/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
sony trinitron TV, problemer med farvern~
Fra : rbille23
Vist : 848 gange
100 point
Dato : 16-06-04 18:40

Jeg har fået et problem med et ældre sony trinitron TV.

Jeg mener tv'et har 3 billedrør...

Mit problem er at det ser ud som om farverne kun er tydelige/mættede i midterområdet af TV'et og virker mere matte/blege øverst og nederst, er der nogen der ved hvad det kan skyldes og om der kan gøres noget ved det? Det kan kun svagt anes, men det er alligevel nok til at det er en mindre gene...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-04 19:20

Bag i sådan et gammelt TV sidder nogen automatiske vippekontakter, en rød, blå, og gul er de vist. de er forbundet til billedrøret på en måde og regulerer farverne, populært sagt. Hvis de er støvet til eller en er defekt får TVet mærkelige blege, "forkerte" farver. Eks. hvis det er den blå. vil gule blomster på skærmen blive pinkfarvet. Men det kan også være billedrøret der er ved at være træt.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-06-04 19:25

M'jello

Kan være den kunne lide at blive afmagnetiseret.

Mvh KoL

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 110 point
Dato : 16-06-04 19:40

Jeg mener tv'et har 3 billedrør... nej du mener nok billedrørskanoner en for hver farve rød grøn og blå. Nå godt hvis billedet eller er stabilt i størelsen, altså ikke ændre sig eller vrider sig ved forskellige lys intensiteter, så er mit skud at der er noget galt med fokucering.
Er det første tilfældet så er der tale om en fejl i højspændingen.
Fokuceringen er en dynamisk funktion som er nødvendig da elektronstrålerne afstand til skærmes fosfor varierer med positionen på skærmen så for at holde fokusen optimal må denne hele tiden reguleres i takt med elektronstrålernes vandring henover skæmens flade.
Noget i din beskivelse for mig til at tro at det er denne funktion "dynamisk fokusering" der er problemet. Du må nok affinde dig med at skulle sende tv'et til en reparatør, lad være med at tage en hver som helst , henvend dig til et godt kendt selskab Fona Fredgård etc , få et tilbud.
Problemet behøver ikke at være stort, men da det som du selv siger er af ældre dato, så vil en reparatør med sikkerhed sikre sig med en mere reparation for således at sikre sig at han ikke får smidt det i hovedet med et krav om en efterfølgende garantireparation.
Mvh OW

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-06-04 21:13

Oldwiking: Jeg ved ikke noget om det, men jeg tror rbille23 har en smugle ret.. Da Trinitron billederøret er delt vanret i tre områder, der køre seperat (eller hvad man skal kalde det) fra hinanden. Lige som IBM eller Sony monitore (sikkert oxo andre modelle - donno)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 22:10

Fjernsynet har kun et billedrør. Og tre elektronkanoner.
Placeringen er forskellig på de to typer. Vandret som trinitron.
Og med 120 grader mellem i en cirkel på det almindelige.
Som sagt sidder de tre kanoner i ét rør.
Afmagnetisering er et godt forslag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 22:13

Ikke noget med magneter og kraftige højtalere i nærheden af tv.

Kommentar
Fra : rbille23

Dato : 16-06-04 22:31

hmmm....tak for de mange kommentarer!

Afmagnetisering, vil det sige at jeg blot skal fjerne evt. magnetkilder?

Det skal lige siges, at tv'et ikke har decideret forkerte farver, blot kontrast forskelle, som jo så altså ses tydeligst i bund og top, og det ikke konstant, men mere i "perioder"...

så vil vente med reperatør,

men altså er der noget jeg kan gøre selv?

rbille23

ps. er der evt. een der ved hvor man kan finde en brugsanvisning på nettet, for sådan een har jeg nemlig heller ikke :(

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 22:48

Ja magnetkilder bør fjernes.
Normalt afmagnetiserer fjernsynet ved start.
Ved større afvigelser af elektronstrålen kræver det
et vekselstrømsfelt som neutraliserer ev magnetisering
i fjernsynet. Det udføres af en servicemand.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 22:51
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 22:54

PS altså vedrørende brugsanvisning, hvis den ikke er til at finde på siden.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 17-06-04 08:21

det jeg mente med de tre områder i billederøret er hvist noget der hedder damperwires

uddrag tra trinitron brugerforviring:
...the damper wires used to stabilize the aperture grille and are most noticeable when the screen's background is light (usually white). The aperture grille is the essential element that makes a Trinitron picture tube unique by allowing more light to reach the screen, resulting in a brighter, more detailed picture.

"Brighter picture" -> kan det så ikke være den funktion der ikke virker som den skal? eftersom det oxo kun er for oven og forneden.

Mvh KoL

Godkendelse af svar
Fra : rbille23

Dato : 17-06-04 11:19

Tak for svaret oldwiking.

Jeg fik en masse god respons fra mange. Så tak alle!!!

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 18-06-04 02:19

vil det sige dit prob er løst ?
well nm..