lige se løsningen, man skulle tro at simmerringen var utæt, men hvorfor ikke prøve det jeg foreslog med at tomme den specielle pucholie af, den kan jo bruges igen. Det er da værd at få simmerringsteorien afkræftet en gang for alle.!
At tændrøret bliver sort, ja hvis den kun går i tomgang og ikke når at blive varm eller at du kører med et for koldt tændrør(med for højt tal) Men det forklarer jo ikke hvorfor stempelet bliver sort. Men hvis det en gang er sort forsvinder belægningen jo ikke med det samme.
Fejlen kan jo også ligge i den kører med chooker hele tiden, eller at nogen har puttet smøreolie i din dunk med 2-taktsolie.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-05 08:02

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen