/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund der ikke kan holde sig
Fra : lenel
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 21-05-04 09:13

Vi har et mindre problem med vores labrador på 8 måneder. Hun er forlængst blevet renlig og holder sig fint indenfor, og i hundegården en hel dag, mens vi er på arbejde. På vores gåtur skal vi gå 300 meter på en grussti, inden vi kommer over til et stort grønt område, hvor der er ideelt for hunden at besørge. Det lille problem består i, at så snart hun får snoren på, kan det ikke gå stærkt nok med at besørge sig - hvilket jo er forståeligt nok når vi kommer hjem fra arbejde, men det gælder også andre tidspunkter hvor der ikke er så lang tid imellem gåturene. Det er som om, at der sættes en mekanisme i gang, så hun bare SLET ikke kan holde sig længere, når hun får snoren på. Det ville jo være dejligt, hvis hun bare kunne holde sig indtil vi kom over på det grønne område. Men nej, det foregår straks vi er på grusstien. Og hvis vi forsøger at undgå det, falder der rent faktisk afføring ud af hende, mens hun går!
Situationen kunne selvfølgelig være undgået, hvis vi havde taget fat i problemet fra starten. Men som lille hvalp (og med os som førstegangs-hundeejere) var det en succes når det foregik på stien fremfor derhjemme. Dét vil vi gerne have ændret på - hvis det kan lade sig gøre nu?

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 110 point
Dato : 21-05-04 09:43

Jeg kan kun sige, at jeg har haft det samme problem med vores hund (11 mdr.).
Når jeg skal ud at løbe med hende (vi tager ofte en 5km. sammen). Går jeg altid ned i vores egen lille skov for at lufte hende før løbeturen.
På det tidspunkt, hvor problemet var der, skulle hun absolut IKKEpå WC dernede, men altid 500m ud af landevejen.
Jamen, jeg trak hende simpelthen videre, også selv om hun besørgede mens vi løb. Det var meget ubehageligt for hende.
Nu er det ikke længere en VANE for hende at besørge, når vi løber, derimod er det ved at blive en VANE at besørge før vi løber, det er så at sige en del af hele fornøjelsen.
Dette er blot min erfaring. Hvis du skulle bruge den, ville det betyde at du simpelthen trækker hende med dig, når hun vil på WC det forkerte sted. Det er ubehageligt for hende og ubehageligt for dig, indtil hun en dag finder ud af at gøre det det rigtige sted.
Det er vanskeligt at opdrage en hund til at gå, eller ikke gå på WC på kommando, som det jo i virkeligheden drejer sig om. Det tager lang tid og megen konsekvens, men det kan lade sig gøre. Vi er kommet så vidt med vores hund, at den nu også af sig selv løber ned i skoven for at gå på WC, i stedet for at sætte sig midt på græsplænen. (der er ca 100m ned til skoven)
Man kan godt spørge sig selv om man kan være det bekendt over for sin hund, men sådan er det vel også med mange andre ting, vi gør ved dem og i den sidste ende bliver forholdet vel også lykkeligere (i hver fald for os)

mvh bvh

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 21-05-04 10:32

Jeg mener helt bestemt at du skal tage det stille og roligt. Din hund er ikke så gammel endnu, hvorfor der er masser at tid at arbejde med hende i.
Det med at trække hende videre vil jeg bestemt ikke anbefale. Hun vil tænke: "Nu har jeg lige lært at tisse udendørs og saå er det f..... ikke godt nok alligevel". Desuden vil jeg da helt personligt blive tosset og fortvivlet, hvis nogen kommer og fjerner mig fra toilettet, mens jeg sidder og tisser.
Har I mulighed for at vente med at give hende snor på til I er på græsarealet, vil det nok være optimalt. Leg med hende, løb med hende og ros hende med godbidder, når I går ned af stien. Og forsøg at holde hende beskæftiget, så hun ikke tisset med det samme. I starten kommer I måske kun 1 meter længere ned af stien end I plejer, før hun tisser, men det er da også værd at tage med. Og arbejd så videre.

Dette var min råd til Jer, håber at I kan bruge det og pøj-pøj med arbejdet.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-05-04 10:49

missxx> min kommentar var kun en erfaring, der slet ikke gav de problemer du nævner...og jeg tror såmend ikke hunden tænker så meget over det som du ville gøre...
mvh..

Kommentar
Fra : penny

Dato : 21-05-04 10:59

Hej Lenel, det her er et velkendt problem, og den beste måde at løse det på er, at ændre fulstændig, på det faste mønster, d.v.s. andre tider,optakt til gåturen, anden rute, o.s.v. du vil i løbet af meget kort tid løse problemet.
hilen
Penny

Godkendelse af svar
Fra : lenel

Dato : 21-05-04 12:39

Tak for svarene. Der var helt sikkert noget jeg kunne bruge. Rart at vide at andre også har lignende problemer.