/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
TV: 16:9 eller 4:3
Fra : bhermann
Vist : 747 gange
50 point
Dato : 07-06-04 21:36

Mit gode gamle (15 år) fjernsyn er brudt sammen. Vi har haft en storartet tid sammen, og det er med en vis vemod at jeg nu skal ud på det store marked for billig konsum elektronik og finde mig en ny ven. Hvad skal man købe? Første beslutning må være, om det skal være 16:9 eller 4:3 format. I dag hos El-Giganten fik jeg at vide, at DR og TV2 i løbet af få måneder vil begynde at udsende samtlige programmer i 16:9 format. Er det virkelig rigtigt?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-04 21:39

samtlige egen producerede programmer skulle være ganske vist! Jeg ville købe et 16:9 med 100 hz understøttelse! Der er rimelige billige tilbud på udsalg lige nu i disse EM/OL/Tour de france tider

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-04 21:40

16:9 er fremtiden uden tvivl

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-04 21:43

El giganten har forøvrigt et tilbud på et 28" 100 hz til 3999 kr. Det ville jeg nok kigge nærmere på hvis jeg havde pengene, men andre kæder har garanteret nogle tilsvarende tilbud!

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 60 point
Dato : 07-06-04 21:47

Jeg vil ikke anbefale dig at købe 100 hz tv, medmindre du går op i den dyre ende, dvs. 8000 kr. for et 28". Kan du ikke det, er du bedre tjent med et 50 hz, da de er bedre end 100 hz i den billige ende. For at fungere godt skal der alt muligt hjælpe-software og elektronik til 100 hz, og dette er der ikke råd til i de billige tv.
Mit råd er 50 hz, medmindre du har mange penge, og at du bør vælge et tv med helt flad skærm.

Og ja, 16:9 er at foretrække. Har selv 16:9 tv, og aldrig fortrudt det.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-06-04 21:51

Jeg ved ikke hvor stort dit gamle TV var, men du skal op i et 32'', hvis du skal ha' et 16:9 (Widescreen).
Prøv at kigge på nogle forskellige, og se så forskellen mellem 28'' og 32''.

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 08-06-04 08:52

Pas nu særdeles på, når du skal købe TV. Masser af slagtilbuddene er "øst-TV" i temmelig ringe kvalitet. Kiggede selv på Sony's slagtilbud på 32" bredskærm. Bagpå TV'et stod advarslerne med kyrilliske bogstavet - altså Rusland. Flere af Bilka's ligeså, deriblandt JVC & Phillips.

Skægt nok er billige Prosonic'er bedre end "øst-mærkevarerne".

Jeg valgte selv Panasonic i prisklassen 8000,- Dette TV blev kun overhalet ganske lidt af Sony's dyrere serie.

Mit råd er enten 3-4000 kr's Prosonic, eller minimum 8000,- Slagbuddene ind imellem er simpelthen for ringe til prisen.

For 4000 kan du få en tålelig Prosonic 32" 100 hz der ikke er så ringe endda.

Men kig dig særdeles godt for. Brug den fornødne tid til at se godt på billederne inden du vælger. Har du en surround dims kan lyden være underordnet. Vær meget opmærksom på billedernes farver og flimmer i samme - ikke mindst overgangene.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 08-06-04 09:41

Hvis man er vant til 28-29" skal man op i 36" wide screen for at et almindeligt 4:3 billede har samme størrelse. Jeg ved godt at f.eks. Sony's zoomer ind til fuld skærm, men det er på bekostning af det fulde billede.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-04 09:52

Elgigantens oplysning om at alt skal til at sendes i bredformat lige nu og her er 99% sikkert vås og sælgergas. Stol ikke på det. Har selv bredformat og det er pt ikke særlig mange udsendelser der sendes i bredformat.

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 14-06-04 21:14

Tak for svaret PowerRanger. Du har sat fingeren lige, hvor det gør ondt. Dem der har styr på 100Hz tekniologien både fra et SW og HW synspunkt vil have penge for det.