/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Guide til valg af Campingvogn
Fra : FlemZe
Vist : 3469 gange
120 point
Dato : 09-06-02 11:33

Hej, jeg har netop fået nyt job, og grundet afstanden mellem job og hjem har jeg overvejet at investere i en Campingvogn (Nyere, Brugt), jeg kan overnatte i nogle dage om ugen.
Jeg har efterhånden set en hel del, jeg vil helst have en vogn med 2 enkeltsenge i den ene ende, da det jo er til mere dagligdagsbrug.
Jeg vil her høre jeg erfarne campister om i har nogle gode råd til valg af vogn, jeg kan nævne at jeg har set på en Hobby 540 UL prestige fra 1997, med Isa. Forty fortelt (også 1997). til 92.000. Er dette helt hen i vejret for en sådan vogn, eller har i nogle andre ideer til hvad der kunne være den "perfekte" vogn at BO i nogle dage om ugen.
Glæder mig til læse jeres Råd.
MVH: Flemming

Accepteret svar
Fra : charly

Modtaget 120 point
Dato : 12-06-02 23:40

Hej Flemming !
Jeg har selv for nogle år været ude for det samme,med udearbejde og campingvogn,jeg købte en gammel stor vogn som jeg efter 3 uger havde betalt,på grund af sparede kost og hotelregninger,vi havde så vognen til og stå nogle måneder ,så solgte min kone den for 2000 kroner.Hvis vognen kun skal bruges af dig i forbindelse med arbejde vil jeg finde gl.brugt stor vogn .De kan fåes meget rimelige.Vi har en som min søn brugte i 2 år da han byggede om, og da den skulle flyttes var der en som spænte den for og der var igen problemmer med hverken med lys eller bremser.Mit forslag er se i den Blå Avis eller gul og gratis.
Skal den bruges til campingturer også så er det nok en nyere der skal til.
Med hilsen Charly

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 17:33

Hej Flemming

Det er utroligt svært at give gode råd, for vores smag er ikke ens.
Men her er et bud:

Skal du bo i vognen om vinteren, når du ikke kan komme hjem på grund af
vejret ?
Hvor skal den i såfald stå? På en campingplads eller ved dit arebjde?

Beslut dette først og vælge evt. en vogn, der er "vinteregnet".

Køb hellere en 8 år gammel "svensker" eller "Finne" (Cabby, Polar, Solifer),
der vinterklargjort end en nyere "mellemeuropæer, der er knap så god om
vinteren (Hobby, Fendt, Knaus, Munsterland, Hymer, Adria etc.) Nøgleordet er
isolering og varme i gulvet, samt varmt vand i vognen. Derudover skal
vandslanger og afløb være isoleret, eller glem at bruge "vognen i hård
frost".

Du bør også have både et sommer og vinter fortelt. Vinterforteltet kan godt
buges o sommeren, men udnyt i stdet muligheden for at udvide pladsen til det
dobbelte om sommeren.

www.campingferie.dk er der gode artikler om vintercamping.

I 1993-95 boede jeg selv to vinter i en Adria 1978, uden nogen særlig
isolering og uden blæsevarme. Det kan godt gennemføres, men det var "skide
koldt om morgenen".

Prøv om du kan finde en velholdt brugt vogn til 50.000 - 75.000. Der er
rigtig mange vogne til salg fra midt i firserne til midt i 90'erne. F.eks.
kan du få en vintervogn (Polar) fra 1987 for 60.000,- hos www.kocc.dk, men
husk at se hos de andre forhandlere.
De har også en Cabby fra 1995 til 90.000,- (Dette er kun forslag)

Hvis du har mod på det, så vælg hellere en ældre vogn, og eftermonter
komfortudstyr som varmt vand, evt. toilet, blæsevarme eller gulvvarme. Så
rækker pengene længere. Jeg ville ihvertfald selv gøre sådan, hvis jeg
skulle købe brugt.

Vi har selv en nyere Adria 1999 fra ny, og vi stopper med camping omkring 1
december. Men vi kan godt bruge vognen om vinternet med mindre forberedelse,
men det er ikke så godt som en rigtig vintervogn. Og der er jo aldrig
problemer med kulden om sommeren.

Et sidste - men det vigtigste råd, når du ser på brugte vogne. Prøv at lugte
i alle vognens skabe, rum og kroge, så finder du ud af om den er velholdt og
tæt. Står vognen med døren åben, så kom tidligt næste dag, så har
forhandleren ikke haft mulighed for at "lufte ud". "Det er i vrikeligheden
hér du finder vognens sjæl".

Jeg håber du kan bruge mine råd - Og husk, det er kun dig selv, der kan tage
beslutningen om hvad du har behov for.

Hvad sige i andre campister?

Hilsen
Jens Rasmussen
jpras@ofir.dk

"FlemZe" <FlemZe.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6cFM8.28350$N46.1005491@news010.worldonline.dk...
> Hej, jeg har netop fået nyt job, og grundet afstanden mellem job og hjem
> har jeg overvejet at investere i en Campingvogn (Nyere, Brugt), jeg kan
> overnatte i nogle dage om ugen.
> Jeg har efterhånden set en hel del, jeg vil helst have en vogn med 2
> enkeltsenge i den ene ende, da det jo er til mere dagligdagsbrug.
> Jeg vil her høre jeg erfarne campister om i har nogle gode råd til valg
> af vogn, jeg kan nævne at jeg har set på en Hobby 540 UL prestige fra
> 1997, med Isa. Forty fortelt (også 1997). til 92.000. Er dette helt hen
> i vejret for en sådan vogn, eller har i nogle andre ideer til hvad der
> kunne være den "perfekte" vogn at BO i nogle dage om ugen.
> Glæder mig til læse jeres Råd.
> MVH: Flemming
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 02:22

LMC laver da campingvogne det er helårs isoleret, det ved jeg, fordi jeg har
en af slagsen med centralvarme , så Münsterland laver eller har lavet
campingvogne det er helårsisoleret. Bare en lille rettelse om påstande,
mellemeuropæerer ikke laver helårsisolerede vogne er en løs påstand, uden
dog at de tre nordiske mærker skal sættes i et dårigt lys, men de hører jo
også hjemme i priser der hedder himmelflegtspriser , men kvaliteten er
helt klar lige så høj som priserne.

"Vagten" <vagt@it-entre.dk> skrev i en meddelelse
news:3d14a6b1$0$661$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> Hej Flemming
>
> Det er utroligt svært at give gode råd, for vores smag er ikke ens.
> Men her er et bud:
>
> Skal du bo i vognen om vinteren, når du ikke kan komme hjem på grund af
> vejret ?
> Hvor skal den i såfald stå? På en campingplads eller ved dit arebjde?
>
> Beslut dette først og vælge evt. en vogn, der er "vinteregnet".
>
> Køb hellere en 8 år gammel "svensker" eller "Finne" (Cabby, Polar,
Solifer),
> der vinterklargjort end en nyere "mellemeuropæer, der er knap så god om
> vinteren (Hobby, Fendt, Knaus, Munsterland, Hymer, Adria etc.) Nøgleordet
er
> isolering og varme i gulvet, samt varmt vand i vognen. Derudover skal
> vandslanger og afløb være isoleret, eller glem at bruge "vognen i hård
> frost".
>
> Du bør også have både et sommer og vinter fortelt. Vinterforteltet kan
godt
> buges o sommeren, men udnyt i stdet muligheden for at udvide pladsen til
det
> dobbelte om sommeren.
>
> På www.campingferie.dk er der gode artikler om vintercamping.
>
> I 1993-95 boede jeg selv to vinter i en Adria 1978, uden nogen særlig
> isolering og uden blæsevarme. Det kan godt gennemføres, men det var "skide
> koldt om morgenen".
>
> Prøv om du kan finde en velholdt brugt vogn til 50.000 - 75.000. Der er
> rigtig mange vogne til salg fra midt i firserne til midt i 90'erne. F.eks.
> kan du få en vintervogn (Polar) fra 1987 for 60.000,- hos www.kocc.dk, men
> husk at se hos de andre forhandlere.
> De har også en Cabby fra 1995 til 90.000,- (Dette er kun forslag)
>
> Hvis du har mod på det, så vælg hellere en ældre vogn, og eftermonter
> komfortudstyr som varmt vand, evt. toilet, blæsevarme eller gulvvarme. Så
> rækker pengene længere. Jeg ville ihvertfald selv gøre sådan, hvis jeg
> skulle købe brugt.
>
> Vi har selv en nyere Adria 1999 fra ny, og vi stopper med camping omkring
> december. Men vi kan godt bruge vognen om vinternet med mindre
forberedelse,
> men det er ikke så godt som en rigtig vintervogn. Og der er jo aldrig
> problemer med kulden om sommeren.
>
> Et sidste - men det vigtigste råd, når du ser på brugte vogne. Prøv at
lugte
> i alle vognens skabe, rum og kroge, så finder du ud af om den er velholdt
og
> tæt. Står vognen med døren åben, så kom tidligt næste dag, så har
> forhandleren ikke haft mulighed for at "lufte ud". "Det er i vrikeligheden
> hér du finder vognens sjæl".
>
> Jeg håber du kan bruge mine råd - Og husk, det er kun dig selv, der kan
tage
> beslutningen om hvad du har behov for.
>
> Hvad sige i andre campister?
>
> Hilsen
> Jens Rasmussen
> jpras@ofir.dk
>
> "FlemZe" <FlemZe.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:6cFM8.28350$N46.1005491@news010.worldonline.dk...
> > Hej, jeg har netop fået nyt job, og grundet afstanden mellem job og hjem
> > har jeg overvejet at investere i en Campingvogn (Nyere, Brugt), jeg kan
> > overnatte i nogle dage om ugen.
> > Jeg har efterhånden set en hel del, jeg vil helst have en vogn med 2
> > enkeltsenge i den ene ende, da det jo er til mere dagligdagsbrug.
> > Jeg vil her høre jeg erfarne campister om i har nogle gode råd til valg
> > af vogn, jeg kan nævne at jeg har set på en Hobby 540 UL prestige fra
> > 1997, med Isa. Forty fortelt (også 1997). til 92.000. Er dette helt hen
> > i vejret for en sådan vogn, eller har i nogle andre ideer til hvad der
> > kunne være den "perfekte" vogn at BO i nogle dage om ugen.
> > Glæder mig til læse jeres Råd.
> > MVH: Flemming
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 08:27

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d15240f$0$78759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> LMC laver da campingvogne det er helårs isoleret, det ved jeg, fordi jeg
har
> en af slagsen med centralvarme , så Münsterland laver eller har lavet
> campingvogne det er helårsisoleret. Bare en lille rettelse om påstande,
> mellemeuropæerer ikke laver helårsisolerede vogne er en løs påstand, uden
> dog at de tre nordiske mærker skal sættes i et dårigt lys, men de hører jo
> også hjemme i priser der hedder himmelflegtspriser , men kvaliteten er
> helt klar lige så høj som priserne.
>
Ja, hvis man ser vintercampister i Alperne, så er det jo netop tyske vogne
man ser flest af.
Tyske vogne er blevet meget bedre isoleret i de sidste 5-8 år og at
sammenligne en Adria med en tysk vogn er vel også at tage munden for fuld.
(m.h.t. isolering)

--
Med venlig hilsen
Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 16:04

TJA' --- det er da godt at man skaber debat.

Men jeg startede altså mit indlæg med:
"Det er utroligt svært at give gode råd, for vores smag er ikke ens.
Men her er et bud:"

Og sluttede det med: "Hvad sige i andre campister?"
Så tak for svaret.

Men jeg er meget glad for tilbagemeldingen, for så bliver jeg også klogere.
Hvilke modeler er det LMC har indbygget centralvarme og hvor gamle er de?

Jeg tror ligeledes ikke man skal sammenligen Adria direkte med Hobby, LMC,
Fendt, Hymer og Knaus.
Men omvendt synes jeg vi fik mest ny vogn for pengene i 99.
Næste gang køber vi nok en Adria igen, måske en Hobby eller Fendt. Hvem ved!

Læs evt. hvordan Peer Neslein ombyggede sin Hobby xcellen Easy til
vinterbrug på http://www.campingferie.dk/h14_vintercamping/s/

Hilsen
Jens Rasmussen
jpras@ofir.dk

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d15240f$0$78759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> LMC laver da campingvogne det er helårs isoleret, det ved jeg, fordi jeg
har
> en af slagsen med centralvarme , så Münsterland laver eller har lavet
> campingvogne det er helårsisoleret. Bare en lille rettelse om påstande,
> mellemeuropæerer ikke laver helårsisolerede vogne er en løs påstand, uden
> dog at de tre nordiske mærker skal sættes i et dårigt lys, men de hører jo
> også hjemme i priser der hedder himmelflegtspriser , men kvaliteten er
> helt klar lige så høj som priserne.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 05:33

"Vagten" <vagt@it-entre.dk> skrev i en meddelelse
news:3d14a6b1$0$661$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...

> Køb hellere en 8 år gammel "svensker" eller "Finne" (Cabby, Polar,
Solifer),
> der vinterklargjort end en nyere "mellemeuropæer, der er knap så god om
> vinteren (Hobby, Fendt, Knaus, Munsterland, Hymer, Adria etc.) Nøgleordet
er
> isolering og varme i gulvet, samt varmt vand i vognen. Derudover skal
> vandslanger og afløb være isoleret, eller glem at bruge "vognen i hård
> frost".

Stop stop, vent nu lige lidt. Du giver råd om ikke at købe mellemeuropæiske
campingvogne....

> I 1993-95 boede jeg selv to vinter i en Adria 1978, uden nogen særlig
> isolering og uden blæsevarme. Det kan godt gennemføres, men det var "skide
> koldt om morgenen".

.... på baggrund af at have brugt i en campingvogn fra 1978 uden særlig
isolering og uden blæsevarme????

> Hvis du har mod på det, så vælg hellere en ældre vogn, og eftermonter
> komfortudstyr som varmt vand, evt. toilet, blæsevarme eller gulvvarme. Så
> rækker pengene længere. Jeg ville ihvertfald selv gøre sådan, hvis jeg
> skulle købe brugt.

En ældre vogn ... som formentlig har mindre isolering.

>
> Vi har selv en nyere Adria 1999 fra ny, og vi stopper med camping omkring
> december. Men vi kan godt bruge vognen om vinternet med mindre
forberedelse,
> men det er ikke så godt som en rigtig vintervogn. Og der er jo aldrig
> problemer med kulden om sommeren.

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad er det for forberedelser, som er nødvendige på
en Adria for at man kan køre på vintercamping?

> Hvad sige i andre campister?

Jeg siger at du kun skriver for at holde tastaturet varmt ;) Vi har boet i
vores Knaus i den værste kulde uden at have haft det for koldt, døjet med
kuldebroer og hvad har vi.

Desuden fremgår det ikke af det indlæg du svarer på, at campingvognen skal
bruges om vinteren.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 15:08

Tak for rådene, men som jeg har svaret i en anden tråd, så startede jeg med
at skrive:
"Det er utroligt svært at give gode råd, for vores smag er ikke ens.
Men her er et bud:"

Og sluttede det med: "Hvad sige i andre campister?"

Så tak for svaret. Jeg er meget glad for tilbagemeldingen, for så bliver
jeg også klogere.

Men lad nu være med skændes. Kom i stedet frem med egne erfaringer om at bo
hele året i en campingvogn.
Det er det Flemming spørger om.

Da jeg selv har boet i campingvogn i to vintre og være på weekend om
vinteren i vores nyere vogn, så vil jeg stadig mene, at vintercamping må
være målestok for om man skal bo i campingvogn hele året. Min holdning (det
jeg tror på) er stadig, at de nordiske vogne er lige lidt bedre til
disiplinen "vintercamping" end de andre. - Og jeg har intet imod
mellem-europæiske vogne. For det første har jeg jo selv en "næste
sydeuropæisk" og derudover ville jeg ikke købe nordisk til det campingbehov
jeg har. Og jeg bliver ude på pladserne indtil 1 december. Næste gang køber
vi måske en Hobby eller en Fendt eller noget andet, det har vi slet
besluttet endnu, og vi vil ikke handle de næste par år.

Hvis vi skulle bruge vores Adria fra 99 til vintercamping ville jeg:
1. Ofre nogle flere dyser til blæsevarmen, så der kan komme varme op bag
sæder og seng.
2. Få isoleret eller afmonteret samleslangerne til afløb under vognen.
3. Overveje at installere elektrisk gulvvarme.
4. Sætte vinterdæksel på køleskabsudtag.
5. Anskaffe et vinterfortelt som forstue.

Med venlig hilsen

Jens Rasmussen
jpras@ofir.dk

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:af5p8m$q37$10@sunsite.dk...
>
> "Vagten" <vagt@it-entre.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d14a6b1$0$661$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
>
> > Køb hellere en 8 år gammel "svensker" eller "Finne" (Cabby, Polar,
Solifer),
> > der vinterklargjort end en nyere "mellemeuropæer, der er knap så god om
> > vinteren (Hobby, Fendt, Knaus, Munsterland, Hymer, Adria etc.)
Nøgleordet er
> > isolering og varme i gulvet, samt varmt vand i vognen. Derudover skal
> > vandslanger og afløb være isoleret, eller glem at bruge "vognen i hård
> > frost".
>
> Stop stop, vent nu lige lidt. Du giver råd om ikke at købe
mellemeuropæiske
> campingvogne....
>
> > I 1993-95 boede jeg selv to vinter i en Adria 1978, uden nogen særlig
> > isolering og uden blæsevarme. Det kan godt gennemføres, men det var
"skide
> > koldt om morgenen".
>
> ... på baggrund af at have brugt i en campingvogn fra 1978 uden særlig
> isolering og uden blæsevarme????
>
> > Hvis du har mod på det, så vælg hellere en ældre vogn, og eftermonter
> > komfortudstyr som varmt vand, evt. toilet, blæsevarme eller gulvvarme.

> > rækker pengene længere. Jeg ville ihvertfald selv gøre sådan, hvis jeg
> > skulle købe brugt.
>
> En ældre vogn ... som formentlig har mindre isolering.
>
> >
> > Vi har selv en nyere Adria 1999 fra ny, og vi stopper med camping
omkring
> 1
> > december. Men vi kan godt bruge vognen om vinternet med mindre
> forberedelse,
> > men det er ikke så godt som en rigtig vintervogn. Og der er jo aldrig
> > problemer med kulden om sommeren.
>
> Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad er det for forberedelser, som er nødvendige

> en Adria for at man kan køre på vintercamping?
>
> > Hvad sige i andre campister?
>
> Jeg siger at du kun skriver for at holde tastaturet varmt ;) Vi har boet i
> vores Knaus i den værste kulde uden at have haft det for koldt, døjet med
> kuldebroer og hvad har vi.
>
> Desuden fremgår det ikke af det indlæg du svarer på, at campingvognen skal
> bruges om vinteren.
>
> --
> _
> |_|
> | er (DK - Esbjerg)
>