/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
sikring springes konstant på mit Autoanl~
Fra : Jonn87
Vist : 1410 gange
60 point
Dato : 15-05-04 19:22

Hver gang jeg sætter mit autoanlæg til mit batteri så springer sikringen med det samme. jeg har sat "jord til -" "+12V og hukommelse på +" hvad kan problemet være? i går var der ingen problemer med det.

Accepteret svar
Fra : jk6

Modtaget 70 point
Dato : 15-05-04 19:30

kortslutning et sted. ingen anden forklaring

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 19:31

Du har nok brugt så meget strøm så spændingen falder på akkumolatoren, og så stiger amp. forbruget .............sikringen springer.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 19:40

Hvordan kan der ske en kortslutning, det er jo det sikringen forhindre...

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 19:42

emesen >> kan det ske ved at jeg skruer helt op på autoradioen eller hvad?

jeg har da skruet helt op og så skruet ned og så virkede det stadig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 19:42

En sikring forhindrer ikke en kortslutning, men afbøder virkningen af en kortslutning................ved at springe.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 19:47

Du har vel ikke byttet om på ledningerne.
hvor stor er sikringen (der findes træge og "flinke" sikringer)
Hvar siger anlægets forbrug (det står et sted)

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 19:49

ja det er det jeg mener!
sikringen afbøder kortslutning og derfor kan der jo ikke ske en kortslutning???

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 19:52

jo jeg har sikkert byttet om op ledningerne for jeg vidste ikke hvad der skulle til hvad ...

7 amp / 250 volt...

Den sad i da jeg købte det...

anlægets forbrug?? hvad skal jeg kigge efter ? amp/volt/watt/??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 19:54

Hvis en sikring eks. 1 amp springer er det fordi forbruget overstiger 1 amp.
En kortslutning er et forbrug som overstiger 1 amp og så springer sikringen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 19:59

Hvis sikringen sidder i anlægget så passer den sikker til - så du behøver ikke kigge efter.
Men en sikring er ikke så hurtig, så en omvendt montering kan godt nå at ødelægge mere. Der sidder dioder/ensrettere i anlægget or det er dem som kortslutter ved forkert tilslutning.
Det er normalt rød som er plus + og brun ell. sort som er minus -

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 19:59

men hvordan kan jeg så opnå en stigning på ampærene på akkumolatoren?
ved at skrue højt op eller hvad...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 20:08

Jeg gik ud fra at det var en sikring udenfor anlægget som sprang.
Amp. er en samlet værdi af volt/watt
Hvis spændingen er lavere vil amp. stige da apparatet vil forsøge at bruge et bestemt antal watt.
Jeg kan ikke huske regnestykket men vist nok watt/volt = amp
Forstærkeren bruger jo mere strøm (amp) jo højere du spiller.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 20:34

okay... men så burde sikringen da ikke springe lige så snart der er forbindelse mellem akkumolatoren og autoanlæget... den burde da først springe når jeg skruet op for anlæget så...
der når ingengang at komme lys i displayet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 21:20

P=U*I dvs. W= Volt*Ampere

Volt
------- Det medfører= At hvis du vil finde en af tingene, så holder du en finger ovenpå det du vil finde, og så
R*I er formlen det der står tilbage. Altså:

V(Volt)=R*I
R(Modstand i Ohm)= Volt/Ampere
I (Strøm, i Ampere)= Volt/R

Anlæggets data mangler vi stadig?
Men det eneste der indtil nu er oplyst er at det er et 12Volts anlæg, og er du sikker på din scooter (Heller ikke oplyst) er en 12Volts?, de fleste er da 6 Volts. Uha uha.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 21:24

batteri:
12V 4 Ah

hvad vil du vide om anlæget?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 21:53

Amper
Wattforbrug (Ikke højtalernes udgangseffekt i watt)
AC eller DC
Hvilken scooter?
Er det en sikring der fulgte med anlægget den: 7 amp / 250 volt som sprang.
Er der et link til anlægget, feks. THansen
Og det er forstået rigtigt at du:
Du har sat minusledningen til batteriets minuspol (Somregel sort)
Du har sat + ledningen til batteriets pluspol
Du har sat hukommelsen til batteriets pluspol
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 22:23

det var de informationer jeg kunne finde om anlæget:

CD/MP3-AFSPILLER
signal/støjforhold > 100 dB
kanaladskillelse > 50 dB (1kHz)
frekvensgang 20Hz - 20 kHz

RADIO
følsomhed 2 dBu
kanaladskillelse 25 dB
Signal/støjforhold 55 dB
bølgeområde 87.5-108 MHz
kanal-step 50 kHz
mellemfrekvens 10.7 MHz

LINE-OUT
udgang 350mV maks.
impedans 10kOhm

GENERALT
strømforsyning 13.8V DC (10.8-15.6V tilladt)
højtalerimpedans 4 or 2 ohm
udgangseffekt maks. 40W x 4CH

Piaggio NRG mc3
ja det var den medfølgende sikring der sprang
Link til anlæget??? hvad mener du med det??
Jeps korrekt med ledningsnettet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 22:44

Med links mener jeg, hvis den er købt ved en der har et billede på nettet, som dette: http://www.thansen.dk/product.asp?c=254191926&n=519519651&pn=1073601160
Jeg kan heller ikke se hvorfor den sikring springer, men anlægget var vel ikke pakket ud da du fik det, så det måske er fejlbehæftiget.
Men at prøve det uden sikring er vist for farligt.
Men der er ingen tvivl om at din scooter ikke kan lave nok strøm til den, når du også skal køre med lys mm. Så du skal lade batteriet op hver gang du har spillet 10 min.
Du kan jo prøve anlægget på et bilbatteri, når du har købt nogle ekstra sikringer, der sker ikke noget ved at vælge 250V 10 Ampere.
Endvidere skal du nok starte med at koble minus og hukommelsen til først for at se at der kan blive lidt liv i den.
Så kan du sætte den anden til bagefter, du kan jo ikke få stød af 12 Volt.
Måske skulle du se om de vil tage den tilbage, eller måske bytte med en de ikke skal bruge så meget strøm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 23:05

har ik noget link til autoradioen, men den er købt i fakta til 500 kr

Goodmans cd-800MP/GO2 CD/CD-R/CD-RW/MP3 DISC PLAYBACK 4X40W R.D.S..

Det virkede fint i starten men idag skete det... jeg loddet et par ledninger sammen og prøvet mig lidt frem med ledningerne på batteriet ... jeg fandt så ud af hvilke der skulle hvor... det prøvede jeg og den tændte ikke, så, så jeg at sikringen var gået og købte så derefter et par sikringer og gik hjem og satte ledningerne på batteriet på den korrekte måde.. men den springer så snart ledningerne rør ved batteriet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 23:24

Det kan godt være den trækker lidt mere strøm hvis batteriet er afladet, prøv at lade det godt op, eventuelt kan du lade samtidig med du tænder for anlægget, og køb bare 10Amperes sikringer.
Eller prøv anlægget på en bil.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 23:28

resikere jeg ikke at anlæget brænder sammen ved at sætte en 10 amp sikring på??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 23:46

Nej, der er taget højde for lidt størrer strømme, og temperaturforskelle.
Men du skal altid havde dine højtalere sat til stikkene, da du kan brænde udgangstranssistorene af hvis du skruer op uden højtalere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-05-04 23:52

okay... jeg køber en 10 amp sikring på mandag og sætter batteriet på min scooter, lader akkumolatoren op og sætter anlæget til..

Men jeg syntes altså det er mærkeligt det med at akkumolatoren kan springe sikringen hvis der er en for lav spænding på batteriet...
vil det så sige at folk i bil med autoanlæg kan resikere at deres sikring springer ret tit?? det lyder da ikke helt rigtigt vel?

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-04 14:01

Men jeg syntes altså det er mærkeligt det med at akkumolatoren kan springe sikringen hvis der er en for lav spænding og derved giver en højere ampære på batteriet...
vil det så sige at folk i bil med autoanlæg kan resikere at deres sikring springer ret tit?? det lyder da ikke helt rigtigt vel?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-04 14:17

Næ det kan da godt være at det ikke er rigtigt - og så er der kun kortslutningen tilbage. Hvis du monterer omvendt - så har du en kortslutning.
Hvis du er heldig, så er dit anlæg ikke ødelagt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-04 14:22

men så forstår jeg bare ikke hvordan det kan kortslutte mit anlæg, det er jo det sikringerne "afbøder"??????

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-04 14:28

men så forstår jeg bare ikke hvordan det kan kortslutte mit anlæg, det er jo det sikringerne "afbøder"??????
der er sikringer på alle de tre ledninger som jeg har prøvet med på batteriet!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-04 14:32

Ja sikringer "afbøder" en kortslutning - altså hvis sikringen kan nå at springe i tide.
En mekanisk (glasrør/tråd- sikring) er langsom og skal først lige smelte før den afbryder.
Dit anlæg kan godt nå at få meget forkert spænding inden sikringen springer/smelter.
Jo større sikringen er, des længere varer det før den springer.
Har du målt på batteriet hvad er er + og - eller er det vist på batteriet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-04 14:35

Du har vel ikke koblet den antenneledning til nogen steder.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-04 15:06

emesen >> okay...
nej jeg har ikke koblet antenneledningen til nogle steder

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-04 15:15

OK - så prøv at sætte jord til -" og "hukommelse på +" kun de to.......hvad sker der så. Altså hvis du stadig har nogen sikring at sættei i.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-04 15:36

jeg har desværre ikke flere sikringer jeg køber nogle på mandag

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-04 15:45

Ok vi venter.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-04 16:00

kan jeg ikke snuppe en sikring fra f.eks video, dvd afspiller, hifi anlæg eller noget i den stil? hvis der altså sidder samme størrelse sikring i nogle af de ting...

For her hvor jeg bor er der så mange elektroniske ting der bliver smidt ud!

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 17-05-04 14:32

Jeg snakkede med en ekspert og vi fandt frem til at den var kortsluttet, så jeg fik mine penge tilbage !! PIS