/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
syren
Fra : karin42
Vist : 1695 gange
21 point
Dato : 17-06-04 22:45

Min syren er blevet så ranglet og rynd for neden - kan jeg mon med fordel klippe den lidt ned eller går den ud efter den behandling. Karin.
ps. det er en gammel syren !

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 17-06-04 22:46

her er karin igen det var tynd syrenen var og ikke rynd .-)

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 31 point
Dato : 17-06-04 22:49

Syren kan du skære helt ned til roden, næsten.
Den formerer sig med rodskud.
Jeg gjorde det for et par år siden, fjernede en del rødder
som også gror villigt andre steder.

Kommentar
Fra : return

Dato : 17-06-04 22:53

Hvordan beskæres syren

i(august) er det passende at beskære alle træagtige planter. Det gælder også for syren og guldregn. I begge tilfælde er den mest overskuelige metode den, at man fjerner én fjerdedel af de ældste grene helt nede ved jorden. Det giver en udtynding, som ikke ødelægger buskenes kroneform

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 17-06-04 22:54

Tak for svaret Teil.
   jeg prøver på om det lykkes - noget ved en syren der blomstrer mest til gavn for naboerne - venlig hilsen Karin.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 17-06-04 22:57

hej teil som du kan se er det sengetid her det blev lidt vrøvl jeg skrev. Meningen var at det ikke kun var naboerne der skulle ha' gavn af blomsterne . Karin.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 23:11

Jeg forstod alligevel Karin.
Sov godt.

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 17-06-04 23:28

Lige en kommentar til Teil's svar:
Det er rigtigt at syrener skyder villigt fra roden, problemet er bare at de nye skud som regel "går tilbage" til den naturlige lyserøde, og knapt så storblomstrende som de podede specialfarver (f.eks. hvid eller mørklilla) - derfor bør rodskuddene fjernes hvis man vil udgå dette.

Lau

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-04 00:00

Hvis man beskærer en syren holder den op med at blomstre i meget lang tid fordi syren kunblomstrer på forrige års skud. F. eks. syrener der bruges som hæk blomstrer ikke hvis de bliver klippet hvert år, så de svar du har fået er kun ok hvis du er ligeglad med blomsterne.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 18-06-04 08:22

hej til dova jeg er bestemt ikke ligeglad med blomsterne det er en meget smuk hvid syren jeg har . Så det ender nok med at den bliver klippet lidt i toppen . Rodskuddene fjerner jeg altid i forvejen da man ellers har syrenbuske i hele haven . mvh. karin.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-04 08:51

Det er da givet at man må vente nogle år på nye blomster
hvis der beskæres.