/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
voksne, der omsorgssvigtes af hjemmeplej~
Fra : willlliam
Vist : 790 gange
200 point
Dato : 17-06-04 18:16

Hvilke kriterier skal være til stede før man kan tale om at hjemmeplejen i en given kommune omsorgssvigter deres borgere - er det f. eks altid borgerens ord der er lov?
Er der nogen som kan henvise til juraen på dette ømtålelige punkt??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 19:10

At borgerens ord skulle være lov er kun noget vi drømmer om.
Jeg tror ældrerådet i kommunen er dem der kan hjælpe.
http://www.aeldreraadssammenslutningen.dk/article.asp

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 17-06-04 19:25

Ja - helt sikkert Teil, det er kun noget vi drømmer om, men når du spørger om juraen omkring omsorgssvigt willlliam, så kan vi vel passende starte med serviceloven. Den beskriver vel stort set den service det offentlige skal give - lige fra vugge til grav.
http://sm.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=35&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=11141120&query=serviceloven&hiword=serviceloven+

Jeg er dog ikke i tvivl om, at loven "bøjes" så den passer til den enkelte kommunes økonomi - altså, hvor mange skattekroner er der at gøre godt med til de forskellige områder der jo alle skal tilfredsstilles. Men der laves forskellige undersøgelser som prøver at dokumentere, om loven overholdes eller ej - alt efter "hvis side man er på"
http://www.aeldreviden.dk/Temaer/omsorg/
http://www.aeldreviden.dk/Temaer/omsorg/Tilsyn_plejehjem.html

Det er dog et krav, at kommunerne skal beskrive de kvalitetsstandarder for service, som de leverer, så alle kan se/læse hvad de har krav på. Læs f.eks.:
http://www.brk.dk/EverestInet/showdocformacro.asp?token=6&id=040312102423&type=doc&fname=kvalitetsstandard_hjemmehjælp27-1-2004.pdf

Du kan jo prøve at finde hjemmesiden for din kommune og se om de har beskrevet de kvalitetsstanderder de leverer - og så prøve at sammenligne.

Kommentar
Fra : return

Dato : 17-06-04 19:50

Her er man vel ude på et område hvor jura og praktisk har utrolig svært ved at gå hånd i hånd, for hvad er omsorgssvigt ?, tror der er mange definition på det
Men som udgangspunkt skal alle kommuner ha en kvalitetsstandard hvor man kan se hvem der er berettiget til hjælp og hvor meget hjælp man kan få.
Desuden skal alle kommuner også ha et klageråd hvor alle borger der modtager hjælp kan klage. I dette råd sidder politiker, rep. fra ældreplejen og alm. borgere.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-06-04 20:37

Jeg er meget enig i return betragtninger. Hvad er omsorgssvigt?. Før man får dissikeret indholdet i ordet kan det være svært at sætte det op over for en lovgivning.
Det rent grundlæggende, juridist betragtet, lever de fleste kommuner nok op til, men hvad med det menneskelige?, det ord jeg definerer som omsorg.

En hjemmehjælper yder det vedkommende skal, i henhold til de planer der lagt for den enkelte person, men har vedkommende tid, til eksempelvis at tage en ganske almindelig snak med borgeren?, nej formentlig ikke, fordi tidsskemaet er stramt, men er det ikke manglende omsorg?

Jeg har flere eksempler i min familie, hvor vedkommende har taget et privat firma i stedet for kommunen, netop grundet i, at de private firmaer er betydeligere mere flexible hvad det angår.

Eksempelvis har jeg en moster som har taget et privat firma, og når hun selv ikke føler der er behov for støvsugning lige den dag, så sidder de i stedet for og får en kop kaffe og en snak. Det er mit begreb om omsorg.

Her syntes de kommunale ansatte at være mindre flexible, de holder sig til skemaet for den dag, selv om borgeren måske hellere ønsker at tale. Er det manglende omsorg?, juridisk nok ikke, men i allerhøjeste grad meneskeligt.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 17-06-04 20:59

Når vi så er inde på at snakke lidt om hvad omsorg er, så kunne vi måske også se lidt på os selv.........familien til den der har brug for omsorgen.

Gør vi selv nok?? - hvad hvis man vender problemet på hovedet og ikke bare hele tiden siger "det offentlige skal, det har jeg ret til osv."

Vi er i vores samfund blevet opdraget til at der altid er nogen der skal tage hånd om os (læs: det offentlige) - lige fra vi fødes til vi dør - men i mange kulturer, er det familien der sørger for "omsorgen" og alle hjælper til og hjælper hinanden.

Men er det ene bedre end det andet?. Jeg tror det er meget svært at afgøre, for nok vil det være rart hvis man får den hjælp og omsorg man har brug for af sin familie, men hvad så med dem der ikke har familie - eller hvor familien af den ene eller anden grund ikke ønsker at deltage i omsorgen?.

Her har vi dog alligevel et samfund i Danmark hvor vi kan få hjælp/omsorg hvis vi har brug for det. Om det så er for meget eller for lidt, det kan jo altid diskuteres. Vi betaler dog til den fælles kasse allesammen og det er jo klart (for mig ihvertfald), at hvis der kommer færre penge i kassen (skattelettelser - fortrinsvis til dem der tjener mest), bliver der også skåret i den hjælp man kan forvente. Det er så her vi kunne få en god diskusion om politik, for det er jo dét, det hele drejer sig om.

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 17-06-04 21:32

Ellebye
Det er rent faktisk sådan ineden for den offentlige hjemmepleje at man kan "bytte" ydelser, forstået på den måde at jeg kommer til fru jensen for at gøre rent, fru jensen vil heller have at vi går en tur eller bare snakke, så har man muligheden for det det skal dog noteres så det fremgår at det er det fru jensen har lyst til idag, så man ikke kan sige at de hjemmehjælpere / social og sundhedshjælpere ikke gider at gøre rent.

Hilsen
Karsten (social og sundhedsassistent)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-06-04 00:49

Det lyder da som et skridt i den rigtige retning.
Omsorg er jo ikke blot rengøring, og indkøb, men endnu mere at sætte sig og tale og lytte til en klient, hvilket desværre nok flere og flere her et større behov for.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-04 00:51

Inden for plejeområdet kan uddannet plejepersonale selvfølgelig drages til ansvar for omsorgssvigt. Men hvordan det defineres er ikke så enkelt. Men groft sagt er der i hvert tilfælde lavet en vurdering af hvilken hjælp den enkelte har behov, og så er det personalets job at sørge for at der ikke bliver lavet fejl der skader personen, det kan være alt fra at dosere medicin korrekt, til hygiejne, nødvendig mad og drikke o.s.v. Men det er rigtigt som mange har været inde på, at den mentale omsorg er der ikke plads til, så egentlig er stat og kommune vel dem der burde anklages for omsorgssvigt p.g.a. nedskæringer der umuliggør en optimal pleje.