/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kobberlamper
Fra : addisons
Vist : 2422 gange
50 point
Dato : 18-06-04 17:20

Jeg har fået nogle gamle kobberlamper,som ikke ser så godt ud.Er der nogen mugelighed for at få dem pæne igen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-06-04 17:27

Knofedt og gammeldags BRASSO.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : binky

Dato : 18-06-04 18:21

Er det udendørs, og er de irrede?
mvh
binky

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-06-04 19:10

Kobber:
Pudses med metalpudsemiddel.

Rensning med citronsyre kan lette - eller eventuelt erstatte - den efterfølgende pudsning med metalpudsemiddel: Bland ½ dl (40 g) citronsyre og 1 tsk. håndopvaskemiddel med 1 liter lunkent vand. Dyp kobbertingene eller børst dem med blandingen. Skyl efter med rent vand.

Citronsyre bør ikke bruges til messing eller bronze. Disse legeringer indeholder metaller, som kan angribes af syren.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-04 19:42

Jernladyen har ret det er fra denne side

http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/rengoering0/materialer-inventar/kobber/

Kobber

Pudses med metalpudsemiddel.

Rensning med citronsyre kan lette - eller eventuelt erstatte - den efterfølgende pudsning med metalpudsemiddel: Bland ½ dl (40 g) citronsyre og 1 tsk. håndopvaskemiddel med 1 liter lunkent vand. Dyp kobbertingene eller børst dem med blandingen. Skyl efter med rent vand.

Citronsyre bør ikke bruges til messing eller bronze. Disse legeringer indeholder metaller, som kan angribes af syren.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-04 20:14

addisons
Du behøver ikke at oprette et nyt spørgsmål, for at svare. Du kan svare her.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-04 20:18

Her er så hvordan du gør gammelt irret kobber pænt

Gammelt irret kobber kan blive som nyt, hvis man bruger den rigtige fremgangsmåde.
Allerførst skal det renses for fedt. Brug f.eks. grundrens.
Derefter fjernes det sorte ( f.eks. hvis det er en grukeddel,) med polervand. Det er en 12% svovlsyre opløsning, som kan købes færdig.
Nu er emnet klar til at blive pudset op, brug et pudsemiddel med salmiak.

Fra denne side http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/0/c1256aaa0047064dc1256bc9003ba253?OpenDocument

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-04 20:22

Du kan slette dit nye spørgsmål, hvis ingen har svaret. Klik dig ind på spørgsmålet og sæt fluebenet i slet, så får du dine point tilbage.