/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Gammel fed hankat!
Fra : Dragony
Vist : 551 gange
50 point
Dato : 20-05-04 21:42

Jeg har en snart 12 år gammel hankat, som er blevet utrolig tyk de sidste par år, selvfølgelig ved jeg godt at det er fordi han sover meget mere end før, og bevæger sig meget lidt. Men er der en kur eller en anden måde på at jeg kan få en lidt sundere kat??

På forhånd.. Tusind Tak!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-04 21:58

Gammel fed hankat. Sådan en har jeg også. Min er 13 år. Jeg er glad for ham, som han er. Jeg har også en på 1 år. Jeg kan da godt se forskel på "fedtet" på dem. Den gamle har været "slank", som den yngste, men det er alderen, der sætter sine spor. Jeg tror ikke der er en kur. Hvis der var, tror jeg ikke at din kat ville blive tyndere. Maveskindet hænger vel også lidt, det er normalt ved kastrerede hankatte.
Hold af ham, som han er. Det ville være synd i den alder at sætte ham på en kur. Han er bare ved at blive gammel og nyder sit otium.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 60 point
Dato : 20-05-04 22:03

Hej Dragony.
Der er flere måder at gøre det på. Du kan købe slankefoder hos Oliver's og hos dyrlægen. Det mest effektiver er en af dem dyrlægen har. Men du kan også prøve at aktivere ham. Hvis du har (eller køber) nogle fjer, kan du sætte dem på en pind og så prøve at lade ham fange fjerene, mens du hiver pinden væk. (du kan også købe sådan en pind, men det er meget dyrere end at lave den selv). Du kan også tage en meget lille massiv gummibold og trække en snor igennem den. Sæt snoren fast i en lille knap, og lad der være ca. halvanden meter snor. Derefter er systemet det samme. Han skal fange den. Han gider nok ikke rende rundt og lege med legetøjsmus og lign., men du kan jo prøve om han gør. Hvis du køber nogle med catnip i (eller lav en "mus" med katteurt i), så kan det godt være, han gider et stykke tid.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Dragony

Dato : 20-05-04 22:03

Tusind tak ans det er jeg glad for at høre, jeg havde nu heller ikke tænkt mig at sætte ham på en kur lige med det samme, før jeg vidste noget om den og om han ville blivere trættere af den grund. Men tusind tak stadig....

Kommentar
Fra : Dragony

Dato : 20-05-04 22:06

Tak Jette, jeg legede meget med ham da han var mindre me pludselig er det helt anderledes han vil hellere ligge og dase, men jeg skal da nok prøve.....

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 21-05-04 00:09

Hej,
Min "gamle" kastrerede hankat på 8 måneder er også ved at blive lidt for tyk.
Årsagen er, at han æder for meget. Når han har tømt sin egen skål tømmer han "Lillesøsters".
Jeg har overvejet at fodre ham med en slags bold med huller i, hvor foderet drysser ud, når han ruller med den. Den elskede killingerne at lege med og de lærer det hurtigt, samtidig med at det aktiverer dem. Den slags bolde findes til hunde; men du kan selv lave en af en plasticdåse.
Good Luck!

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 21-05-04 01:50

jeg vil også anbefale slankekost fra dyrlægen - det er jo ikke synd for katten at få slankekost - det er mere synd hvis den dør af fedme. pas i øvrigt på med hvilken mad du giver ham, havde selv en hankat, der fik blæresten og det "slog smedens kat ihjel".
mvh ahtn.

Godkendelse af svar
Fra : Dragony

Dato : 21-05-04 10:43

Tusind tak for svaret Jette, det skal jeg nok prøve....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-05-04 22:18

Hej Dragony.
Håber det lykkes for dig, men miraklernes tid er ikke forbi. I dag legede vore MEGET voksne og MEGET adstadige 9årige kat. Det har jeg ikke set i årevis. Ikke fordi han er for tyk, han er en utrolig flot kat, siger dyrlægen. Men så slog det mig, at jeg havde glemt en ting, der er en god aktivering. Det er kaninhaler. Jeg har prøvet at lede, men jeg kan ikke finde det sted, hvor vi købte dem, og jeg kan ikke huske hvad det hedder. Jeg har prøvet at søge på kaninhaler, men får ikke det rigtige. Kaninhalerne i sig selv var ikke nok til at sætte skub i de kære små, men kaninhaler, der har ligget sammen med en pose catnip, DET kunne få dem til at gå helt amok. MEN, de skal ikke have det samme legetøj hele tiden, så bliver de trætte af det. Giv ham en skindmus et par dage, og tag den så væk, en bordtennisbold et par dage og væk med den o.s.v.
Hilsen Jette