/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad gør jeg?
Fra : joergenhansen_65
Vist : 313 gange
100 point
Dato : 16-06-04 16:47

Jeg er bekymret over problemet med tv-brande, der kan opstå når tv'et står på stand-by.
Jeg slukker ofte på stikkontakten, men glemmer det endnu oftere - det samme gør vores børn.
Er der nogen, der kender en god løsning på, hvordan jeg undgår risikoen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 16:54

Hold fjernsynet fri for støv.
Bagbeklædningens ventilation må ikke dækkes til med duge eller andet.
Støvsug også bagbeklædningen så ventilationen sikres.
Man kan bede en tekniker støvsuge indmaden i forbindelse med service.
Køb en elspareskinne. Forskellige typer ses på linket.
http://www.energinord.dk/frameset.htm?f=/dk/butikken/diverse/

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 16-06-04 16:55

I kunne fx. bruge et tænd og sluk ur. Eller sætte en seddel på døren, så i ser den inden i går ud.

The1best

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 16:59

Et fjernsyn som står indeklemt i et reolsystem er ikke helt smart.
Vejledningen siger noget med min. 5 cm fri luft omkring apparatet.
Jeg vil anbefale mere, især over fjernsynet bør det være frit spil
for varmen. Og selvfølgeligt står apparatet på fødder så ventilation
nedefra er muligt.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-06-04 17:02

Sæt en lille sparepære (5W i en smart lampe) til altid at være tændt sammen med fjernsynet (baggrundslys). Det vil gøre det lidt lettere at se, om det er tændt..
mvh bvh..

Kommentar
Fra : joergenhansen_65

Dato : 16-06-04 17:10

Idéen med en elspareskinne er super (Teil), men de virker kun, til computere.
Jeg kan ikke finde en lignende ting til alm. el-apparater så som tv.
Kender nogen noget?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 17:16

Der findes en spareskinne med afbryder som lyser når strøm er på.
Mit link handlede vist bare om pc-løsninger.
Elforretninger byggemarkeder har den almindelige spareskinne.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 16-06-04 18:05

Ellers skal du prøve med én af de sæt man kan købe med fjernbetjente stikkontakter, hvis nu fjernbetjeningen ligger sammen med tv'ets fjernbetjening, mon ikke man så husker at slukke for den også.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-06-04 18:57

Den nemmeste/billigste løsning er jo her:
the1best Dato : 16-06-04 16:55 (lidt oppe i tråden)

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 16-06-04 23:13

Man kunne også vælge en kombination !
En lysdæmper monteret på tilledningen fra stikkontakten til fjernsynet.
Denne kan programmeres til kun at tænde og slukke over tv'ets fjernbetjening (dette er meget nemt).
DVS. Når man slukker på tv'ets off knap så afbryder man også strømmen til fjernsynet og når man f.eks. trykker på en af nummertasterne (afhængigt af type fjernsyn) eller on-knappen så kommer der strøm til fjernsynet igen.
Typen på lysdæmperen kunne være en Dinalight fra Unotech.
MVH Michael
PS. Man må ikke programmere dæmpning på nogle af tasterne !

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 25-06-04 18:56

Skal dette spørgmål ikke lukkes????????????????????????

The1best

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-07-04 14:04

Umiddelbart ville jeg sørge for at Tv + udstyr var tilsluttet stikkontakten der sidder neden under lyskontakten til det pågældende rum. Dernæst ville jeg nok kombinere den med forslaget om en lille bordlampe sat på den samme kontakt, så man på den måde bliver gjort opmærksom på at slukke for strømmen..

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-07-04 18:42

Dansende_T

Havde du noget nyt du ville fortælle ?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-07-04 07:34

Hvad med at købe et nyt fjernsyn, hvor der ikke er en "gammeldags" standby funktion på. Det fjernsyn jeg har (Thomson) slukker helt, når man slukker på fjernbetjeningen. Kun en ganske lille (seperat) strømforsyning kører på standby.
Fordele: brandriskoen i standby er næsten elimineret, stømforbruget i standby er meget lille (koster kun Ca. 10 Kr. på et helt år i standby!)

Ulempe: fjernsyn skal først "varme op" før der kommer billed på (tager Ca. 15 sek.)

MVH

Kommentar
Fra : Bageren

Dato : 24-09-04 13:29

Er du bange for brand, eller er det også for at spare strøm? Hvis det kun er risikoen om brand, skal du holde fjernsynet rent, som nævnt i nogle af de andre kommentarer, ellers vil det bedste råd vil dog være RØGALARMER - eks. dem som Falck sælger til ca. 350 kr./kr, som kan kobles sammen trådløst. Der er masser af ting, som kan starte en brand i dit hjem, men der er ingen grund til at bekymre sig alligevel.
Alarmerne kan synes dyre. Men prisen er højere, hvis nogen indebrænder.
PS. Jeg har 5 alarmer, og sover derfor trygt.

Kommentar
Fra : defung

Dato : 12-10-04 01:17

Det er meget sjældent at der opstår brand i et TV, hvis man holder de afstande der står skrevet i manualen

Kommentar
Fra : defung

Dato : 12-10-04 01:17

Det er meget sjældent at der opstår brand i et TV, hvis man holder de afstande der står skrevet i manualen