/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
centrallås springer op
Fra : osSso
Vist : 4542 gange
200 point
Dato : 15-05-04 20:59

Min centrallås virker ikke, låsen springer op lige efter jeg har låst. Jeg kan låse alle døre manuelt, men ikke døren i førersiden, når den låses springer alle låse op igen. Jeg har prøvet at smække alle døre grundigt og jeg har også prøvet at låse førerdøren indefra, at låse førerdøren indefra gør ingen forskel, alle låse springer op igen.
Jeg havde samme problem for ca. 2 uger siden, men efterlod den natten over, og om morgenen var det gået i sig selv og jeg tog den derfor ikke på værksted. Den har kunnet låse normalt i 2 uger, men nu er problemet der igen her til aften
Er der nogen der ved om det er en fejl jeg selv kan rette? Forslag til en måde jeg kan sløjfe centrallåsen på indtil den kan repareres på værksted er også velkomne (jeg har ingen garage til den, så den står ulåst på gaden)!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 21:08

Kontakten som føler om døren er lukket helt, bliver ikke aktiveret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-04 21:13

Hold nøglen i låseposition et øjeblik, til du hører at alle døre og bagagerum er låst.
Hvis det hjælper er det et lås som går lidt trægt.
Jeg har lige oplevet dette på en Vectra.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-05-04 21:17

Hej
Du kan demontere centrallåsrelæet.
Lyt dig frem til hvor det sider og træk det ud af soklen til du har fundet fejlen.
Med hensyn til fejlen har jeg oplevet det samme med en fiat tipo 1,8 DGT blot i passagersiden.
Jeg har aldrig forsøgt for alvor at finde den fejl. Men jeg tror det handler om kontakten i døren ved læse cylinderen. Som muligvis er drejet eller der måske er fejl i ledningsnettet i døren.
Jeg trode fejlagtigt at det var måden den fortalte at en dør ikke var lukket ordentligt, men det er det ikke det opdager den ikke. Det er en fejl i den dør hvorfra man forsøger at betjene centrallåsen.
Du skal lige have døren adskilt og lige se hvordan dette er lavet i praksis, måske er det bare slid.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 15-05-04 21:24

Hej.

Hvilket mærke og model drejer dette spørgsmål sig om

Hilsen Reiffenstein.

Kommentar
Fra : osSso

Dato : 15-05-04 22:27

Tak for hurtige svar.
Teil: jeg prøvede det du sagde. Når bilen låses med førerlåsen med nøglen hører jeg alle dørene låse, derefter presses nøglen automatisk tilbage og alle låsene springer op.
Benjamin: det lyder lidt avanceret for mig, jeg kan ikke finde ud af at skille en dør ad. Men jeg fandt en sikring under rattet hvor centrallåsen kunne frakobles, så det har løst mit problem midlertidigt
Reiffenstein: Det er en citroen saxo 5-dørs, hvis det giver nogen mening.
Jeg prøver at kigge på det igen i morgen når det er lyst, andre forslag indtil da modtages gerne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-04 22:36

Så er det sikkert som emesen siger, en kontakt slutter ikke.

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-04 23:02

Hej igen .
Inde i alle døre og i bagklappen sidder der i nærheden af låsen en styrebox også kaldet en centrallåsmotor, som
påvirkes når du drejer nøglen i dørlåsen, derved sluttes et kredsløb som får de øvrige døre til at låse eller låse op.
Som du ved reagerer de indvendige håndtag også. Der er altså også en del rent mekaniske ting der arbejder i dette
system. Hvis et eller andet i den mekaniske del går trægt , typisk en stang eller et kabel til et indv, håndtag, vil
styremotoren ikke have kraft nok til at overvinde denne modstand og det vil resultere i at alle låsene springer op igen.
Systemet vil nemlig reagere som om du kun har drejet nøglen halvt.
Nu er det imidlertid vigtigt at lokalisere hvor i systemet fejlen ligger. Ledningerne til dørene går typisk i en slange
fra dørstolpen og ind i døren . de ses hvis du åbner dørene. På mange modeller er ledningerne samlet med stik på
dette sted. Hvis de er det på din citroen så skil dem ad et efter et og prøv systemet hver gang , hvis du så får
låsene til at virke har du lokaliseret fejlen til den dør hvor ledningerne er adskilt. Det vil nok ikke virke hvis fejlen
er i bagklappen. men det er måske en måde at starte på. Der er på de fleste modeller ikke noget relæ der styrer
låsesystemet.men måske er der en sikring som kan fjernes, har du ikke en instruktionsbog. der kan du også se om
der er andet der er beskyttet af den samme sikring.

Hvilken årgang er din Saxo

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 15-05-04 23:28

Hej igen.
Der skal være en sikringsbox inde i bilen vistnok i passagersiden . Sikring nr 8 i denne box beskytter følgende
kredsløb. Interiørbelysning, radio, ur samt centrallåsesystem.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-04 09:42

På en citroén BX og Xantia virker cetrallåsesystemet ikke hvis en af fordørene ikke er lukket.
Alle andre døre og bagklap kan stå åben og den låser alligevel.
Så da det er førerdøren som laver ballade, kan det være dennes kontakt som ikke er påvirket (der er en meget lille tollerance fra ikke lukket til lukket)
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : osSso

Dato : 20-05-04 21:28

Tak for svarene allesammen, de var meget brugbare.

Kommentar
Fra : Quarp

Dato : 11-09-04 21:40

Jeg er næsten sikker på det er din centrallåsmotor som er gået sig en tur. Slår den tilbage er det programmer som kan se en fejl, og slår derefter tilbage øjeblikketligt. Har haft samme problem i min højrefordør i min tipo og det var også centrallåsmotoren. Du kan pille stikke fra centrallåsmotoren, så den dør køre manuelt med nøgle, men alle andre døre vil virke med centrallåsen.
Kom ind på hvis du har flere problemer. Held og lykke med bilen.
www.fiat-tipo.dk

Kommentar
Fra : Quarp

Dato : 11-09-04 21:40

Jeg er næsten sikker på det er din centrallåsmotor som er gået sig en tur. Slår den tilbage er det programmer som kan se en fejl, og slår derefter tilbage øjeblikketligt. Har haft samme problem i min højrefordør i min tipo og det var også centrallåsmotoren. Du kan pille stikke fra centrallåsmotoren, så den dør køre manuelt med nøgle, men alle andre døre vil virke med centrallåsen.
Kom ind på hvis du har flere problemer. Held og lykke med bilen.
www.fiat-tipo.dk