/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Underlige svar
Fra : g_h
Vist : 535 gange
200 point
Dato : 13-05-04 22:54

Ja! Det er godt nok ikke et spørgsmål om biler, men dette er forumet jeg mest skriver/læser i!
Det undrer mig tit, at der kommer nogle underlige svar til spørgsmål herinde!
Det er min klare overbevisning, at kan man finde ud af, at skrive et spørgsmål her, kan man også finde ud af at søge på div. søgemaskiner!
Alligevel bliver der igen og igen linket til eks. Google eller som i nedenstående link, direkte linket til hjemmesiden, der forhandler produktet, der bliver spurgt til!
Jeg spørger ihvertfald ikke herinde, inden jeg selv har gjort lidt forarbejde!
Når jeg spørger til et bestemt billede, er det eneste der hjælper mig, netop det billede og ikke en side der "måske" kan hjælpe mig!

http://www.kandu.dk/dk/spg/20969

Gert

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 13-05-04 22:59

Det kan godt være at du leder inden du spørger, men det er ikke alle der gør det.......
Og hvis man kommer med et link til en side der "måske" kan hjælpe, er det fordi vi her på kandu gør hvad vi kan for at hjælpe. Og kan vi ikke svare på spørgsmålet, prøver vi at hjælpe ved at komme med bud på hvor/hvem der evt. kunne svare på spørgsmålet.
Og der er forskel på at ville have hjælp til et svar, eller et konkret svar. Og de fleste vil have svar med dertilhørende hjælp....

Mordex.

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 13-05-04 23:01

Jeg er enig, men nogle gange kan man godt få links, som lige nøjagtig giver én det, man søgte - en præcis og koncis hjemmeside.

Men ikke bare et link til Google.....

Det er lidt, ligesom når en kandu-bruger spørger om folks holdninger eller erfaringer, så får de også en masse links..... HA HA

;-D

Med venlig hilsen
CamillaD

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-05-04 23:09

Faktik er der en masse mennesker der ikke ved hvordan man søger specifikt nok til at undgå 6.000.000 hits, og så er det da nemmere at spørge herinde

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 13-05-04 23:10

I mit link, fortæller jeg, at Toyota monterer trækket fra Brenderup, men at der ikke er noget billede af det og alligevel får jeg 2 ubrugelige links!

Gert

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 13-05-04 23:11

hej g_h
enig med mordex
hvis vi ikke lige er professor-eksperter i netop det spørgsmål, du efterspørger - ja så søger vi jo på nettet. Nogle er jo bedre til at søge på nettet end andre (jeg er sq ikke altid selv for god). Men de, der bare skriver "prøv at søg på Google der er xxx-antal bla bla bla" - ja det giver jeg ikke noget for - det kan vi jo alle gøre.
Men hvis du ikke er tilfreds med et svar, jamen så ignorer det bare.
På KanDu synes jeg de allerfleste gør deres bedste for at hjælpe - at der så er nogle smuttere ind imellem, - tja - det er der vel allevegne - så også her.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-05-04 23:14

Der er jo også brugere herinde som ikke sætter sig nok ind i spørgsmålet men blot læser de mest nødvendige ord (tror de) og udfra det skynder sig at komme med et svar, Det eneste der er at sige til det er, at brugerne herinde er hjælpsomme, men ikke altid eksperter, og sådan er det vel mange steder?

Personligt har jeg fået nogle indlæg på nogle af de spørgmål jeg selv har stillet, som ikke nødvendigvis var svar men som måske gav mig nogle andre ting at tænke over i forbindelse med de ting jeg har været i tvivl om

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 13-05-04 23:17

Personlig prøver jeg at finde, netop det der søges, når jeg "hjælper" herinde!
Har jeg ikke noget konkret, vil jeg ikke belemre spørgeren med links, der ikke garanterer svar!!

Gert

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-05-04 23:18

g_h

Det er jo dejligt du har det sådan

Men vi er jo alle sammen forskellige, og derfor har dette sted netop sin berettigelse, hvis alle tænkte ens ville der jo ikke være hjælp at hente

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 13-05-04 23:25

Det er jo lige det, jeg mener!
Hvis man ikke kan finde ud af søgemaskinerne, ønsker man nogle konkrete svar og ikke en masse links, der alligevel kræver en del søgen rundt!
Når men ikke er rimelig sikker på, at linket man vil give, hjælper spørgeren, bør man lade være!

Gert

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 13-05-04 23:26

g_h
ja - det er godt at være grundig når man søger, men jeg tror også mange herinde (incl. mig selv engang imellem desværre), er lidt for hurtige.
Jeg tror egentlig ikke det er nogen point-jagt (håber jeg), men bare et forsøg på at hjælpe hurtigt. En garanti er jo altid svær at give.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 13-05-04 23:31

Jeg tror derimod, at "point-jagten" driver mange!
Det er dog sjællent, det ikke er et konkret svar, der får de givne point
Enten fra en bruger, der ved svaret eller en der har gjort sig lidt umage, ved at søge lidt rundt efter svaret!

Gert

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-05-04 23:33

Jamen så kan man da stille sine spørgsmål i andre fora hvis ens utilfredshed er 200 point værd. F.eks i et bilforum.

Kandu er et forum fra bruger til bruger, hvor de fleste får svar på deres spørgsmål, og en del spørgsmål kan ikke besvares, bl.a. på grund af at de er stillet for dårligt, eller spørgeren ikke melder tilbage.

Uanset om det links eller andet der henvises til, så har nogle af kandu's brugere brugt tid på at hjælpe dig, det mener jeg da du skal påskønne og ikke følge dig generet af.

Så er det bare ærgeligt at du ikke kunne bruge en af besvarelserne og ingen havde det billede af trækket.

Sluttelig vil det vel også være naturligt at man selv har prøvet at løse sit problem inden man spørger herinde.

//bentjuul

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 13-05-04 23:40

Noget har det lært mig.
Jeg vil fremover skrive, at jeg kun vil have konkrete svar og ikke links til "måske"

Det er ikke kun mit manglende svar, på spørgsmålet om trækket, der gav anledning til dette indlæg, men jeg ser tit lidt for hurtige svar, der aldrig burde være givet!

Gert

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 13-05-04 23:50

Hej igen.

Jeg skrev (kig lidt længere oppe), at jeg også synes, at nogle herinde skriver links, som er ubrugelige (især når man stiller spørgsmål til holdninger/erfaringer, eller når man får den her: www.google.dk), men jeg vil også gerne lige sige, at jeg synes, det er totalt POSITIVT, at mine kandu-artsfæller gør det! For det viser, at folk er hjælpsomme.

Bemærk, når man skriver et spørgsmål herinde, så får man nærmest 10 svar (hvis ikke flere) indenfor en time, hvilket viser, at folk er villige til at hjælpe! Og det kan da godt være, at man ikke kan bruge de første 30 svar der gives, men folks velvilje er helt klart prisværdig!

Generelt er kandu-brugere VIRKELIG VIRKELIG hjælpsomme!!
I forhold til andre "hjælpe-søgningssider" (eller hvad man nu skal kalde dem) er folk herinde meget hjælpsomme. Bemærkninger som "bare skriv igen, hvis ikke det lykkes" eller "fortæl hvordan det gik med mit råd" eller "jeg behøver ikke points - bare jeg kunne hjælpe" viser, at folk ikke bare er point-jægere, men faktisk læser spørgsmålene med henblik på at HJÆLPE!!

Dette viser sig også på antal points, der tilbydes for rigtigt svar: Min erfaring er, at ligegyldig hvor mange points man tilbyder, så er der ALTID stor interesse i at hjælpe, og selv om to forsøger at svare bedst muligt, og de godt ved, at kun den ene kan få points, er de begge villige til at hjælpe til den bitre ende (når for eksempel et problem er løst)!!

Ja, altså undskyld, det blev sådan et langt indlæg, men jeg synes, i denne forbindelse, at kandu-burgerne fortjener en stor ros og i hvert fald en

STOR TAK FRA MIN SIDE!

Med venlig hilsen CamillaD

Accepteret svar
Fra : CamillaD

Modtaget 210 point
Dato : 13-05-04 23:52

Ups - var vist lidt sulten, da jeg skrev indlægget.

"Kandubrugerne" i stedet for kanduburgerne....

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-05-04 23:53

Gert prøv at se dette spørgsmål hvor spøgeren allerede lukker spørgsmålet kl. 10.13 og egentlig blev det først løst i aften da vi fandt ud af hvad der var galt.
http://www.kandu.dk/dk/spg/40696 her var det spørgeren der var for hurtig på aftrækkeren.
Så det er da ikke point der driver os, men lysten til at hjælpe hinanden. Ydermere så uanset hvordan du spørger kan det da være et tilfældigt links der hjælper dig i sidste ende.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-05-04 00:56

Yes, yes, yes .. hvor er der mange alt for hurtige "indspark" til nogle spørgsmål. Men, men, men .. der er også mange "tåbelige" spørgsmål, eller spørgsmål som ikke er formuleret præcist. Så måske spørgeren OGSÅ skulle være en del langsommere på "aftrækkeren" før spørgsmålet sendes.

Personligt har jeg deltaget i MANGE meget seriøse spørgsmål, hvor lysten til at hjælpe driver værket. Det er IKKE point der tæller .. men den RIGTIGE løsning ! I øjeblikket involveret i planlægning af bjergvandring i Dolomitterne .. har sat alle "sejl" til, og aktiveret alle mine gamle bekendte i Veneto (Italien), og der kan gå uger før spørgsmålet kan lukkes .. men det er ren "hygge".

Til syvende og sidst er det jo spørgeren, som bestemmer hvem der skal have "medaljen". Der er/var én person, som altid svarede "www.t-hansen.dk" når det bare "lugtede" af reservedele, fælge og andet udstyr til biler, knallerter ..... Sådan et svar kan INGEN bruge.

Endelig har jeg fulgt mange tråde, som har givet mig svar på nogle "dumme" dagligdags drillerier .. og tak til alle Jer.

Kære "g_h" og andre af samme "kaliber". "Gode spørgsmål" bliver (næsten) altid besvaret med "Gode svar" .. så lad os fortsætte denne linie !! .. og du skal ikke give mig dine 200 point.

/PG

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-05-04 10:32

I stedet form at starte i den høje ende af skalaen, altså lægge ud med 200 point eller flere, kunne man jo begynde i den lave ende 1-2-3 hvad ved jeg, og så love/forhøje pointene HVIS man har fået et brugeligt svar.

Så kan man da pænt lukke spørgsmålet og måske prøve andre steder, eller senere, uden det helt store går tabt.

ellebye

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-05-04 15:22

> ellebye
Det er jo lige dét der sker .. i mange tilfælde. Hvem "gider" svare på 1-2-3 point ? .. men spørgeren stiller, i mange tilfælde, mange flere point i sigte hvis der findes et svar. Jeg tror, at vi er af samme mening: Det er IKKE point-jagt .. men en "medalje" og et "skulderklap" når LØSNINGEN findes !
Point kan jo ikke veksles i Nationalbanken .. det skal være ren hobby og interesse !!
/PG

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-05-04 22:20

Jeg kigger overhovedet ikke på point-muligheden, når jeg svarer på et spørgsmål, men på selve emnet og spørgsmålet.

Det er jo det, det hele drejer sig om.

Skulle der så falde nogle gode point af i den anledning, er det da bare fjong!

Der går sport i, at finde en god løsning til sine medmennesker.

Jeg bliver selv kisteglad, når nogen hjælper mig!

MVH
Camillasmoster

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-05-04 22:22

Hej g_h

Hvornår har du tænkt dig, at lukke spørgsmålet???

MVH
Camillasmoster

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-05-04 23:49

g_h

Nu er det her man skal passe på ikke at kaste med sten.
Dette citat taget fra et andet link:

Citat
>>g_h, Du får point selv om at der ikke er meget "svar" i det. Jeg må jo nok opp med mølholderen og betal.

Alle gør vel deres bedste, og hvis det bedste ikke rækker så det næstbedste.

Man kan da også skrive så urimelige spørgsmål, at der simpelthen ikke er nogen der kan svare på det.
Hvis et svar er periferisk, har vi jo alle på en eller anden måde da lært af det.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : g_h

Dato : 24-05-04 05:47

Tak for svaret CamillaD.
Håber du har fået stillet sulten

Gert

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 24-05-04 11:25

Hej Gert.

Tusind tak for points og selv tak for svaret! (Og ja, jeg har da siden fået "stillet sulten" )

Apropos denne debat, så svarede jeg ABSOLUT ikke på dit "spørgsmål" for at vinde points, idet jeg i virkeligheden slet ikke opfattede dit indlæg som et spørgsmål - nærmere et kommentar udfra dine egne betragtninger og dermed (når vi nu har mulighed for at svare på dit indlæg) et oplæg til debat.

Men jeg BUKKER og TAKKER !

Og jeg vil lige nævne, at jeg respekterer, at du lukker dette spørgsmål ved at dele så mange points ud. Det var jo ikke et problem, du skulle have hjælp til, og selve siden her giver jo også indtryk af, at det blev en god debat med mange gode indlæg. Så i princippet kunne du bare have sat "spørgsmålet" til 1 point og håbet på svar (men så kan vi starte debatten igen, for havde alle så læst det, hvis point-beløbet ikke var højere..??? ). Eller du kunne bare lade være at lukke spørgsmålet ved at uddele ponits... Det er der desværre en tendens til her på kandu.dk en gang imellem... Så respekt til dig!

Og så endnu engang TAK!

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 24-05-04 19:53

200 point, netop for at højne interessen

Gert