/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Centerakse - hvor?
Fra : Currant
Vist : 368 gange
49 point
Dato : 10-06-04 13:11

Hej...

Jeg har et stativ til mit kamera, men som det er lige nu kan jeg ikk få selve linsen til at blive centerakse - hverken når jeg sætter kameraet vandret eller lodret... Det vil jeg gerne ha fordi kameraet vil blive brugt til panorama-billeder også...

Derfor vil jeg i gang med at få lavet et beslag med et par gevindstykker på så det kan lade sig gøre at få linsen i centeraksen i begge tilfælde...

Glem det - jeg har styr på hvordan det skal laves og hvilken gevindtype osv...

Når jeg nu alligevel skal igang kan jeg ligesågodt lave det 100% i orden... Så derfor vil jeg høre om centeraksen bør være ved linsen (i fuld vidvinkel) eller længere inde ved "den ting der "tager" billedet"...

Hvis det er sidstnævnte - hvordan finder jeg så ud af hvor langt inde den er i et Nikon Coolpix 3200?

Håber nogen kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-06-04 13:30

Hej Currant,

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål!!!

I bunden af dit kamera findes et hul med gevind - det er i dette hul du monterer dit fotostativ.
Hvis dit stativ er udstyret med et panaroma-hoved, kan du nemt tage alle de panorama billeder du ønsker.

PS: Hvad med at lukke dit tidligere spørgsmål om panorama billeder.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 10-06-04 13:48

Fordi det hul ikk er placeret under linsen og at gevindet i stativet sidder i centeraksen når man roterer det - derfor bliver det et problem... Og stativet er fra så gammel tid at panorama billeder var fremmedord...

Spørgsmålet er om linsen eller selve "foto-sensoren" er den optimale centerakse?

Svar på P.S - jeg kunne ikk bruge nogen af svarene til at komme over problemet - jeg fandt selv ud af det hele ved hjælp af en god lang eftermiddag... Derimod har jeg spurgt om en så simpel ting som hvilket program/plugin eller hva du vil kalde det, der kan vise panorama billeder på computer/hjemmeside... Jeg skal sq nok dele point ud når jeg får et svar jeg kan bruge til noget...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-06-04 13:59

Hullet er fra Nikon's side placeret på det rigtige sted.

Når jeg tager panorama billeder, gør jeg det i fri hånd. Det burde ikke være noget problem.
Hvis du endeligt vil bruge stativ vil jeg foreslå en fotoforretning - de er ikke ret dyre.

Angående det tidligere spørgsmål 42492. - Lader det ikke til, at der kommer flere kommentarer.
Du kan ikke forvente, at du kan genbruge dine point til, at stille et nyt spørgsmål.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-04 14:00

Den centerakse betyder ikke noget.
Hvis, skulle du jo have et landmålerudstyr med også.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-04 14:05

Billederne redigeres efterfølgende i computeren.

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 10-06-04 14:27

Teoretisk set kan hullet umuligt være optimalt placeret hvis altså man forudsætter at gevindstykket på stativet er placeret i den akse man roterer omkring (som tilfældet er her... Det mest optimale vil i (min) teori være at "øjet" på kameraet er placeret 100% midt i den akse man drejer omkring...

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 10-06-04 14:29

Teil: centeraksen betyder ikk noget? Haha! Er det en vittighed?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-06-04 14:37

Med de afstande man normalt optager panorama billeder på, har det overhovedet ingen betydning!!

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 10-06-04 15:17

Nej det er nu heller ikk lige landskaber og den slags jeg lige tænker på, dem kan man nærmest tage under jordskælv... Men fuck det - jeg tager bare linsen...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-04 16:05

Brug et instamatic indtil du lærer noget om fotografi.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-07-04 10:12

Hej Currant, hvad med at lukke spørgsmålet?