/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
82GB bliver til 32GB?!
Fra : 2mmy
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 06-06-02 18:57

Jeg har købt en ny harddisk ved ITButikken A/S på 82GB.

BIOS kan udmærket finde harddisken og skriver da også, at den er på 82GB - det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk" i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en primær DOS-partition på over 13GB.
Hvad kan der være galt?

En BIOS-update burde ikke være nødvendig, den finder jo harddisken korrekt. Kan det være fdisk, der ikke kan finde ud af det?

Accepteret svar
Fra : brianstrate

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-02 19:28

Hej
Jeg ved ikke om det er nogen hjælp.
Jeg tænker mest på din overskrift.
Følgende er hentet fra hjælpefilen i windows xp.

""Diskenheder fra 512 MB til 2 TB.
I Windows XP kan du kun formatere en FAT32-diskenhed op til 32 GB.""

Mvh Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-02 17:57

> Jeg har købt en ny harddisk ved ITButikken A/S på 82GB.
>
> BIOS kan udmærket finde harddisken og skriver da også, at den er på 82GB
> - det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk"
> i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en
> primær DOS-partition på over 13GB.
> Hvad kan der være galt?
>
> En BIOS-update burde ikke være nødvendig, den finder jo harddisken
> korrekt. Kan det være fdisk, der ikke kan finde ud af det?
>
Du kan ikke regne med Fdisk, den viser at den laver en partition på xxxgb,
men når den er færdig har den lavet på 100% gb. Jeg vil anbefale at du
bruger PartitionMagic, som er et windows program, det er virkeligt godt.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 19:46

Jeg fik fat i en version af Partition Magic (en gammel version, der fulgte med firma-computeren) - men den virker. Den kunne også se, at der var 82GB og lavede en partition, men når jeg så kommer ud til fdisk viser den, at den partition på 82GB jeg lige har lavet kun er på 13GB.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-06-02 22:06

Ups forkert svar undskyld 2mmy... se i det andet indlæg du har om harddisken

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-06-02 22:09

Vær opmærksom på at der findes forskellige versioner af Fdisk, den nyeste er med windows Xp, men den vil sikkert give et andet resultat end partition Magic.
SOm jeg også sagde i det andet indlæg du havde tidligere anbefalede jeg dig også der at bruge partition Magic.
Du kan være sikker på at det resultat som Partition Magic leverer er korrekt, jeg ville have mere tiltro til dette end MS fdisk.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-02 20:23

2mmy wrote:
> Jeg har købt en ny harddisk ved ITButikken A/S på 82GB.
>
> BIOS kan udmærket finde harddisken og skriver da også, at den er på 82GB
> - det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk"
> i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en
> primær DOS-partition på over 13GB.
> Hvad kan der være galt?

Visse versioner af fdisk laver et overflow ved 64 GibiBytes, således at
den fulde kapacitet ser ud til at mangle et multiplum af 64.

Disken er på 82 ægte Gigabytes ( = 82 milliarder bytes), heraf vil der
"mangle" 64 GibiBytes, altså 64 * 2^30 = 68.719.476.736 bytes.

82 - 68,7 = ca. 13,3 Gigabytes.

Det er simpelthen en tæller i fdisk som har den grænse, og starter fra
nul igen hver gang den runder 64 GiB.
Men som Klaus G. skriver, så laver den vist nok den rigtige størrelse
partition alligevel, det ser bare ikke sådan ud ved oprettelsen.
Jeg tror man kan finde en opdateret version af fdisk hos Microsoft.

Godkendelse af svar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 22:28

Tak for svaret brianstrate. Jeg har forsøgt at flashe BIOS'en uden held. Det var også min første tanke. Men et andet styresystem end XP og 98 gjorde det - 2000 virkede.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-02 09:06

Jeg har været ude for noget af det samme problem med en 80Gb disk fra
IBM.... men fejlen blev rettet da jeg satte jumperne rigtigt som vist på
bagsiden af HDen...
men det er jo ikke sikkert det oxo hjælper på dit problem..

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:3CFFB682.8030800@gmx.net...
> 2mmy wrote:
> > Jeg har købt en ny harddisk ved ITButikken A/S på 82GB.
> >
> > BIOS kan udmærket finde harddisken og skriver da også, at den er på 82GB
> > - det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk"
> > i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en
> > primær DOS-partition på over 13GB.
> > Hvad kan der være galt?
>
> Visse versioner af fdisk laver et overflow ved 64 GibiBytes, således at
> den fulde kapacitet ser ud til at mangle et multiplum af 64.
>
> Disken er på 82 ægte Gigabytes ( = 82 milliarder bytes), heraf vil der
> "mangle" 64 GibiBytes, altså 64 * 2^30 = 68.719.476.736 bytes.
>
> 82 - 68,7 = ca. 13,3 Gigabytes.
>
> Det er simpelthen en tæller i fdisk som har den grænse, og starter fra
> nul igen hver gang den runder 64 GiB.
> Men som Klaus G. skriver, så laver den vist nok den rigtige størrelse
> partition alligevel, det ser bare ikke sådan ud ved oprettelsen.
> Jeg tror man kan finde en opdateret version af fdisk hos Microsoft.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-02 09:48

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> Visse versioner af fdisk laver et overflow ved 64 GibiBytes, således at
> den fulde kapacitet ser ud til at mangle et multiplum af 64.

> Men som Klaus G. skriver, så laver den vist nok den rigtige størrelse
> partition alligevel, det ser bare ikke sådan ud ved oprettelsen.

> Jeg tror man kan finde en opdateret version af fdisk hos Microsoft.

Det kan man, men prøv bare uden.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.