/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vægten af et obiter dictum
Fra : RyeJensen
Vist : 1273 gange
150 point
Dato : 12-05-04 15:55

Jeg har et par teoretisk-juridisk spørgsmål:

Hvor stor vægt har et obiter dictum fra en højesteretsdommer i en kommentar til en højesteretsdom? Jeg tænker helt specifikt på højesteretsdommer Else Mols' udtalelse om re-integrareglen i UfR 1986B.43?

Gør det nogen forskel om ditummet er afgivet i selve dommen eller i kommentaren til dommen?

Mvh
Jensen

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 150 point
Dato : 12-05-04 17:33

Hejsa
Jeg er ikke jurist, men det kan vist ikke vægte det helt store, da obiter dictum jo betyder en udtalelse i en domsbegrundelse om rettens opfattelse af et retsspørgsmål, som ikke er nødvendig for afgørelsen af den konkrete sag.
Se evt. også http://www.jur.ku.dk/medarbejdere/jesperlauhansen/debat/sver-gre.pdf hvor obiter dictum også er brugt.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-05-04 21:10

Jeg er enig i at dictummet ikke har relevans for den afgørelse hvori det findes, men det er da meningsløst ikke at tillægge det vægt, når en højesteretsdommer udtaler at retten finder at det forholder sig på en bestemt måde, og formentlig vil dømme efter denne "retningslinie" (selvfølgelig under forudsætning af at der ikke er konkrete omstændigheder, der gør, at den må afgøres anderledes).

Jensen

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 17-05-04 16:28

Hej Jensen,

Hvad er egentligt din baggrund for at stille sådant et spændende spørgsmål, er du advokat eller deslig?

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 17-05-04 17:28

Jeg sidder og skriver speciale i forbrugerret om reklamers bindende virkning, og jeg skal i den forbindelse vurdere, om aftl § 39, 2. pkt. kan anvendes i denne situation. Nyere praksis er der jo meget lidt af, så man må jo gribe hvad man kan finde, og så falder man jo uværgeligt over Else Mols' kommentar.

mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 17-05-04 21:44

Ok, tak for svaret og god fornøjelse med speialeskrivningen :)

mvh
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : RyeJensen

Dato : 26-05-04 13:00

Det lader ikke til, at der er så mange der har noget at sige. Tak for din interesse Søren.

Jensen