/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
puck maxi
Fra : ariari
Vist : 1331 gange
200 point
Dato : 04-06-04 00:08

hvordan stiller jeg luft og tomgang .. korrect på en puck maxi ??
og svaret skal være uafhændig af om den er tunet eller ej.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-06-04 08:00

Det handler jo mest om at kunne "lytte" til hvornår motoren går mest optimal. Der findes jo en grundindstilling af karb'en som du jo i første omgang kan bruge som udgangspunkt. Mht tomgangen så kigger du ind bagfra (eller føler med en finger) hvornår gasspjældet bevæger sig når du skruer tomgangsjusteringsskruen indad ( med uret) . Når spjældet løfter sig en anelse skruer du tilbage til neutral. Her efter ved du at den (skruen) kun lige rører ved spjældet. Nu starter du og justerer på skruen indtil motoren kører fint i tomgang. (en MAXI kan komme til at gå RIGTIG fint i tomgang...både tunet og ikke tunet).
Mht luft skruer du luftblandingsskruen helt i (med forsigtighed...ikke knoklespænde) og så 1½ omdr. ud. Herefter lytter du dig til hvor motoren kører mest jævnt under gang (helst belastet...altså under kørsel ud af lige vej) Når den trækker som den skal og ikke fir-takter har du den mest optimale indstilling.

God fornøjelse

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 04-06-04 17:48

hej pallenoc ..

forøger lige pointene med 50 .. da jeg har nogle extra spørgsmål..

har aldrig forstået det med fir-takter, vær venlig at forklare det meget detaljeret.

også ang. top og cylinder. hvis den tager falsk luft ind eller er utæt. kan man så bruge 2 pakninger mellem bund og top ???

og i cylinderen, er der de der 4 stænger. den ene af mine er lidt løs, men .. hmm .. stram nok. er der noget man kan købe for at vikle om / starmme. stangen ??? istedet for at skulle skære nyt gevind ??

og et sidste spørgsmål.. jeg har hakket min knallert. er det nok ?? er ikke meningen den skal køre extrem stærkt. men må gerne ligge på de omtrent 60 km i timen. så hvad skal jeg lave for at den kommer derop omkring. må også gerne være detaljeret.

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 04-06-04 17:54

Og lige det sidste. gearingen. hvordan skal forholdene være.. har altid haft det svært med accelerationen på en puck. så f.eks : tager man det ene sted, giver man til et andet og omvendt. men hvad er den optimale indstilling.

og forresten. min puck er en sl. med stæddæmper foran og bag. så den virker ret stabil.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-06-04 18:25

Den firtakter når den går fra en jævn motorgang til en mere "raslende" motorgang...nærmest ligesom da vi børn og havde et stykke pap til at flapre ind på cykelegerne. Du er ikke i tvivl når de begynder at firtakte. Det den egentlig gør er at den "springer en forbrænding over" . En totaktsmotor tænder jo for hver omdr. den kører, mens en firtakstmotor kun tænder for hver anden omdr. ...deraf begrebet at en totaktsmotor (som 95% af alle knallerter er udstyret med)firtakter.

Ikke springe over hvor gærdet er lavest!!! Hvis den suger/tager falsk luft mellem top og cylle eller mellem cylle og motorblok så skal fejlen rettes "efter foreskrifterne". Ikke nøjes med at montere en ektra pakning ( det forringer jo også din komprimering) Af med toppen, læg den på undersøg om den er skæv ved at vippe med den på en glasplade/spejl. Er den skæv skal den rettes ved at få den planslebet (eller få fat i et andet topstykke...hvilket ofte er billigere)

Disse "stænger" er pindebolte som skal side fast. prøv at spænde dem forsigtigt med en lille rørtang med en klud om kæberne....ikke knoklespænde, men med "følelse" (det er jo aluminiumsgods de sidder fast i.)

At få din MAXI til at køre stærkere er et "samspil" af flere faktorer som skal gå op i en højere enhed. At du har hakket den er givetvis ikke nok til dine fartambitioner. En større indsugning (plumpen ud) og en større karb vil være det næste (tunings)skridt.

Du kan som (grov)tommelfingerregel sige at for hver tand du øger dit forreste tandhjul svarer til 2 tænder mindre på dit bagtandhjul og det ganger du med 2,5 DVS: en tand mere på det forreste og 2 tænder mindre på det bageste giver 3 tænder x 2,5 = 7,5 km/t ekstra.

Håber det gav "lidt mere horisont"!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-06-04 18:30

4-takt, er når den kun tænder hver anden gang, hvor den ellers skulle tænde hver gang stempelet er i top. Det optræder kun når den får for meget benzin, og den ikke er så belastet feks. ned ad bakke, men med bundgas, man skal kunne høre forskellen, og ikke mindst mærke at når lyden ændrer sig, så holder den ligesom igen. Og går det så henad, eller opad, hvor den har mere at trække på, så går alt godt igen, og har faktisk så lidt bedre trækkraft(På grund af den størrer benzinmængde.
2 pakninger mellem bund og top: Der sker intet ved det i bunden, men man kan lige så godt give lidt flydende pakning ovenpå den gamle pakning, bare på den ene side, så er man helt sikker på tæthed, men det skal kun være et tyndt lag.
I toppen kan man godt lægge 2, men generelt skal pakningen skiftes, men det vigtigste er at man spænder over kryds.
Altså først har smurt sine gevind, og så spænder lidt på en møtrik, så lidt på den diagonale, så lidt på de 2 andre, osv.
er der noget man kan købe for at vikle om / starmme. stangen:
Du kan ikke få noget at lægge imellem, men kan købe en ny pindbolt, og skulle den være ødelagt i gevindet som er skåret i krumtaphuset, kan der også skæres større gevind, og en tykkere pindbolt monteres.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=263133262&n=282536849&pn=282536876
jeg har hakket min knallert. er det nok:
Det vigtigste er at du har fjernet plumben, derefter kan du plane topstykke, og hakke op til 7 mm, men en vigtig ting er du køber en 5,5HK udstødning der nøjagtig ligner en orginal, + den er billig. http://www.west-import.dk/
Tuning: http://knallerten.tripod.com/Puchtuning.html http://www.geocities.com/bamzedk/maxi_tun.htm
Det kan slet ikke betale sig at skifte tandhjul bagi, undtagen det er slidt. Man kan lige så godt geare foran, da tandhjulet er langt billigere. Køb et der har 3-4 tænder flere, og husk en ny kæde kræver langt mindre HK.
Du skal ikke tage alt for meget efter alle tunsiderne, der nærmest er en afskrift efter hinanden, og ikke geare så meget som dem, da de kører med tuncylindere. Med tuncylinder kan du komme op på 110km.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 04-06-04 18:57

hmm. hvem af jer 2 skal have pointene ???
kan man dele pointene mellem jer to. da begge svar er lige tilfredsstillende ??

ellers skal en af jer jo overbevise mig. hmmmmmmm.

så et sidste spørgsmål. til den overbevisende vinder. eller den der svarer først af jer 2. (pallenoc vs. pallebhansen).

har i andre guldkorn eller gode tricks generelt. ang. tuning og justering.

og hvordan tildeler jeg så pointene ud til jer eller den ene af jer ?

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 04-06-04 18:58

forøger lige med 30. fordi i er så dygtige.

og på forhånd mange tak.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-04 19:23

Jeg hjælper dig (og andre for den sags skyld) for at opnå den glæde det er at kunne bidrage med "noget brugbart" til løsningen af spørgerens problem. Det med pointene er da en fin måde til "at få folk op ad stolene" og være hjælpsomme. Det er vel hvad dette forum i bund og grund bygger på.

For at få et "større" udbytte af vores kommentarer, råd og erfaringer, vil jeg foreslå at du selv prøver dig frem med at gøre din DEJLIGE Maxi endnu DEJLIGERE/hurtigere ved SELV at "have fingerne nede i gryden". Det giver erfaring (nogle gange mere succesfyldt end andre gange) men glæden og stoltheden ved selv at have lavet tingene selv kan ikke beskrives men skal opleves.
Så mit råd er ariari: Lav så meget du selv kan og få hjælp og vejledning til det du er i tvivl om. På den måde er det dig der sidder med svarene her i kandu næste gang.

Held og Lykke samt GOD FORNØJELSE!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 04-06-04 19:28

ok pallnoc..

du har ret. men skal lige siges at jeg har haft fingrene i gryden .. S
har stået med den i 1.5 måned. og resultatet er : en nymalet puck i lys blå med gnister og ny
renoveret motor. men stadig er der jo som altid noget der driller. og på disse felter er
jeg ikke erfaren nok.

men tak.

Godkendelse af svar
Fra : ariari

Dato : 04-06-04 19:29

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-06-04 20:19

Tak for din accept ariari! Jeg havde faktisk lidt på fornemmelsen at du "havde fingrene skruet ordentligt på" igennem din udformning af spørgsmålene.
Så meget desto mere er jeg glad for at kunne hjælpe dig!
Du skriver blot hvis noget fortsat driller dig under opbygningen af din (formentligt!) FLOTTE Maxi.

God sommer og kør forsigtigt!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-06-04 22:01

Ja vi er her for at hjælpe, ikke for points skyld, så var det bedre hvis det var rigtige penge. Ha ha
Lige en rettelse: "Herefter lytter du dig til hvor motoren kører mest jævnt under gang (helst belastet...altså under kørsel ud af lige vej) Når den trækker som den skal og ikke fir-takter har du den mest optimale indstilling."
Ikke helt rigtigt, fordi Luftblandeskruen, er kun til blandingen ved tomgang, så find det sted hvor den går rimelig hurtigt, og så skru den 1/4 ud, så den får lidt mere benzin, og falder lidt i omdr.
VH Palle Hansen
NB: Giv den gas: Lattergas hæ hæ, eller: 75cc Gilardoni
http://www.puchmaxi.nl/

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 05-06-04 12:32

Håber i stadig læser herinde .. Ss

Hvordan justerer man platin'et/gnisten, på den bedste og nemmeste måde ?? og hvis en puck er tunet
skal den så justeres anderledes ?? Gerne udførlig beskrivelse.

hmm.. har vist ikke stavet dette rigtigt. håber i forstår. lol.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-04 16:03

ariari: Forstår udemærket.
Men når et spørgsmål er lukket, er der kun dem der betaler for at lukke det op, der kan se det, og de ved jo ikke at du stiller spørgsmål her. Så stil dit spørgsmål selv, under knallert, så vil alle der abbonerer på knallert, se dit spørgsmål.
Så det er en rigtig dårlig ide at stille i gl. spørgsmål, da kun få ser det.
VH Palle Hansen