/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk driller
Fra : Kenny_Nickelmann
Vist : 861 gange
200 point
Dato : 10-06-04 00:46

Hejsa

Lige en baggrundshistorie før spørgsmålet.
Jeg købte i 2000 en splinterny com med en "rigtig stor" hd på 10 Gb. Den blev langsomt fyldt op, formateret, fyldt op, formateret osv. Her i de første sommermåneder købte jeg så en hd af en af mine venner, som arbejder hos Amitech. Det var en IBM Deskstar Model DTLA - 307030 (ata/ide) på 30 Gb.
Efter en masse bøvl har jeg nu fået den gamle hd op som Primary master, mit (eneste) cd-drev som Primary slave, og den nye hd som Secondary master.
Den gad ikke virke. jeg formaterede og geninstallerede Windows (98). Den kom stadig ikke til syne. Jeg prøvede at rode lidt med Fdisk, og fandt en ubrugt (uformateret) partition på ca 471 Mb.

Så spørgsmålet er: Hvad H****** er der sket, og hvordan kan jeg få den nye hd til at virke.

Min com er som følger:

Motherboard: AOPEN mx3l
Chipset: Intel 82440lx (443LX i windows)
RAM: 256 (skulle ikke influere)
OS: Win 98

HJÆLP, den SKAL køre før august 8^O

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 00:48

Kan du se harddisken i bios?

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 10-06-04 00:48

prøv at bytte om på de to harddiske!?!

hilsen jjhj

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 00:55

til tedd

Hvis du mener i ide hd auto detection, så kommer den med de korrekte informationer i den rigtige rækkefølge ( den nye som secondary master, men med rigtig størrelse osv.

Kenny

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-06-04 00:57

Er du sikker på at du har sat jumperne rigtigt på din nye deskstar, så den står til master ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 00:59

Hvis jeg skal gå efter anvisningerne på hd'en fysisk (der var ingen manual med) står den til 15 pin master.

Kenny

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 00:59

Det kan jo være at der har ligget et andet filsystem på som f.eks ntsf som winxp bl.a kører med! Det kan win98 ikke se! Hvad siger fdisk helt nøjagtigt?

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 01:05

Det eneste fdisk kan finde er en partition på 472 af typen EXT DOS

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-06-04 01:08

prøv kill disk,måske kan det bedre end fdisk.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
men normalt er der en vejledning til hvordan jumper skal sidde på
harddisken(på selve hardisken),da hvis de sidder forkert kan gøre den langsom eller slet ikke virker evt ved i konflikt med en anden master hvis den osse er sat til master....osv

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-06-04 01:09

Jeg har mine egne sat til 16. Prøv at sæt jumper på GH og AB så vil den køre som master, se dette link godt nok en 40GB, men strukturen er den samme.
http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/85256AB8006A31E587256A79005D1AB6/$file/dtla_igd.PDF

//bentjuul

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 01:12

Du kunne jo lige prøve den her http://download.com.com/3000-2094-10225436.html
Det er en gratis ntfs viewer! Så kan du jo se om der ligger nogle ntfs filer på disken!

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 10-06-04 01:15

Hey
lige en lille advarsel. Gem ikke livsvigtig data på den deskstar. den serie er grund til IBM ikke laver HD'er mere. Ikke for at gøre dig panikslagen men bare lige have have det i baghovedet. De har det med at crashe, da de ikke kan holde til varmen i lejerne..vilket kan få nålen til at bænde fast. et dålig tegn er hvis den begynder at synge/hyle.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-06-04 01:17

siden du kan se ext dios må jumper være rigtigt.
men se om det er ntfs eller måske en linux partition???

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 01:20

Til Bentjuul

I fdisk siger den nu at den SAMLEDE diskplads i drevet er 502, hvoraf 32 er brugt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-06-04 01:34

Det tyder jo på at der ligger noget på disken, som xou og tedd skriver måske noget linux eller ntfs partioner.
Prøv at fjern den partition der er på disken med fdisk, og genstart - og prøv så fdisk igen og se om det gav nogen ændringer.

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 01:34

til xou og tedd

Jeg åbnede ntfs viewer i dos promt, den kunne finde 2, den sidste havde :

Number of heads: LBA
Number of cylinders: LBA
Number of sectors 63

total number of sectors: 0

Ved den gamle (som er fat 32) havde den bunkevis af info, men ved den nye havde den kun ovenstående.

Kenny

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 01:44

Siger mig ikke rigtigt noget! Hvad mener du med den kunne finde 2?

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 01:47

den kunne finde disse: hdd 80h og hdd 81h

Under 80h stod der logical c:
under 81h intet

Håber det kunne hjælpe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 01:58

Lyder som dine 2 harddiske! Prøv den der killdisk som xou foreslog!

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 02:16

Killdisk finder flobby og hhd 80h. Intet andet. Skulle jeg oprette den der ext DOS partition via fdisk? jeg slettede den sidste (eneste) med 472 MB.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 02:19

Prøv at se om du kan oprette en logisk partition?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-06-04 02:31

Hvis ingen af de råd vi har kunne give dig kan hjælpe, så prøv at få din ven du har købt disken af, til at få den formateret som fat32 i en xp maskine.

//bentjuul

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-06-04 03:17

ville du teste dette program som jeg har ændret lidt
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe

hent dette prog og have en tomdiskette klar

den kan måske hjælpe dig

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 10-06-04 11:54

formater hele lortet og installer det igen

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 200 point
Dato : 10-06-04 12:34

Lige en indskudt bemærkning, sæt dine harddiske op i bios til auto, begge steder, og ikke til LBA. LBA kan sommetider drille.

ellebye

Kommentar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 13:14

til etdye
nærlæs spørgsmålet

Til ellebye:
Alle ide kanaler er sat til auto

en opdatering...
jeg var inde i enhedshåndtering, hvor der under diskdrev var 3 diske ved navn:
GENERIC IDE DISK TYPE 46
GENERIC IDE DISK TYPE 80
GENERIC NEC FLOBBY DISK

i TYPE 46's egenskaber var den tildelt C:, mens TYPE 80 ikke var tildelt noget bogstav. Int - 13 var afkrydset, men intet andet. Jeg krydsede af ved "ikke permanent drev", tildelte drevet bogstav D: (CD drevet har jeg sat til E:) og vupti, kom der en ikke permanent disk op i denne computer. Den skulle selfølgelig formateres og køres scandisk på, men comen siger at den er på 8xxx Mb.

Kenny

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 13:18

Hmm? Generic ide disk type 80? Prøv at trykke enter på den, og se om der kommer en option op der hedder autodetect?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 16:22

Prøv lige med denne:
Technet boot diskette partition harddisk
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg på skrivebord>dobbltklik og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og se på dine HD
Fortæl hvad den viser
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 10-06-04 17:49

Hejsa

Jeg fandt ud af hvad der var i vejen.
I biosen skulle jeg under chipssettet aktivere master på ide2. (hvorfor den ikke var det før, ved jeg ikke) Bagefter brugte jeg killdisk (tak til xou), og efter en times tid, kunne jeg boote win op og bruge fdisk til at lave en primær partition på det nye drev. Lidt formatering til og efter 4 timers scandisk (jep 4 timer). kunne jeg tage den nye harddisk i brug.

Jeg vælger derfor ellebye's svar som det mest rigtige, fordi det bragte mig på sporet af løsningen.

Men tak til alle for at have udvidet min (begrænsede) it-viden.

Det eneste spørgsmål der er tilbage er hvor hulen den partition på 472 MB skulle være fra, men det må gå hen i det uvisse.

Fortsat god (gammel) dansk sommer til jer alle :)