/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
planing af topstykke på en puck maxi
Fra : ariari
Vist : 2038 gange
50 point
Dato : 08-06-04 01:53

ja .. hvordan planer i topstykken på en puck maxi .. så den bliver total plan. kunne godt
bruge nogle fif og ideer.

og hvor meget eller hvis overhovedet giver det i fart ?

Mvh.

Ariari

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-06-04 02:11

Det giver lidt fart, ca. 5km, og bedre trækkraft, men er også en del hårdt for hoved og plejlstangslejer.
Man tager et lamineret køkkenbordplade eller et stykke glas eller andet der er helt plant.
Lægger sandpapir helst bredt på, feks. korn 80-100. Event. korn 60 til at begynde med.
Så kommer kunsten, og det skal man helst have på "føleren":
Kører frem og tilbage, samtidig med at du helst roter lidt med topstykket, i hvert fald skal det drejes lidt hver gang, du starter frem-bevægelsen.
Håndens hovedtryk skal ligge "midt" på topstykket.
Evnt. prøves at ligge en linial henover for at se om du er kommet til at runde, fy fy.
Da det er aluminium, er det rimelig let at slibe.
Man kan selvfølgelig også gøre det på et maskinværksted med en plansliber eller drejebænk, men det er let at bruge husmandsmetoden.
Man har selvfølgelig målt i forvejen hvor meget man vil have af (Maxi kan planes helt ned), og aldrig så stempelet kan røre topstykket.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 08-06-04 02:33

skal man bagefter justere tænding ?

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 08-06-04 02:37

du siger :
(Maxi kan planes helt ned), og aldrig så stempelet kan røre topstykket.

hvis den planes helt ned .. vil stemplet så banke mod toppen ?? og hvis den kan planes helt i bund .. gør det så nogen forskel om man måler hvor meget der skal af ?

Kommentar
Fra : BOFFEL

Dato : 08-06-04 15:28

når du planer et standart topstykke skal der gerne være Ca. 2-3 mm. tilbage og hvis du vil bære sikker på det er planet ordenligt skal du bare ligge det ned på en glas plade også helde lidt benz. ned fra tåndrørets indgang og så se om der løber noget ud fra siderne er det ikke helt plant.. og så må man slibe lidt mer...

og skift til et kort tændrør bagefter....

hilsen BOFFEL

Kommentar
Fra : BOFFEL

Dato : 08-06-04 15:28

når du planer et standart topstykke skal der gerne være Ca. 2-3 mm. tilbage og hvis du vil bære sikker på det er planet ordenligt skal du bare ligge det ned på en glas plade også helde lidt benz. ned fra tåndrørets indgang og så se om der løber noget ud fra siderne er det ikke helt plant.. og så må man slibe lidt mer...

og skift til et kort tændrør bagefter....

hilsen BOFFEL

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-04 17:47

Helt ned forståes: Ned til køleribber, eller så langt ned at sandpapiret sliber andre steder end selve anlægsfladen.
Hvis der kun slibes dertil, vil stempelet ikke røre toppen. Du kan også se det, ved at køre stempelet i top (Uden topstykke på)
Det vigtigste for at få fart på en Maxi, er først at fjerne plomben, men det er formodentligt gjort.
http://www.puch-tomos.webbyen.dk/
Der skulle gerne være plads til det tændrør i normal længde, da det jo kun lige går gennem gevindet.
Den med benzinen gennem tændrørshullet tror jeg ikke holder, da benzin finder vej selv gennem den mindste rids, så jeg tror ikke engang et nyt kan klare testen, men nok hvis der ligger et stykke papir under, og med vægt på topstykket. Men der skal jo ny pakning på, så mindre utætheder skal nok kunne optages, hvis man spænder over kryds lidt efter lidt, med godt smurte gevind på de 4 pinboltegevind.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ariari

Dato : 08-06-04 19:07

Tak for svaret pallebhansen.