/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gødning i køkenhave
Fra : jabco9240
Vist : 1382 gange
50 point
Dato : 21-05-04 20:54

Vi glemte at gi' jorden lidt gødning, inden vi såede i vores køkkenhave.

Nu er ærter, bønner, porrer, kartofler, broccoli, løg og rødbeder på vej op ad jorden - hvornår er det så hensigtsmæssigt at gi' gødning næste gang? Og hvordan? DEt er vel for hårdt ved planterne, så længe de er så små som nu (5-10 cm)

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 60 point
Dato : 21-05-04 21:28

Du kan roligt strø gødning nu - i tørvejr, gødningen kan godt svide planterne hvis det bliver hængende på bladene, det bedste er at stø gødningen ud lige før en regnbyge. Så bliver al gødning dkyllet af bladene, og den bliver opløst og skyllet ned til rødderne så planterne sraks får nytte af det, netop nu hvor alt gror hurtigt er der stort behov for gødningen, Ærterne og bønnerne er jo et kapitel for sig, de har ikke behov for kvælstofgødning, fordi de i symbiose med en jordbakterie, kan udnytte luftens kvælstof. Personligt giver jeg ikke gødning af nogen art, til ærter og bønner, fordi der altid er overskud i jorden af fosforgødning og i regelen også af kalium. Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 21-05-04 22:06

Hej Jabco9240

Mineralgødninger er ikke hård ved planterne, hvis ikke der overdoseres stærkt - og
der udstrøs på tørre planter. Jo tidligere des bedre, da der går nogen tid ingen gødningen
er opløst og ført med regnvandet ned til rødderne.
Vedrørende mængder kan jeg henvise til en side, hvor der står lidt om gødningsnormer og
blandingsforhold.

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/naering.htm#nr7

Mvh

2603ph

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 21-05-04 22:45

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-04 23:02

selv tak, held og lykke med afgrøderne.
Mvh. Valde