/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvad skal jeg kigge efter?
Fra : majbritt05
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 25-05-04 09:24

Hejsa

Jeg tænker på at købe en ny skærm til min computer, men ved ikke rigtig hvad jeg skal gå efter.

Jeg har pt. en gammel olivetti skærm. Den fungerer okay, men er ret lille. Desuden er der nogle få hjemmesider, som jeg ikke kan se ordentlig, da skærmen er for lille.

Jeg har ellers ikke det store behov. Jeg bruger computeren til studiearbejde, internet og MSN messenger.

Det skal helst være en forholdsvis billig skærm, da min SU ikke rækker til de dyre.

Jeg har kigget på edbpriser.dk, og der er jo masser af skærme, men hvad skal jeg være opmærksom på??

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 25-05-04 11:31

Hej Majbritt

Når du har kunnet klare dig så længe med en gammel olivetti skærm, så tror jeg ikke dit behov er så stort at du behøves at være opmærksom på særligt meget. Der er sket stor udviling på skærme de seneste år, og alle de skærme du kan købe i dag er vist rigeligt til at dække dine behov.

Så kort og godt - kig på ´prisen.

Har du iøvrigt overvejet at købe en brugt. Det kan ofte godt betale sig. 17" brugte skærme kan fås for 500 kr.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-05-04 13:56

Bilka har en 17" skærm til 8-900 kr! 19" skærme kan fåes til omkring 1200 kr! Du skal tænke på at en skærm som regel holder meget længere end en PC, forstået på den måde, at man hvis dit PC behov stiger, og du har en god skærm, kan skærmen som regel overleve 2 - 3 PC'ere! Så er 1200 kr over 5-6 år jo ikke den store udgift

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-05-04 14:02

Det du derudover skal være opmærksom på er hvilken opdateringshastighed skærmen kører med i forskellige opløsninger! I 1024X768 skal opdateringhastigheden helst ikke komme ned under 100 Hz. Hvis en skærm kommer under 75 hz i begynder man at få problemer med øjnene , og hovedpine efter længere tids brug!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-05-04 21:48

Jeg har haft meget held med AOC-skærme (både 17" og 19"), som er en forholdsvis billig - men god skærm.
Læs også igen hvad tedd skrev. Jeg kan supplere med: Under 72 Hz flimrer de fleste skærme. Jo mere herover jo bedre og 100 - eller så tæt på du kan komme - er godt.
dpi skal være så lille som muligt: 0,26 eller mindre.

Kommentar
Fra : Tha_Newton

Dato : 07-06-04 19:12

Jeg vil faktisk foreslå dig at købe en Fladskærm, du kan finde en 15" til Ca. 2000kr hvis du er heldig F.eks i Elgiganten. Fordelene er at den fylder ikke så meget, og den kan stå overalt sidst, men ikke mindst så er du med de næste 10-12 år!