/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Olieblandet bensin? eller hvad.
Fra : bombom
Vist : 691 gange
40 point
Dato : 07-06-02 13:55

Jeg har sat en 45.cylinder på min FZ50,samt en større dyse st.65.
Problemet er at den får alt for meget olie.(Jeg har justeret oliepumpen,men den får stadig for meget olie selv når den er
skruet næsten helt ned.) Så mit spørgsmål er kan jeg droppe oliepumpen og selv blande bensin/olie,og hvis det kan lade sig gøre,hvor meget olie skal der så i bensinen

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 07-06-02 15:19

Det må stå i din brugsvejledning, men det er som regel 2-4%, i sin tid kørte jeg selv med 3.... Så var jeg relativt sikker. Og ja, drop oliepumpen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 15:15

"bombom" <bombom.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:C51M8.18950$N46.938138@news010.worldonline.dk...
> Jeg har sat en 45.cylinder på min FZ50,samt en større dyse st.65.
> Problemet er at den får alt for meget olie.(Jeg har justeret
> oliepumpen,men den får stadig for meget olie selv når den er
> skruet næsten helt ned.) Så mit spørgsmål er kan jeg droppe oliepumpen
> og selv blande bensin/olie,og hvis det kan lade sig gøre,hvor meget olie
> skal der så i bensinen

Hvis det kan lade sig gøre skal du køre med 2% olie i benzinen.... det er
0,2deci-liter til 0,98L Benzin. Dette er kun, hvis det er en dyr olie! De
billige skal du nok op i 4%....

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 08-06-02 07:07

det kan godt lade sig gøre at køre uden olie pumpen. men for at være sikker skal du køre med en 4% olie blanding i benzinen.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-06-02 10:16

Ok, der er delte meninger. Hvad er det for en knallert? Suzuki eller hvad? For at være helt på det rene synes jeg du skal spørge en forhandler - jeg er sikker på alle cykelsmede kan svare præcist. Indtil videre lader det til, at mine 3% holder bedst.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-06-02 10:37

Se i øvrigt tuningstip her: http://home19.inet.tele.dk/dnk121/suzuki.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-06-02 21:13

Hej tuner.
Jeg ville blive meget forsigtig nu, hvis det var min maskine. Hvordan er du
blevet sikker på at den giver mere olie end før, blot fordi du har sat en ny
cylinder på? Er det fordi den firetakter? Hvis sidstnævnte er tilfældet tror
jeg du skulle prøve at checke om luftfilteret er tilstoppet eller
udstødningen tilkokset. Måske er dysen bare lidt for stor.
Det afgørende for om du kan køre med blandet benzin er, at du er sikker på,
at alt vil blive smurt korrekt på den måde. Jeg indrømmer at jeg ikke lige
kender din model, så jeg har ikke set, hvor smørekanalerne fra pumpen fører
hen. Hvis de imidlertid er ført ned til hovedlejerne så skal advarsels
flaget staks hejses. Du skal nemlig sikre dig at de bliver smurt
tilstrækkeligt. Så ville jeg foreslå en 5% blanding med noget godt koksfrit
totakts olie. Blandingsforholdet opnås ved at tilsætte 50 ml olie til 950 ml
benzin. Eller sagt lidt mere forståeligt ½ dl olie til hver liter benzin. Så
bliver blandingen en anelse under 5%, men i praksis gør det ikke nogen
mærkbar forskel.

Mvh.
Jan Preuhtun

"bombom" <bombom.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:C51M8.18950$N46.938138@news010.worldonline.dk...
> Jeg har sat en 45.cylinder på min FZ50,samt en større dyse st.65.
> Problemet er at den får alt for meget olie.(Jeg har justeret
> oliepumpen,men den får stadig for meget olie selv når den er
> skruet næsten helt ned.) Så mit spørgsmål er kan jeg droppe oliepumpen
> og selv blande bensin/olie,og hvis det kan lade sig gøre,hvor meget olie
> skal der så i bensinen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 40 point
Dato : 13-06-02 23:20

Ok, der er delte meninger. Hvad er det for en knallert? Suzuki eller hvad? For at være helt på det rene synes jeg du skal spørge en forhandler - jeg er sikker på alle cykelsmede kan svare præcist. Indtil videre lader det til, at mine 3% holder bedst.