/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjulet kan rykkes frem og tilbage?
Fra : Mrn
Vist : 1308 gange
50 point
Dato : 09-06-04 17:39

Hej.
Lige et hurtigt spørgsmål.
Når jeg tager fat i 2 af mine hjul, kan de rykkes ca. 5 mm. Hvad er det jeg skal have skiftet for at få det til at stoppe?

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-04 17:43

I hvilken retning rykker du? Hvilken bil? Forhjul/baghjul?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-06-04 17:45

BjarneD> Det drejer sig om venstre forhjul og højre baghjul. Jeg tager fat i toppen og i bunden af dækket, og trækker så frem og tilbage, og der kommer så et skør. (det gør der ikke ved de andre.)

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 09-06-04 17:51

Umiddelbart vil jeg gætte på hjullejerne når der er tale om baghjul, men det kan det også være på forhjulet selv om der her er flere muligheder som f. eks, ophængsboltene ( i gamle dage kaldte man det styrebolte).
Lejeslør kan konstateres hvis du får en til at fremkalde sløret og så selv holder en finger mellem bremseskive/tromle og den plade der sidder bag skive/tromle. kan du mærke en bevægelse der ligger sløret i lejet.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-06-04 18:17

BjarneD>>> men du vil mene det er hjul lejet bag til. og muligvis også det forreste. For jeg kan nemlig ikke huske hvad det hedder. Og det er lidt trist at købe en hel bil for at skifte det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 19:03

Det kan også være stræberamen som der er slør i.
Hvis du tager fat i siderne på baghjulet og kan rykke, så kan det være baghjulslejet.
Hjullejer bør altid skiftes i begge sider samtidigt.
Men der skal altså være lidt slør - jeg kan ikke huske hvor meget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-04 19:49

Hvis det er lejerne, hvilket jeg tror, burde du kunne høre at de runger når du kører. Løft bilen med donkraft og få en til at bremse mens du rokker med hjulet. Hvis det stopper er det lejerne. Hvis ikke er det ophæng, altså bærekuglerne.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-07-04 13:17

Problemet ligger nok i lejerne.. De er ikke nødvendigvis opslidte..

Med jævne mellemrum bliver jeg nødt til at stramme mine lejer (på den store møtrik midt i akslen) fordi Audi har glemt at montere låsetapper i akslerne.

Når de løsner sig kan jeg som det første mærke at de hvide striber på vejen bliver ubehagelige at køre på. Derefter begynder det at ruske lidt i rattet når jeg bremser.. Først til sidst når hjulet faktisk er ved at falde af kan man høre noget

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 12-07-04 20:29

Tak for svaret BjarneD.