/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køleskab/fryser
Fra : gamle61
Vist : 386 gange
100 point
Dato : 14-05-04 23:55

hvordan virker de - ved godt at der sidder en kompressor bagpå og at den køler inde i skabet, men hvordan.
har aldrig fundet ud af hvad der egentlig sker, findes der en der kan forklare det , så det kan forstås også af en der er gået ud af 7'
mvh - gamle 61

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-04 01:06

Ja, et specielt kølemiddel (freon eller nu andre midler), er flydende under tryk, og luftformig ved lavt tryk, bruges.
Kølemidlet presses gennem et rør op til en dyse, som sidder lige før kølefladen som er inde i skabet.
Der kan kun komme lidt væske gennem dysen, så væsken bliver så luftformig efter denne. Det bliver den fordi kompressoren suger i denne ende (Nederst i kølefladen)
Denne luftformige "væske" bliver meget kold ved den fordampningsproces, ligesom hvis du hælder benzin ud på din hånd, vil der ved fordampningen bruges energi. Den energi tages fra kølefladen.
Efter kølefladen suger kompressoren luften til sig, og trykker det videre til kondensatoren. Her er det jo under tryk (Tryksiden af kompressoren)og i væskeform. I Kondensatoren afleveres varmen (Som blev hentet inde i skabet+en del kommer fra komprimerings-processen og selve kompressoren). Kondensatoren er udformet som rør der ligger tæt op og ned mod skabets udvendige svøb (I størrer anlæg er det en egentlig køler med selvstændig blæser)
Væsken der så har afgivet sin varme ud i rummet, kommer nu til dysen igen, osv.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 15-05-04 17:34

Tak for svaret pallebhansen.
det var lige hvad jeg kunne bruge (kender du det med at en ting farer rundt i hovedet og så er det jo med at få den til at falde til ro , det har du gjort )

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-04 17:44

pallebhansen har egentlig forklaret det.

Kølemidlet eks. freon/134a/amoniak har den evne at blive kold ved lavt tryk og varm ved højt tryk.
Kølefladen er kold fordi kompressoren laver et lavt tryk på kølesiden og "varmen" i skabet vil gerne hen til et koldt område.
efter kompressoren er der højt tryk og "varmen" bliver endnu varmere og vil så gerne hen til et koldt område (omgivelserne). Hvis du mærker på den sorte rippe bag på ældre køleskabe er den varm for oven og køligere for neden netop fordi den har afgivet denne varme.
Bare et suplement til pallebhansen's forklaring.
Emesen.