/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatere c-drev på XP
Fra : bruunfirring
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 13-06-04 12:10

Hej allesammen
Hvordan formaterer jeg c-drevet på en harddisk med XP.
Jeg har prøvet med en bootdisk og skrevet "format c" i DOS, men det virker ik´, den siger at det er en ugyldig kommando???

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:12

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom, kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp(se>(7),når pc'en booter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote(i bunden af skærmen) på win cd'en
Sådan vil det se ud når du kommer ind i opsætnings menuen
det er næsten det samme i XP pro og XP Home>
http://techrepublic.com.com/5100-6270-1040583.html
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation tast enter, indstallere xp/FORMAT)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation>
denne gang skal du ikke taste på en tilfældig tast når den
spørger om du vil boote fra cd'en den foresætter auto med
indstallationen.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart,forskæligt fra bios til bios,mest almindeligt er
(DELETE eller F10 måske F1)
andre mulighedder>

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Patitionere med XP>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

7)XP Pro og XP home boot diskette sæt>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Manse9933

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 12:15

Det lyder meget godt, men det har jeg prøvet, og den viser ikke noget om at vælge mellem (L) formatere eller (R) reparere ;O/

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:19

så tryk på indstaller xp nu> enter følg anvisningen den vil formatere før den indstallere xp igen,vælg ntfs filsystem ikke express

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 12:19

Grunden er at jeg har købt en ny harddisk og har flyttet alle mine ting over på "D-Drevet" og det går jo ikke rigtigt at sætte min gamle harddisk ind som slave, når den har et styresystem, i forvejen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:23

indstaller xp>enter og den vil formatere før den indstallere xp,og tjek indstalleings guiden ovenfor,den lange

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:33

og når den har fomateret og starter op igen skal du ikke tatse på en tast når den spørger og du vil starte på cd'en,den foresætter indstalationen automatisk

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 12:33

Hvis jeg forstår dig rigtigt så skal jeg altså, i stedet for at trykke på en tilfældig tast, bare slukke, på kontakten, før den nye installation begynder?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:39

nej,når den har formateret,så starter den automatisk med indstalationen,den booter selv op igen
og der vil den så spørge om du vil strate på cd'en og der gør du ingen ting den foresætter selv med indstllationen nogle sekunder efter,når den så har indstalleret xp går du ind og ændre boot rækkefølgen tilbage til din harddisk,som den var før du begyndte

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:41

det hele står i guiden,bare med den foreskæl at du markere indstaller xp,istedet for (L)

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 12:45

Jamen undskyld,jeg er lidt fatsvag jeg forstår ikke rigtigt... jeg skal jo ikke have have en ny indstallation, jeg skal have det væk fra c-drevet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:48

det er anden gang den spørger om du vil boote på cd'en at du ikke skal gøre noget,kun første gang,vis du booter på cd'en anden gang den spørger så begynder du forefra med det hele

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:49

er det din slave du skal formatere???

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:51

vis du formatere dit C drev så skal du vel have et styresystem på dette??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 12:52

er C drevet ikke din Boot disk (styresystem XP)

Kommentar
Fra : bixen

Dato : 13-06-04 12:57

du skal køre fdisk

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 12:58

Ja det er min "gamle" harddisk, som jeg vil indsætte som slave og derfra overføre mine gemte filer. jeg har et nyt tårn, med ny harddisk og XP-indstallation. så problemet er at jeg skal slette det gamle styresystem, på min gamle harddisk.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 13:00

nååå,højre klik på drevet (slaven)>formater den er indstillet til default formatering

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 13:00

PS. min gamle harddisk, sidder et det gamle tårn og har ikke noget at gøre med det nye...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 13:02

du skal ikke vælge ekspres,bare klik på start

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 13:06

sidder den som master i det gamle tårn,så kan jeg finde et program til dig som hedder killdisk(dos),som overskriver HDD'en med nuller,det program bruger man vis man vil sælge sin HDD videre,så den der køber den selv skal indstallere et styresystem

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 13-06-04 13:09
Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 13:10

jamen det er jo lige præcis det den gør jeg vil bare være sikker på at den ikke sletter mit d-drev, der ligger jo mine gamle filer som jeg skal overføre.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-04 13:15

vis du formatere et drev ved at højre klikke>formater så formatere den kun det drev som du højre klikker på,jeg tror det er mig der ikke fatter hvad du mener,jeg er måske lidt langsom i opfattelsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-04 14:07

Gammel comp med:
C: styresystem
D: filer du vil overføre til ny Comp

Ny comp med:
C: med nyt styresystem

Du vil bruge din gamle HD i den nye comp.

Metode:
Sæt gammel HD i ny comp (du har nu 2 mulighedder)
gl HD sat som slave på IDE primary
gl HD sat som master på IDE secundary
Det afhænger af hvordan CD-rom/DVD er monteret

Når den gamle HD sidder i den nye comp kan det gamle C: drev slettes.
Fortæl hvad du har siddende i den nye comp og på hvilke fladkabler.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : bruunfirring

Dato : 13-06-04 16:35

Tak for svaret Manse9933.
Tak for din meget uddybende og hjælpsomme besvarelse, jeg fik løst mit problem og er yderst tilfreds