/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valnødde træ i kbh...
Fra : casper0606
Vist : 556 gange
200 point
Dato : 15-06-04 14:43

Er der nogen der har et valnøddetræ stående ved Herlev i kbh, som man kunne komme og nuppe et par nødder fra i august til noget snapsebrygning.... jeg leder med lys og lygte men har desværre ikke haft held endnu, håber at der er en derude i cyberspace der kan hjælpe.....

Casper.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 15-06-04 14:59

Du kan købe dem hos en grønthandler. Du bestiller nogle med skræl på, så er den hjemme.
Torben

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-06-04 16:14

hej her er et link hvor du også kan læse lidt om det at lave snaps af valnødder

http://www.drambryg.dk/om%20snaps.htm

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-06-04 16:20

hej igen

´sådan skal det laves håber at det komme til at smage godt

Det er et par dejlige ting at have i haven. Valnød plukker man ca. 15. august, eller i hvert tilfælde i 1. halvdel af august. Dem skærer man igennem, til kvarter og dækker dem med snaps eller vodka og lader dem stå og trække i minimum 3 måneder, meget gerne længere. Det er udmærket med at fylde glasset 3/4 og så lige dækket med snaps, men der skal være luft over, af hensyn til iltningen, ellers kommer man ud for det jeg har hørt fra mange, at snapsen efter 3 måneder er lige så klar som da den blev startet, den får dog farve ved filtreringen.
Vil du bruge valnødder nu (okt), er det en lidt anden fremgangsmåde. Da skal nødderne knækkes og selve nødden tages ud, de brune vægge imellem nødderne skal fjernes, hver en stump, da de er meget bitre, lad dem trække i 3 måneder
Mandel er noget andet, den kan plukkes nu (okt) og de dækkes med snaps eller vodka, de skal også trække i minimum 3 måneder, meget gerne længere, 5 - 6 måneder vil være meget fint. For begge snapses vedkommende gældet at de vinder meget ved lang lagring, ca 5 år, enkelte siger enda 15 år, men de 5 kan fint gøre det.
_________________________________________________________

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-06-04 16:25
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-04 17:51

Hej. For ca. 10 år siden var jeg "bagbo" til en have med et kæmpestort valnøddetræ. Adressen var Vandværksvej i Ballerup. Jeg véd ikke rigtig hvad nummer, men det var næsten ud til Jonstrupvej. Sandsynligvis har huset skiftet ejere siden da, for det var ældre mennesker, der boede der dengang. Du kan jo prøve at gå (der er lukket for gennemkørsel)den lille tur fra Jonstrupvej og ned ad Vandværksvej. Så mener jeg, at det er 2. eller 3. hus på højre hånd. Træet vokser BAG huset. Hvis det altså ikke er blevet fældet...

Husk at spørge pænt om lov