/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
passivt kølet grafikkort
Fra : dbl
Vist : 437 gange
100 point
Dato : 11-05-04 17:53

Hej derude i cyberland!

Er der nogen der kender et godt middel grafikkort.
Krav det skal opfylde:
Passivt kølet (VIGTIGT)
128MB RAM
4x AGP
Udgange: VGA + TV
Opløsning: 1024x768

Og så vil jeg også høre om der er nogen der har noget at sige om passivt kølet grafikkort (godt/dårligt)

Mvh.
dbl

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 11-05-04 18:30

Henvend dig til www.Zitech.dk
De har det du skal bruge
Mvh OW

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 19:11

Det er godt nok med passivt kølet grafikkort, så længe der er et aktivt luftflow forbi kølerippen.
Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 11-05-04 20:05

Køleripperne kan også selv bidrage til et moderat airflow
OW

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 20:10

Jo da - men varmetransporten skulle gerne fortsætte til et koldere sted.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 11-05-04 20:27

Ja varmen stiger opad øverst har vi strømforsyningen som vel nok er den varmeste men også den der er udrustet med en ventilator og det går for det meste ganske udemærket.
Min hustru har sådan en hvor selv en p2-350 bare har en veldefineret køleribbe.
Nogle gange griber man sig selv i a tænke om bæstet overhovedet kører men det gør den altså
mvh Ow

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 20:34

Ja sådan en har jeg stående, rippen fylder det halve motherboard og er faktisk temmelig varm at røre ved.
Men en god ting - næsten ingen støj.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 11-05-04 20:59

Kig på ASUS Radeon9200/SE til 409 kr. (se www.edbpriser.dk) Det er da til at overkomme. Min ven har lige købt det og er godt tilfreds - så nu har jeg også bestilt det. Godt nok 8 x AGP, men det klarer du vel...

//KK

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-05-04 06:59

emesen skriver varmetransporten skulle gerne fortsætte til et koldere sted.
Skønt hvis det var så, men modstrider den termiske fysiks generelle grundholdning

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-05-04 07:56

Ja ja - men jeg tænker i køletekniske baner hvor varmen også bevæger sig "vandret"

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 12-05-04 18:04

Hmm....emesen!

aktivt luftflow - mener du dermed at jeg skal have en blæser i mit kabinet? For hele idéen med et passivt kølet grafikkort er jo at jeg vil have så få blæser i min computer. Lige nu har jeg en på min CPU, i strømforsyningen og på mit grafikkort.
Men bare for sjovt har jeg hængt et trådløst termomerter derind, og i midten af min computer er luften ca. 28-29°

Mvh.
dbl

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-05-04 18:30

Nedkølingen af et chipsæt kan være et meget vanskeligt problem hvor en kølers opgave er at fjerne så meget varmeenergi fra de påmonterede kølevinger som overhovedet muligt.
Det er problemet er at chipsættets aktive del "der hvor energiforbruget kulminerer" er et uhyre lille areal hvor energitabet "altså varmeomsætningen opstår", varmen flyder så at sige ud i kølelegmet med en relativ hastighed nogenlunde som vand vil brede sig over en flade, så her gælder det så om at få tørret op i takt med at varmens kommen ud.
Er kølelegmet arealmæssigt stort nok således at den omgivne luft med sit flow kan drage omsorg for at de yderste dele af finnerne holdes lig omgivelses temperaturen så er problemet løst. Husk at en køler ikke får temperaturen ned under rumtemperaturen.
mvh ow

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-05-04 19:06

Varmetranport ved hjælp af luft er ikke altid nemt. OW har tildels ret - men.
Blæsere i et kabinet og køleripper kan under uheldige omstændighedder godt genere hinanden så meget at luften omkring det der skal "varmefjernes" i praksis står stille. Det der så skal sikres er, at luftstrømmen kommer ind og ud men også passerer det varme område. Endelig bør comp ikke stå i et lukket rum så den varme luft kommer tilbage og så skal til at være den "nye" luft.
Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-05-04 19:15

Emesen, jeg diskuterer ikke en bestemt løsning men derimod de mekaniske betingelser for varmeafledning det kan ikke argumenteres med har ret ellr ikke ret. Du går selv ind i et konkret tilfælde og mikser små eventuelle betingelser ind i sagen.
Prøv at holde teoremerne og aktualiteterne adskilte.
Mvh OW

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-05-04 19:23

Ok - jeg har det af og til med at rode lidt, og blande ting sammen.

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 21-05-04 18:47

www.midtdata.dk de har et godt et til 429 kr. et geforce 5

Accepteret svar
Fra : palle22

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-04 10:10

For at bevare airflowet skal du købe den her køler http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68217

Den kan stilles på to hastigheder, og selv på den høje er den lydløs. Herefter kan du købe et ati grafikkort og sætte den på. Fordelen ved køleren er, at den trækker luft fra kabinettet og ud, så der trækkes kold luft ind et andet sted.
Af grafikkort: Hvis du vil spille skal du ikke købe et 9200se. Jeg ville, for 5-600 kr, få fat i et ati 9600 eller 9600 pro, nyt eller brugt. Men hold dig fra SE versionerne, da de kun kører 64 bit. Ellers, køb et club 3D 9800SE og mod det til pro. Det koster 1200, men bliver hurtigt 1900 værd...
Håber det hjalp.
VH Palle

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 01-06-04 17:02

har du fået svar???

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 01-06-04 17:27

Hej palle22!
Ikke rigtig, for de snakker alle om en anden blæser til varmeafledning. Og så går hele idéen jo væk med et passivt kølet grafikkort.
Men jeg tror at jeg selv har fundet ud af noget. Jeg har kigget lidt på http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45628

Mvh.
dbl

Godkendelse af svar
Fra : dbl

Dato : 03-06-04 18:07

Tak for svaret palle22.

Jeg lukke denne "tråd" nu, da jeg har købt et nyt grafikkort.
ATI Radeon 9200 256MB-Ram, uden blæser.
Og én skal jo have pointene, og denne gang blev det palle22.

Mvh.
dbl