/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
enlig forsørger??
Fra : notatoy
Vist : 3418 gange
100 point
Dato : 31-05-04 18:21

Hvornår er man enlig forsørger?
MHT. børnetilskud er man vist enlig forsørger når en person har forældremyndighed og bor sammen med børnene uden andre voksne.
Men hvordan er reglerne som enlig forsørger med hensyn til SU?
Er man enlig forsørger hvis man bor sammen med en annden voksen, der ikke har myndighed over børnene?

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 31-05-04 18:42

Hejsa

Nej du er ikke enlig forsørger hvis du bor sammen med en anden set i relation til sociale tilskud og SU. Det vil altid være husstandsindkomsten der vil være afgørende i de situationer, og det har ingen praktisk betydning om den du bor sammen med har myndighed over barnet.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : 25

Dato : 31-05-04 18:45

Spørg i din kommune, personligt tror jeg ikke du registreres som alene, hvis du bor sammen med en anden, så regner man med at udgifter betales af to.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-05-04 19:05

Og lige et godt råd. Efter at have læst ovenstående, og hvis "den anden voksne" er registreret på adressen, så ikke noget med proformaadskillelse, atså at den anden får en ny adresse uden reelt at flytte, så har du med garanti en person som overvåger jer konstant.
("Dynelyfterloven")

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 31-05-04 19:47

Der kan ikke gives helt konkrete svar på dine spørgsmål, fordi det er en skønssag, hvornår du betragtes som reelt enlig eller ej i forhold til kommunen. Har du f.eks. en fast kæreste, som du jævnligt spiser sammen med, vil de fleste kommuner ikke anse dig for at være reelt enlig og dermed at være berettiget til sociale ydelser som børnetilskud. Spiser I derimod sammen på skift hos hinanden, en gang om ugen, og sover sammen cirka en gang om måneden, vil du med stor sandsynlighed blive betragtet som "reelt enlig".

Læs lidt om de love der gælder her:
http://home20.inet.tele.dk/erikjapp/info/barn-tilskud.htm

Så vidt jeg ved, er der ingen krav om at man skal være reelt enlig for at få ekstra SU, men prøv selv at se lidt på SU-styrelsens hjemmeside:
http://www.su.dk/du_faar_barn/default.htm

Kommentar
Fra : binky

Dato : 31-05-04 21:29

Jeg har selv været i den situation, og har du nogen til at overnatte, så kan fælden hurtigt klappe, som Ellerbye skriver. Der er ikke meget at stille op overfor systemet, det kan bare blive pokkers dyrt at prøve at smutte udenom.
Alt godt til dig og dine
mvh
binky

Kommentar
Fra : 25

Dato : 01-06-04 17:02

Dyneløfter - måske, der er altid nogen, som ikke kan holde sig i skindet

Kommentar
Fra : vanilleis

Dato : 19-08-05 16:35

Hej Notatoy.

For at være enlig forsørger gælder det altid at du er den eneste voksne der må bo på adressen. Og det gælder også med S.U....

Der er kommet nye regler ang. S.U. når man er forsørger, men der er stadigvæk ikke meget at komme efter hvis man bor sammen med en. Det nemmeste er hvis du går ind på WWW.su.dk Der kan man læse sig frem til det hele.

M.V.h.
Vanilleis.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-08-05 15:32

Jeg er skilt fra min søns far og min søn har al den tid han har gået på gymnasiet fået udbetalt taksten som barn af enlig forsørger, selv om både hans far og jeg har fundet nye partnere, som behørigt er opført på bopælsadresserne, her er det kun "bioforældre" der tæller.

Men når det er dig der er forælder og på SU er jeg bange for at alle de ovenstående indlæg er rigtige - så er det husstandsindkomsten der regnes med

Held og lykke med uddannelsen alligevel - Ripley