/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Penge
Fra : Frants
Vist : 440 gange
100 point
Dato : 19-05-04 11:02

Måske hører mit spørgsmål ikke til her men jeg prøver alligevel.
Min samlever og jeg har et godt rådighedsbeløb tiil overs når vi har betalt alt.
Og det gør vi til tiden.
Alligevel har vi ikke en pind styr på pengene der er tilbage og har tit overtræk.

Vi har været igennem store samlivskriser og en af grundene er at
økonomien kører af sporet.

Hvordan adminstrerer vi vores penge?
Vi har begge et fælles dankort vi begge trækker fra.
Skal vi hæve kontanter og lægge dem i konvolutter?

Hvordan får vi et samlet overblik over vores penge og det vi bruger?

Er der nogen der har en god metode?

Frants

Kommentar
Fra : babee

Dato : 19-05-04 11:12

ja den vil jeg også gerne høre vi har samme problem

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-05-04 11:26

det er jo her at en computer og dertil webbank + Microsoft Office Excel
kommer tilgode .

der kan man jo opstille lige hvad hjertet begær af regneformler
og så ville det nok være en god ide´ at ikke bruge dankortet så meget men istedet hæve kontanter og så prøve at
og så sige til sig selv at det er det man har tilrådighed ..

og ikke mindst tal sammen om at købe dit og dat

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 19-05-04 11:34

Hejsa

Hos os (2) trækker vi de penge fra rådighedsbeløbet, som vi mener skal gå til mad m.v. Resten bliver delt i 2... vi har fælles konto... og hvis en af os har brugt sine "lommepenge" inden udgangen af næste lønning, ja så er det bare to bad...
(men sommetider låner vi også af hinanden)

Man kan også dele "lommepengene" ud over hver uge... hvor meget man hver især må bruge hver uge.... så er det måske nemmere og styre...

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 19-05-04 11:45

åh de penge !!!
vær først og fremmest glade for at I har et godt rådighedsbeløb. Måske I skulle deponere Dankortene i banken og så hæve penge i banken een gang om ugen - altså 1/4 af jeres månedlige beløb. Det kræver lidt selvdiciplin men hvis pengene er brugt om fredagen, tjaah så er det bare ærgerligt - for banken åbner først mandag!
I kunne jo gemme alle jeres bon'er fra jeres indkøb og sætte jer ned og skrive op hvad det egentlig er I køber, jeg ved med mig selv at jeg ville få en slem forskrækkelse for hvor er der utrolig meget som er totalt overflødigt. Og lad være med at købe ind når I er småsultne. Tag cyklen på indkøb istedet for bilen - så kan I heller ikke købe så meget - haha.
Evt. kunne I spare lidt op hver måned - få banken til at trække ex. 500 kr hver måned til en "spærret" konto, på et år har I så 6000 kr til at rejse for, købe tøj, teatertur, weekendophold - ja hvad I har lyst til - det er GODT for samlivet.

Kommentar
Fra : pause

Dato : 19-05-04 12:02

hejsa, når i har et så stort rådighedsbeløb, ville jeg gøre det til en sport at bruge så lidt penge som muligt, og så aftale at når måneden er gået, så gå ud og feste for det der er tiloveres, enten bare solde løs eller tage et weekend ophold et spændende sted.
pause

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-05-04 12:19

Selv om vi er "oppe i årene" har vi af samme årsag valgt, at få Visa Electron.
Virker på samme måde som alm. Visa, der kan blot ikke hæves på det når der ikke er dækning på kontoen! Genialt for sådan nogle som os, der "bare" hæver penge.
Nu ved vi, hvad der er af rådighedsbeløb og lever derefter. Til tider er det surt, men det er sgu rart, ikke at få overtræk hver måned!

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 13-07-04 11:14

Hej.

Vi har lavet en fælles budgetkonto til vores fællesugifter. Den bliver der automatisk overført penge til fra hver vores lønkonto (ikke 50/50, da vores indkomster er meget forskellige og det ikke gavner et forhold at den ene har masser af penge mens den anden er kronisk fattig). Derudover har vi hver vores budgetkonto til egen udgifter (A-kasse, diverse kontigenter mm). Derudover lægger vi hver måned 2500,- hver i en krukke som vi så bruger til mad og anden husholdning. Det vi bagefter hver især har på vores konto er lommepenge. Disse administrer vi selv og har vi brugt pengene før lønningsdag er det enten bad-luck eller med untagelse muligt at låne af hinanden.

På den måde er der klare linier og ikke noget at komme op og skændes om. DOG vil jeg råde jer til at se lidt på hver jeres indkomster, således at i ikke bare deler lige over hvis der er for stor forskel på rådighedsbeløbende.