/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha fs1 gearkasse..
Fra : keddeyamse
Vist : 2762 gange
200 point
Dato : 16-05-04 18:19

se.. nu har jeg haft min fs1 i ca. 3 år.. Aldrig noget galt med gearkassen. her for et stykke tid siden fik jeg den renoveret med nye leger sommerringe osv.. så har jeg kørt lidt og alt var som før.. men så en nat til en fest, på vej hjem begyndte den at sådan hakke i 3 gear og det bliver værre og værre nu nu hopper den i mellem gear altså hvor den ikk tager fat.. hvorfor gør den nu det...!???

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 16-05-04 22:28

det lyder mærkeligt, men det kan være det er nogen som du var til fest hos har pillet ved din gearkasse, prøv tjek den for skruer og ringe. for det lyder mårkeligt synes jeg ..

helt og lykke .

Hilsen Niqo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-05-04 00:31

Du skal jo have yamaha-gearolie på gearkassen, for at smøre bl.a. kuglerne der skal holde den i de bestemte gear.
Prøv at kontrollere, hvor meget olie der er i.
Men ellers skal den skilles ad igen, for at finde fejlen.
Når du skriver hopper i gear, så mener du den hopper ud af gear af sig selv, eller mener du at hvis du prøver at skifte, så hopper den et gear over?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 21-05-04 19:01

køre med noget olie som min far har i en stor dunke.. har kørt med det altid.. sååh.. men se.. når den får nogle omdr helt ud i 3 så gør den det at den bare hopper ud.. så det vil sige den ligger sig mellem 3 og 4. får så når jeg skifter videre så går den i 4.. men når jeg så skifter ned igen går den i 3.. mærkeligt...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-04 00:16

Ja din far har nok motorolie til sin bil, og det er også godt nok, da den oprindelige olie skulle være SAE10W/30.
Det er et rigtigt træls problem, og det må skyldes at der er fejl i gearkassen efter reparationen.
Det vil desværre kræve en ny adskillelse af gearkassen, hvor fejlen meget vel kan ligge i skiftevalsestopperen, som har en fjeder, der skal fastholde gearene.
Du har helt sikkert fået skiftet din gearvælgeraksel, hvor gearpedalen sidder på. I den anden ende af denne aksel sidder der en skiftearm med en anden fjeder der trækker i en lille skiftearm. Denne lille skiftearm, er lidt dumt lavet af THansen, så den har tilbøjelighed til at hoppe uden for skiftevalsen, eller "hænge op ad den", og det kræver bare at man bøjer den lidt, så det ikke kan ske igen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 22-05-04 16:53

ja skifter arm er ny.. har os bøjet den lidt.. men hva for noget mener du med gearkassen? hvordan ka jeg se det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-04 17:21

Ja du kan først se det, når du har gearkassen skildt ad, så skal skiftearmen jo skubbe tandhjulene i indgreb, og tandhjulene skal stå lige over for hinanden, hvor en pind med en fjeder, skal holde den i pågældende gear, hvis den er for slap eller ikke er kommet i indgreb, så kan tandhjulet jo hoppe tilbage og ud af gear.
Men der er ingen anden vej, end skille det ad, dreje rundt og skifte gear, for at se hvad der sker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 01-06-04 14:47

ska jeg først prøve at tage olie dæksel af og sætte en ny fjeder på gear skifter arm?? ka det ha noget med den at gøre??

nu gør den det meget værre.. den hopper ud af første nogen gange skifter den selv gear op.. altså 1 så 2 nogen gange 3. men der er slet ikk noget med det 4 gear.. kan det så være den fjeder??? eller hvor?? ville jo være lidt nemmere end at skille det hele af...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 02-06-04 22:09

Du skal have hele sidedækselet af i karburatorsiden (Også membranhuset af)
Så kan du nok se hvad der er galt, jeg tror ikke det er fjederen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 15-07-04 00:49

prøv at gøre som pallebhansen sig...Du skal have hele sidedækselet af i karburatorsiden (Også membranhuset af).. så prøv at skifte gear, mens du holder øje med armen...men husk at når du har skiftet gear...( en fremad ) så drej lige rundt, med fortandhjulet, så skulle gearakslen gerne give et klik og være klar til at du skifter videre op ad.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-04 23:09

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede afgivet og mistet pointene, nu skal du bare vælge den der skal have dem, og du kan kun vælge en.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : keddeyamse

Dato : 25-07-04 18:33

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 19:03

Selv tak
Det er hvist oprydningsdag i dag.
VH Palle Hansen