/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Superglobale variabler, og 'formaliserba~
Fra : Microfiber
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 09-06-04 19:52

Jeg sidder i hu hej og hast og skriver før en eksamen i datalogi ( som imorgen d.10) Og er i tvivl og nogle småting, og vil bare gerne være sikker;
Jeg ved at en superglobal variabel erklæres under interface, men hvad skal man bruge det til? Hvad er fordelen?
Er alt formaliserbart?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-06-04 21:08
Kommentar
Fra : jrossing

Dato : 09-06-04 21:41
Kommentar
Fra : Microfiber

Dato : 12-06-04 17:19

Det har ikke rigtig hjulpet noget. Er det virkelig ingen der har noget konkret?

Kommentar
Fra : jrossing

Dato : 22-06-04 23:20

Et program er delt op i moduler (units), disse er igen delt op i funktioner.

Lokal variabel:
Værdien variablen er kun tilgængelig indenfor funktionen.
Fordele: Nemmere vedligeholdelse af programkoden. Der skal ikke tages højde for en "fælles standard"
Ulember: Værdien af variablen skal gives videre som argument, hvis den skal bruges udenfor funktionen

Global variabel:
Værdien er tilgængelig for alle funktioner indenfor samme modul.
Fodele: Variablen skal kun defineres 1 gang, så er den tilgængelig for alle funktioner.
Ulember: Hvis variablen ændres (typemæssigt), skal alle funktioner kodes om.

Super-global:
Værdien er tilgængelig for alle funktioner i alle moduler.
Fordele: Variablen/værdien er altid tilgængelig.
Ulember: Hvis det ikke er skrivebeskyttet, kræver det stor omhu at bruge værdien da denne kan være ændret alle steder i programmet.

Håber dette gav et lidt bedre billede.

mvh
J