/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nye regler i Melodi Grand Prix
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 3087 gange
50 point
Dato : 16-05-04 17:33

Hej.

Er der nogle der er altvidende omkring Melodi Grand Prix? Hvorfor er det lige at ifølge de nye regler, er der nogle lande der er selvskrevet hvert år? Som fx. England og Tyskland?

vh. Linda

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-05-04 17:43

Hej.

Der er de heller ikke.
De fik dog en placering sidste år, indenfor de 10 bedste, og kvalificerede sig direkte til finalen.

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 16-05-04 17:58

Jo sådan er det:

EBU Members from a total of 24 countries shall compete in the Final. There shall be 14 guaranteed places in the Final, i.e. for the Host Broadcaster, EBU Members from France, Spain, the United Kingdom and Germany, and EBU Members from the nine highest-scoring countries from the 2003 Eurovision Song Contest (not including any of the foregoing Members). Should any Member from the abovementioned nine decide not to participate in the 2004 Contest Final, its place shall be offered to the Member in the next ranked country.

Men nu fandt jeg jo så selv ud af det - so never mind.....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-05-04 21:14

Sorry
Jeg havde fået opfattelsen, for det første
der var alt for mange land med, derfor havde man den regel, at de 10-12 bedst placerede lande 1 eet års gran prix, var automatisk med det næste år. De lande der så ikke var med året før, deltog så næste år.
For det andet lavede man så de regler om med en semifinale, så alle de deltagende kunne være med, med selvfølgelig stadig de bedste placerede og så at resten skulle findes ved semifinalen.
Men det du skriver virker da bunduretfærdigt.
Selvfølgelig som der står for landet det skal holdes i, som normalt plejer at være nr. 1 fra sidste år, undtaget det år, hvor Israel vandt 2 gange i træk, ville de ikke holde det anden gang.

Ved du i øvrigt hvad EUB members står for, det er åbenvart det tre lande der er selvskrevne hver gang??
Kan der være de lande, der i sin tid grundlage Eurovisionen ?? du ved med den specielle fanfare man spiller.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-05-04 22:07

Lige til orientering.
Det har sikkert været disse 3 lande der var stifter af EUB.

The EBU in brief

The European Broadcasting Union (EBU) is the largest professional association of national broadcasters in the world.

The Union has 71 active Members in 52 countries of Europe, North Africa and the Middle East, and 46 associate Members in 29 countries further afield.

The EBU was founded in February 1950 by western European radio and television broadcasters. It merged with the OIRT - its counterpart in Eastern Europe - in 1993.

Working on behalf of its Members in the European area, the EBU negotiates broadcasting rights for major sports events, operates the Eurovision and Euroradio networks, organizes programme exchanges, stimulates and coordinates co-productions, and provides a full range of other operational, commercial, technical, legal and strategic services.
At its office in Brussels, the EBU represents the interests of public service broadcasters before the European institutions.

Kommentar
Fra : mato02

Dato : 26-05-04 19:49

hej

ang. de lande som kvalificerer sig direkte hvert år. Grunden er at de har lagt og lægger stadig mange penge i det internationale melodi grand-prix hvert år, derfor er de selvskrevet.