/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skuer
Fra : colette
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 05-06-04 13:54

Hej alle.

Jeg har selv aldrig deltaget til en normalt skue, og ved derfor ikke helt hvordan det foregår. Jeg kunne godt tænke mig at udstille min hund, og har læst at skuer er et godt sted at starte. Men hvor finder man disse hunde-skuer? Hvordan foregår det? Og bliver alle hunde bedømt sammen, skal man være medlem af noget for at kunne deltage?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-04 14:02

Hvilken hunderace har du ?

Dansk Kennel Klub

http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/frames?openform&Exp=8&Vis=/kunder/dkk/dkkweb.nsf/navig/A36F2FF497845572C12569670034DE2F?OpenDocument&Titel=Udstillinger

Måske er der det lidt mere "amatøragtige" kæledyrsudstillinger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-04 14:14
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-04 16:04

Hvis du har kontakt med din hunds opdrætter er det en god ide, at kontakte denne og få en indføring i, hvorledes din race skal vises på en udstilling/skue.

I DKK's kredse og evt. din race har ringtræning, hvor du og hunden kan øve jer i at være i ringen sammen med andre.

Hvis du melder dig ind i din raceklub og/eller DKK vil du i blade, på netttet mv. kunne se hvornår der er udstilling/ skue for din race.

Du kan starte med at lære din hund, at man må kigge på dens tænder, og at det er ok at nogle mærker på den. Dernæst kan du lære den at løbe pænt ved siden af dig, samt at stå stille med alle fire poter på jorden. Så er du allerede godt igang.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-04 16:20

Til dine øvrige spørgsmål; du skal ikke være medlem for at kunne deltage i div. arrangemeneter, men din hund skal være stambogsført i DKK. Almindeligvis skal du tilmelde dig et skue 1 måned før den aktuelle dag. Hundene dømmes i klasser. Det vil du kunne se på tilmeldingspapirerne, hvilken klasse du tilhører. Herefter bedømmes hundenes kvalitet individuelt, og der uddeles en præmiering til hver enkelt hund.

Alle de hunde som har fået en 1. præmie skal ind igen i en konkurrencebedømmelse. Og de fire bedste placeres 1-4. Det efterfølgende er lidt forskelligt, hvorvidt det er skue eller udstilling. På udstilling kan der til de hunde som har kvalitet til det gives et CK. Alle i hhv han og tæve, som har fået det konkurrerer om at blive nr. 1-4. Vinderne af hhv han og tæve konkurrerer om at blive bedst i racen.

Det lyder lidt indviklet når man er ny, men det er såmen meget logisk, følg blot ringassistentens anvisninger, så går det af sig selv.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-04 17:34

Hej colette.
Allerførst: Det er sjovt at gå på skue eller på udstilling. Man møder en masse hundemennesker. Og får snakket en masse hund.
Jeg kan faktisk bedre lide udstillinger end jeg kan lide skuer. For på en udstilling er der som regel flere forskellige racer, og der er flere muligheder for at købe sjove og gode hundeting, som man liiiige står og mangler.
Skuer kan godt virke lidt "klike-agtigt". Det er helt klart en fordel, hvis man har kontakt med sin opdrætter, som sikkert også vil være på skuet/ udstillingen.

Men: Hvad er det for en hund, du har? -Hvor gammel er den? Har den en stambog? De ting er blandt andet afgørende for, hvor og hvornår du kan melde din hund til skue/udstilling, og i hvilken klasse.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-06-04 18:01

HER er Linket til dkk kreds10 Sydsjælland og Lolland Falster
http://www.dkk-kreds10.dk/

Der afholdes sommerskue søndag den 27. juni. Dommere bliver Tuula Maija Tammelin og Hans Erik Petersen. Tilmeldingsfristen er overskredet, men pak alligevel madkurven og kom ned og nyd det dejlige sted og de flotte hunde.

Så kan du altid se hvordan det foregår.

SE MERE PÅ DERES HJEMMESIDE
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-04 18:09

Jamm, jamm, jamm, så skal hunden være stambogsført i DKK... Er den det? OOOooog -hvordan er det nu lige.: må man have ikke tilmeldte hunde med til et skue??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-04 18:37

Birgitta> Jow man må. Også til udstillinger. Vaccinationerne skal være i orden. Og på DKK udstillinger skal DKK lige have en slant penge for hunden, så går den også her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-04 15:23

Ej, Altså! På en DKK udstilling må der KUN komme hunde, der er tilmeldt! Man kan godt tilmelde dem "udenfor bedømmelse" men de SKAL tilmeldes!

Kik på DKK´s regler for udstillinger 2004, s. 8: "Ankomst" : "Kun anmeldte hunde har adgang til udstillingen"

Ang. skuer, så afvikles DKK-skuer under udstillingslignende former (s. 69) idet reglerne dog kan fraviges efter arrangørernes skøn...
Så det kommer an på, hvad arrangørerne siger...

Igen, i allerførste omgang er det da væsentligt, om det overhovedet er en DKK- hund vi taler om...

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-06-04 17:33

Hej Colette !

Har din hund stamtavle, kan du melde dig ind i den klub du hører til. Gennem medlemsblade får du oplyst hvor der afholdes skuer.

Et skue ligner en hundeudstilling, her har man blot mere ro og tid til nye deltagere, idet der ikke konkureres om de helt store titler og placeringer.

Du skal tilmeldes de fleste skuer i forvejen, der er dog stadig enkelte hvor du kan møde op på dagen.

Men vil du prøve så henvend dig først til den klub hvorunder din hund er stambogsført

Karin

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-06-04 18:24

Birgitta> Det hedder altså ja, for hundene KAN komme på en DKK udstilling, hvis de er vaccineret, den såkaldte tilmelding kan du lave på dagen. (Det var den slant penge jeg henviste til).

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-06-04 18:38

Hvis du kommer som gæst på skue og udstillinger skal du som menneske ikke være medlem nogen steder for at se det der foregår og du kan enddog også besøge udstillingerne med din hund uden medlemsskab dog skal der betales entre det er paktiseret her i weekenden på Roskilde dyreskue.

Men skal du deltage på selvsamme udstillinger / skue så koster det en halv sæk penge for medlemsskab, gebyr til at deltage med hund og transportudgifter, men sjovt er det når man først har prøvet det.

Jeg tror du efterhånden har fået svar på dit spørgsmål i flere forskellige varrianter, men indholdet af svarene er de samme ting vi taler om.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-04 18:58

Vi tager den lige engang til.
citat
Hvordan foregår det?

svar på dit spørgsmål.
Når du har tilmeldt din hund til klubben for du et brev med et nummer og som regel en vejviser om hvor det holdes.
På selve dagen kommer du om morgen med din hund finder den ring du er blevet anvist og der står så på en tavle hvornår din hunderace skal ind, så kommer du ind i ringen sammen med de hunde som er i din race delt op i han og tæver der bliver du bedt om at går rundt med din hund dommeren anviser dig i hvilke retninger du skal gå.

Det var i store træk sådan den ordinære udstilling foregår, for du så en præmie med flere farver bånd og de siger at du skal møde i store ring om eftermiddagen.

citat:
bliver alle hunde bedømt sammen? så er svaret på dit spørgsmål ja det gør de om eftermiddagen..

Her bliver alle hunde bedømt i store ring sammen de bliver som regel gruppe opdelt alt efter om det er spidshunde typer, selskabshunde osv. så det var svar på dit andet spørsmål.

skal man være medlem af noget for at kunne deltage? Ja hvis du har stamtavle til din hund i DKK så har du fået svar på det.

Nu tror jeg ikke det kan uddybes mere. resten kan du selv læse dig frem til.

Mvh Bevi54

Og god fornøjelse når du kommer så langt.

Godkendelse af svar
Fra : colette

Dato : 06-06-04 19:58

Tak for svaret bevi54.