/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
ny afgift, hvad gør jeg?????
Fra : enevoldsen4200
Vist : 1462 gange
100 point
Dato : 22-06-04 20:08

hejsa alle sammen.......

Jeg har en yamaha som jeg er ved at bygge op, som har været skadet. Jeg har en genopbygnings attest, og jeg har registrerings attesten fra den tidliger ejer. Mit spørgsmål drejer sig så om hvad jeg gør nu hvor jeg skal betale ny registrerings afgift og den skal synes igen. Det drejer sig om en yamah fz 750 fra 1987 som jeg har givet 6500 tusinde for.

skal jeg først kontakte told og skat og få et beløb på hvad det koster at betale i ny registrerings afgift? og hvis ja, skal jeg så betale med det samme eller skal jeg vente til den er blevet synet? får jeg sendt et giro kort på det beløb som det koster at betale i ny registrerings afgift? eller skal jeg kører den til syn først, og så kontakte told og skat for at få afvide hvad jeg skal betale i ny atgift? hvad skal jeg bruge af dokumenter?

Nu tænker i nok at jeg jo bare kan ringe til told og skat eller motorkontoret og få det hele forklaret, men det har jeg prøvet op til flere gange og jeg får sgu snart en ny forklaring fra dem hver gang jeg ringer, eller også får jeg en forklaring fra told og skat i kalundborg om hvad jeg skal gøre, og hvis jeg så ringer til et andet kontor inden for told og skat så får jeg en hel anden forklaring...............HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP............

p.s tak for hjælpen, og tak for en fed side
m.v.h Enevoldsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-04 20:47

Her er lidt læsestof.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020097729-regl
Citat
Reparerede og ombyggede køretøjer

§ 7. 3) Der svares afgift af tidligere afgiftsberigtigede motorkøretøjer, medmindre disse er omfattet af § 10, stk. 5, der er genopbygget efter at have været ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m.m., såfremt disse er omfattet af en skadesforsikring, og såfremt udgiften indbefattet merværdiafgift til fuldstændig udbedring af de ved færdselsuheld m.v. skete skader overstiger 75 pct. af handelsværdien før uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, 80 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 3, 85 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5 a og 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 6. Der beregnes dog ikke afgift i tilfælde, hvor udgiften til skadens udbedring er under 15.000 kr. indbefattet merværdiafgift. Afgiften beregnes som for nye køretøjer, dog uden tillæg eller fradrag for eventuelt manglende sikkerhedspuder.

Stk. 2. Køretøjets handelsværdi før skaden fastsættes af forsikringsselskabet. Handelsværdien er genanskaffelsesprisen for motorkøretøjet, inkl. afgift, umiddelbart før uheldet under hensyn til alder, antal kørte kilometer, vedligeholdelsesstand og slitage. For motorkøretøjer, der er registreret som fabriksnye inden for det sidste år før uheldet, og som på skadestidspunktet har kørt højst 25.000 km, kan handelsværdien fastsættes til motorkøretøjets værdi som nyt, inklusive afgift.

Stk. 3. Udgifterne til genopbygning af køretøjet opgøres af forsikringsselskabet. Opgørelsen skal indeholde samtlige udgifter til genopbygningen inkl. merværdiafgift, herunder maling og lakering. Opgørelsen skal indeholde en specifikation over dele, som skal udskiftes, med anførsel af priserne på disse. Opgørelsen skal ske på grundlag af bruttopriser på nye reservedele, herunder nyt karrosseri.

Stk. 4. For genopbygning af færdselsskadede køretøjer tilhørende virksomheder, der råder over mere end 10 afgiftsberigtigede køretøjer, der ikke er omfattet af en kaskoforsikring, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse.

Stk. 5. Den i stk. 1 nævnte grænse for afgiftspligt på 75 pct. af handelsværdien for udgiften til genopbygning af køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4 nedsættes til 65 pct., såfremt køretøjets ejer eller en ellers berettiget ikke tilbydes den efter stk. 2 fastsatte handelsværdi, når skaden er opgjort til mere end 65 pct. af handelsværdien.

Stk. 6. Køretøjer, der efter forsikringsselskabets opgørelse efter stk. 2 og 3 omfattes af stk. 1, og køretøjer, hvor skaden afregnes kontant og reparationen gennemføres efter ejerens eller en anden dertil berettigets bestemmelse og regning, afmeldes fra motorregisteret.

Stk. 7. Skatteministeren fastsætter nærmere administrative regler for motorkøretøjer omfattet af stk. 1‑6.

§ 7 a. Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage og lignende, og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.

Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1 er betinget af følgende:

1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.

3) Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt forefindes på og forhandles fra automobilforhandlernes og ‑værkstedernes lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller ‑stel. Der må heller ikke fra andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de nævnte reservedele.

Stk. 3. 3) Større samlede reparationer og genopbygninger, der sker med henblik på salg, er fritaget for afgift, hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt og omkostningerne ved reparation og genopbygning ikke overstiger den almindelige pris for et tilsvarende køretøj i normalt vedligeholdt og registreringsklar stand inklusive afgifter ved kontant salg til bruger. Udgifterne til genopbygningen må dog højst andrage 75.000 kr. For køretøjer, hvis alder overstiger 5 år, kan omkostningerne ved genopbygning overstige den almindelige pris for et tilsvarende køretøj ved kontant salg til bruger med 10 pct. for hvert hele år, køretøjets alder overstiger 5 år regnet fra køretøjets første registreringsdato. Tillægget kan dog højst udgøre 50 pct. 1.- 4. pkt. gælder dog ikke motorkøretøjer, der er omfattet af § 10, stk. 5.

Stk. 4. Reparatørvirksomheden opgør omkostningerne ved genopbygningen på grundlag af reparatørvirksomhedens almindelige bruttopriser inklusive merværdiafgift. Opgørelsen skal indeholde en specifikation over dele, som er udskiftet, og arbejdsydelser, som er udført på køretøjet, med anførsel af priserne på disse indbefattet den avance, der i almindelighed indgår i priser for reparationsydelser af den pågældende art.

Stk. 5. Hvis betingelserne for afgiftsfritagelse efter stk. 1‑ 4 ikke er opfyldt, skal køretøjet anmeldes til afgiftsberigtigelse hos de statslige told‑ og skattemyndigheder.

Stk. 6. Skatteministeren fastsætter nærmere administrative regler for motorkøretøjer omfattet af stk. 1-5.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-04 20:55

Du kan godt syne MCen før du betaler afgift, du kan bare ikke få plader før det er gjort. Der skal du bruge registreringsattest, synsanmeldelsesblanket og muligvis genopbygningsattesten. Så skal du kontakte Toldkammeret, motorafd. i det område du bor og forklare dem, at du har genopbygget MCen, og om der skal betales afgift på den. De vil højst sandsynligvis se MCen og dokumentation for hvad der er brugt af dele til genopbygningen. Og lige en ting: du skal ikke umiddelbart godkende det beløb du får at vide, for det er billigere at betale afgift på en skadet MC end f.eks. en importeret. Det er noget med, at der engang har været betalt afgift hvis den har kørt her i DK, så et vist beløb af værdisættelsen er afgiftsfri i modsætning til importeret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-04 20:56

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=166038
Klik på denne linie.
Registreringsafgift og vurderinger af brugte motorkøretøjer