/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dampspærre
Fra : Frants
Vist : 2670 gange
100 point
Dato : 24-05-04 08:28

Jeg har en gammelt snedkerlavet køkken fra 50'erne.
Skuffer og låger er efterhånden lidt skæve af varmen fra opvaskemaskinen.
Jeg har hørt at man kan opsætte en dampspærre.
Hvor får man fat i en sådan og hvordan?

Er der nogle der kan fortælle mere?

Frants

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 24-05-04 08:39

Hej...

Har selv øbt hus for et år siden og når spørgsmålene melder sig er der her et godt link hvor man som oftest får et fornuftigt og brugbart svar.

http://www.byggekram.dk/sw334.asp

Nazgul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 08:47

I de fleste byggemarkeder ligger "Den lille lune" fra Rockwool til gratis afhentning.
Der står alt om isolering og dampspærre.
Emesen.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 24-05-04 08:54

Hej igen...

Det er på ingen måde for at være ubehøvlet overfor emesen men når det er Rockwool der udgiver hæftet, er det dampspærre i forbindelse med etageadskillelser eller tag/loft. Dampspærre er jo bare plastik, normalt på 0,2. Men jeg ville da prøve at ringe til Byggekram eller et andet byggemarked, da jeg ikke er sikker på det er sundt for bordplade/gulv og andre ting (lavet af træ) hvis man bare lukker af for ventilation.

Nazgul

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-04 08:57

Jeg spekulerer på om der er tilstrækkelig "freespace" omkring maskinen.
Hvis ikke får man lige det problem du har.
Forøvrigt første gang jeg hører om dette.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 24-05-04 09:32

Det skulle ikke være nødvendigt at montere en dampspærre, da selve opvaskemaskinen skal være beregnet for indbygning, og er den det ?
Dampproblemer kan opstå, når du åbner lågen. Her findes også en løsning: Monter en metalskinne under bordpladen. Denne skinne følger med de fleste maskiner, som købes idag.
/PG

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 10:51

Øh - jeg læste ikke spørgsmålet ordentligt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-04 10:59

emesen
Han kan da bare bygge et nyt hus omkring opvaskemaskinen.
Så kommer dit svar med "Den lille lune" til anvending.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 14:41

Nu har jeg tænkt lidt.
I byggemarked kan du købe "Alucraft", en slags sølvpapir som er beregnet som dampspærre.
Det kan slås op med hæfteklammer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 24-05-04 19:26

Emesen har ganske ret men jeg synes for en god ordens skyld at Frantz skal tjecke evt ICOPALS hjemmeside for at få flere oplysninger ( icopal er en af udbyderne af alukraft eller tilsvarende produkter, jeg ville hvis det var mig også henvende mig til en aut. forhandler af hårde hvidevarer for at få nødvendig support.

med venlig hilsen
Inge

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-05-04 08:57

Mon opvaskemaskinen er utæt et eller andet sted.
Så varm luft og damp siver ud.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-05-04 16:17

hmm, de er blevet skæv af varmen, nope de er blevet skæve af fugten ja nemlig ja.

men hvis du sætte noget op for at afskærme og dette materiale ikke suger fugten, er resultatet at fugten/vandet render ned på gulvet og bliver opsuget af sokkelen og hele dit køkken kommer til at se ud som om det har været udsat for et jordskælv..

det du skal have/sørge for er udluftning....

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 19-09-04 10:55

find fejlen og ikke kun det, men ågså årsagen til den, det her samfund er skruet sådan sammen at vi har et hav af dygtige fagfolk tømrere og murere snedkere så istedet for at rende på et fortravlet og stresset kasseassistent i et byggemarked kunne du jo tage telefonbogen eller de gule sider